Citat:
Ursprungligen postat av Horribel_gås
Tycker absolut att det borde ploppa upp fler Gated communitys runt Stockholm. Så mycket pack det rör sig från diverse centrum osv i kommunerna.
Helst gated villakvarter!
Jag tror GC kommer dyka upp i fler städer allteftersom buset ökar. Politiker kommer av ren självbevarelsedrift gå med på att acceptera GC, även om det strider mot ideologi.
Att man grindar in ett befintligt villakvarter är dock något jag tror är svårt eftersom alla kanske inte vill bli inburade. Lösningen är nog att bygga helt nya kvarter, alternativt transportera bort villorna till närliggande område som vill bli GC.
Victoria Park i Malmö verkar mestadels vara ett tillhåll för de äldre (lyssna på radioreportaget på sid.2), men givetvis kommer det såväl ploppa upp
nischade samt
allmäna GCn kring städer som har problem (främst storstäder, får jag anta).
Jag ser verkligen fram emot det här. Att bo på så här. GC-utveckligen tar kanske fart först om 20 år, men den som väntar på något gott.
Det som lockar måste vara möjligheten att få tag på det man vill utan att lämna det inhägnade området. Det mest nödvändiga finns på plats och man får bo med grannar som delar ens värderingar.