Citat:
Ursprungligen postat av uddzz
Det ska jag inte göra. Strategin som jag har valt är uppbyggd på återinvestering av utdelningar, men med en flexibel inställning till återinvesteringar där återinvesteringen inte nödvändigtvis kommer att hamna i det bolaget som delar ut. Funderar även på om det är klokt att samla utdelningarna på hög när jag tycker att bolagen är övervärderade eller när en osäkerhet på börsen uppkommer vid en konjunkturavmattning och sedan investera de ackumulerade utdelningarna i "kvalitetsbolag" som fallit oförtjänt mycket vid börfrossa.
Det svåra är att vet när man ska vikta över, men jag tror i alla fall på 5-10 år upp, 1-2år ned.
Någon som har någon åsikt om min strategi?
Det svåra är att vet när man ska vikta över, men jag tror i alla fall på 5-10 år upp, 1-2år ned.
Någon som har någon åsikt om min strategi?
Din strategi och många av dina tänkta innehav påminner mycket om hur jag försöker att investera mina slantar. Strategin är ju mer eller mindre baserad på den eminente bloggaren 40procent20år som just söker efter bolag med god stabilitet, god utdelningstillväxt och bra direktavkastning. (www.4020.se) Antar att du plockat siffrorna från börsdata som är hans lilla hobbyprojekt
Av företagen som listas ovan äger jag 7 av 10 stycken (SWED, BETS, PEAB exkluderade) så vore ju en synd att påstå att porföljen inte ser bra ut. Har redan nämnts här i tråden att både AZA och HM har en rätt så hög värdering sett till P/E-tal men båda bolagen har en lysande historik och Avanzas senaste rapport gick inte direkt av för hackor. Avanza föreslår även en höjning av utdelningen till 8 kronor aktie och handlas för närvarande till en direktavkastning över dryga 4 procent. H&M lär väl även de - som vanligt - höja sin utdelning. Dock får man nog inte räkna med allt för stor procentuell höjning i år. 4 procent i direktavkastning om man går in på nuvarande nivåer
SSAB kommer göra en förlust för 2009 på dryga 2 miljarder men förväntas vända till vinst under detta år. http://www.redeye.se/partneranalys/32251 är aktuell rätt läsvärd analys. Får se hur det blir med utdelningen här under 2010.
Angående dina två investmentbolag så är väl kanske inte P/E och PEG det primära man bör titta på. Här är ju bättre att undersöka substansen och företagsledningen. Både Ratos och Öresund handlas till premie men det är inte direkt något häpnadsväckande när det gäller dessa två företag. Historiken är mycket imponerande och Hagströmmer och Qviberg verkar ha en sund syn på verkligheten.
Sweco tycker jag rullar på bra. Verkar inte ha tagit allt för mycket stryk av konjunkturen och resultatet lär väl komma in något under 2008 års nivåer. Eftersom de inte delade ut allt för mycket av vinsten skulle det inte förvåna mig om utdelningen blir oförändrad. Ett bra alternativ annars till Sweco är Rejlers som även de är ett konsultbolag
Astra har en fin direktavkastning och handlas för närvarande till låga P/E tal.
Andra bolag som du eventuellt skulle kunna vara intresserad av är följande;
Clas Ohlson
Meda (nämns ovan)
Fenix Outdoor
HQ
Beijer Alma
Hoppas jag kunde bidra med något