2010-01-23, 14:11
Medlem
Då åkte man på att köpa en dator igen.
Nu är det mor som gnäller om att hon ska ha en ny dator och jag kan inte påstå att jag har så bra koll heller.

Hon upptäckte något som kallas Facebook för ett tag sen så det är där hon lägger ner timmarna.
Sen så vill hennes kille även se lite filmer och jag har sedan ett tag tillbaka börjat tanka mest högupplöst material.

Så¨, vad behöver man för att 720p och ibland 1080p ska flyta på bra?
Jag själv köpte en vaio för 1.5 år sen (2.10GHz 4gb ram) som jag är nöjd med. Har nästan klarat av alla filmer hittils förutom Up i 1080p, blev lite tungjobbat på vissa ställen. Datorn blir inte varm och jag tycker inte att den har speciellt mycket fläktljud. Letade fram en dator som syster köpte, en HP, för ett år sen och den låter grymt mycket samt blir stekhet.

I övrigt finns det nog inga krav, 15.4" eller 17" skärm och prislapp: så billigt som möjligt. Men runt 6-8K är väl att räkna med.
Citera
2010-01-23, 14:16
Medlem
Det du behöver fokusera mest på är grafikkortet.
Datorer med inbyggt grafikkort i moderkort kan du räkna bort direkt.

Du behöver ju inte ha något värsting grafikkort om du bara tittar på film någon gång ibland...

Men Jag är inte världsbäst på detta, så någon annan kanske kan komma med lite bättre info.
Citera
2010-01-23, 14:24
Medlem
Codec är minst lika viktig som hårdvaran när du kollar på 1080p film. Prova att ladda hem från http://www.cccp-project.net/ , installera och spela i mediaspelaren som följer med. Det kanske funkar så bra att du kan ge Vaion till din mor och köpa en ny själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in