2010-01-22, 22:21
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uddzz
Det ska jag inte göra. Strategin som jag har valt är uppbyggd på återinvestering av utdelningar, men med en flexibel inställning till återinvesteringar där återinvesteringen inte nödvändigtvis kommer att hamna i det bolaget som delar ut. Funderar även på om det är klokt att samla utdelningarna på hög när jag tycker att bolagen är övervärderade eller när en osäkerhet på börsen uppkommer vid en konjunkturavmattning och sedan investera de ackumulerade utdelningarna i "kvalitetsbolag" som fallit oförtjänt mycket vid börfrossa.
Det svåra är att vet när man ska vikta över, men jag tror i alla fall på 5-10 år upp, 1-2år ned.
Någon som har någon åsikt om min strategi?

Din strategi och många av dina tänkta innehav påminner mycket om hur jag försöker att investera mina slantar. Strategin är ju mer eller mindre baserad på den eminente bloggaren 40procent20år som just söker efter bolag med god stabilitet, god utdelningstillväxt och bra direktavkastning. (www.4020.se) Antar att du plockat siffrorna från börsdata som är hans lilla hobbyprojekt

Av företagen som listas ovan äger jag 7 av 10 stycken (SWED, BETS, PEAB exkluderade) så vore ju en synd att påstå att porföljen inte ser bra ut. Har redan nämnts här i tråden att både AZA och HM har en rätt så hög värdering sett till P/E-tal men båda bolagen har en lysande historik och Avanzas senaste rapport gick inte direkt av för hackor. Avanza föreslår även en höjning av utdelningen till 8 kronor aktie och handlas för närvarande till en direktavkastning över dryga 4 procent. H&M lär väl även de - som vanligt - höja sin utdelning. Dock får man nog inte räkna med allt för stor procentuell höjning i år. 4 procent i direktavkastning om man går in på nuvarande nivåer

SSAB kommer göra en förlust för 2009 på dryga 2 miljarder men förväntas vända till vinst under detta år. http://www.redeye.se/partneranalys/32251 är aktuell rätt läsvärd analys. Får se hur det blir med utdelningen här under 2010.

Angående dina två investmentbolag så är väl kanske inte P/E och PEG det primära man bör titta på. Här är ju bättre att undersöka substansen och företagsledningen. Både Ratos och Öresund handlas till premie men det är inte direkt något häpnadsväckande när det gäller dessa två företag. Historiken är mycket imponerande och Hagströmmer och Qviberg verkar ha en sund syn på verkligheten.

Sweco tycker jag rullar på bra. Verkar inte ha tagit allt för mycket stryk av konjunkturen och resultatet lär väl komma in något under 2008 års nivåer. Eftersom de inte delade ut allt för mycket av vinsten skulle det inte förvåna mig om utdelningen blir oförändrad. Ett bra alternativ annars till Sweco är Rejlers som även de är ett konsultbolag

Astra har en fin direktavkastning och handlas för närvarande till låga P/E tal.

Andra bolag som du eventuellt skulle kunna vara intresserad av är följande;

Clas Ohlson
Meda (nämns ovan)
Fenix Outdoor
HQ
Beijer Alma

Hoppas jag kunde bidra med något
Citera
2010-01-23, 01:21
Medlem
Tack för ett uttömmande och utmärkt inlägg Farmstar.
Du bidrog med bra tankar!
Från länken om SSAB:
"Förväntningarna på marknaden indikerar ett resultat på omkring 6,50 kronor per aktie för år 2010, vilket innebär ett p/e-tal omkring 19.
För år 2011 väntas resultatet förbättras ytterligare till 10,50 kronor per aktie. Det ger p/e 11,6" - Redye

Ett P/e på 19 kanske är högt men å andra sidan sjunker vinsten och därmed P/e när konjunkturen väl tar fart. Själv vet jag inte vad jag ska tro då det alltid svårt att bedöma företag som går med förlust.
Jag kom tack vare länken till insikten av att det kan vara sämre att äga cykliska aktier i en "buy and hold" strategi. Kanske är SSAB ett bra alternanativ i en mer aktiv portfölj där man viktar över portföljen efter konjunkturcykeln?

Bolagen är verkligen högintressanta och jag har kollat på samtliga:

Meda
+ har som jag redan skrivit fina siffror i alla nästan alla kategorier
- direktavkastningen för låg, både historiskt sett och i dagsläget

Beijer Alma
P/e 16,53
+Vinsttillväxt 5års snitt 95%
+Utdelningstillväxt snitt 5år 58%
+Direktavkastning 5%
- Omsättningstillväxt 5års snitt 10%

Verkar vara ett bra och inte allt för högt värderat bolag sett till den historiska vinsttillväxten.

Clas Ohlson
P/e 23,83

+ Utdelningstillväxt snitt 5år 20%
+ Utdelninstillväxt snitt 10år 30%
+ Vinsttillväxt 10års snitt 19%
+ Omsättningstillväxt 10års snitt 18%
+ Omsättningstillväxt 5års snitt 13%
- Högt(mindre lågt) P/e i förhållande till vinsttillväxten
- Direktavkastning 2%
- PEG 08 3
- PEG(baserat på 5års vinsttillväxt) 2,4
-/+ PEG(baserat på 10års vinstillväxt) 1,26

Lite för hög värdering, men i övrigt ett bra och stabilt tillväxtbolag

Fenix Outdoor
P/e 18,04

+ Omsättningstillväxt 08 14%
+ Omsättningstillväxt 5års snitt 13%
+ Omsättningstillväxt 10års snitt 12%
+Vinsttillväxt 08 27%
+ Vinsttillväxt 5års snitt 51%
+ Vinsttillväxt 10års snitt 17%
+ Utdelningstillväxt snitt 5år 15%
+ Utdelninstillväxt snitt 10år 16%
+ PEG 08 0,7
+ PEG(P/e 10-10-15 / Vinsttillväxt 5års snitt) 0,37
- Direktavkastning 1,2%

Verkar också vara ett bra företag, men där det enda negativa är den låga direktavkastningen. Den historisk direktavkastningen ligger dock på 3,5% vilket är fullt godkänt.

HQ
P/e 17,02
+ Utdelningstillväxt snitt 5år 33%
+ Direktavkastning 4,5%
- Omsättningstillväxt 08 -17%
- Omsättningstillväxt 5års snitt 2%(Enligt aktiespararen: 16%)
- Omsättningstillväxt 10års snitt -8%
- Vinsttillväxt 08 -15%
- Vinsttillväxt 5års snitt 10%(Enligt aktiespararen 26%)
- Vinsttillväxt 10års snitt -6%

De flesta av alla siffror är tagna från hemsidan Borsdata.se och i flera fall har jag dubbelcheckat med tidningen "Aktiespararna" så att siffrorna stämmer överens eller har en liten differens. I det här fallet skiljer det sig mycket mellan källorna, så därför väljer jag att gå på "Aktiespararnas" uppgifter.

Summan av det hela blir att Meda, Fenix Outdoor och Beijer Alma är tre bolag som kanske hamnar i portföljen.
Om man tar bort SSAB och stoppar in de ovannämnda bolagen blir innehavet 12 bolag, vilket jag tycker är på gränsen till för mycket.

Nu har jag ännu inte läst igenom årsredovisningar och allt annat som hör bolagen till som affärsidé mm. Men enligt den glade mannen "Aktiestinsen" själv så utgår han alltid från nyckeltalen vilket jag också tror på.
Finns det några relevanta nyckeltal som jag har missat, eller fokuserat för lite på?
Har exempelvis stött på bland annat "The Dividend discount model" och hört talas om vikten av ett bra Kassaflöde.
Senast redigerad av uddzz 2010-01-23 kl. 01:24.
Citera
2010-01-23, 02:34
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Text.

Kul att du tog en titt på bolagen. (Äger själv Clas Ohlson och Beijer Alma)

Något som kan vara bra att titta på är utdelningsandelen av vinsten. Är den låg finns det en god chans att de kan komma att höjas och kan på så sätt försvara att man köper ett företag med aningen lägre direktavkastning. Även prognostiserad utdelning är av vikt att titta på för att få en uppfattning av vad man kan få för utdelning. Förvånar mig inte om Clas Ohlson går tillbaka till att dela ut 5 kronor per aktie redan nästa gång det är dags för aktieutdelning med tanke på att företaget har levererat fina siffror, gjorde det även för det förra brutna räkenskapsåret då utdelningen sänktes till 3 kronor aktien samt att expansionen i UK verkar gå helt okej. Detta skulle således vara en direktavkastning på cirkus 3,5% på dagens kurs

Men det gäller fortfarande att komma in på en bra nivå för framtida avkastning. Tycker det här (http://40procent20ar.blogspot.com/2009/07/utdelningstillvaxt-direkavkastning.html) av 40procent20år tar upp några tänkvärda aspekter av det hela. Är inte många företag som skriker "köp" med tanke på direktavkastningen, mycket på grund av den fina uppgång vi har haft i snart ett år. I grund och botten är det ju företaget och dess verksamhet som avgör hur framtiden kommer att se ut och här gäller det att försöka hitta guldkornen i ett hav av sand. Man kan basera det på historiska siffror men det är ändå framtiden som avgör. Tror man på företaget, dess affärsidé, företagsledningen och att världen inte kommer att gå under som någon i tråden var inne på så kan man nog hitta något guldkorn med lite tur.

Utgår du endast från nyckeltal när du tänker sålla efter aktier (någon stans måste man ju börja och detta tycker jag är ett bra alternativ) är det ju inte allt för svårt att plocka fram en lista som följer ens kriterier.

Enligt Hitta Kursvinnare har följande företag;

Direktavkastning > 4%
Börsvärde > 100 MSEK
Försäljningstillväxt 5år> 10%
Vinsttillväxt 5 år > 10%

3L System
Addnode
Addtech
Astra
Avanza
Fagerhult
HiQ International
Indutrade
Nokia
Orc Software
Ratos
Rejlers

Får väl hoppas siffrorna är något tillförlitliga.

Accepterar man en direktavkastning på 3% och lägger till en utdelningstillväxt på 10% ökar listan med ett antal företag så som

Beijer, BTS, Firefly, H&M, KnowIT, Latour, Securitas, SSAB, Sweco, ÅF

Några tas upp i tråden men ytterligare kanske något att gå efter när du letar efter dina guldkorn...
Senast redigerad av Farmstar 2010-01-23 kl. 02:54. Anledning: Tillägg
Citera
2010-01-25, 12:08
Medlem
Tack för ytterligare förslag på tillväxtbolag!
Tycker att Indutrade, ÅF, Know IT, 3L System, BTS System och Reijlers ser extra intressanta ut.
Problemet med vissa mindre bolag är att det är svårare att hitta information(exempelvis vinsttillväxt på 10 års sikt) och analyser.

Ett annat problem är att jag måste skilja på bra bolag och bra investering och det är som du påpekade viktigt att komma in vid rätt värdering.
Dock tror jag att jag är villig att betala lite mer för ett bolag som jag tror är stabila exempelvis Hennes och Mauritz och Avanza. Frågan är bara hur mycket?

Det är också mer regel än undantag att bolagen har en större vinsttillväxt än omsättningstillväxt, vilket jag antar beror på effektiviseringar och kostnadsrationaliseringar.
Eftersom det efter "grovsorteringen" finns ca 20 bolag att välja bland, måste jag ha en viss rangordning för att bedöma om ett bolag är "bättre" än ett annat(syftar då ej på värderingen)
Då till frågan vilka nyckeltal som jag ska prioritera.
  1. Omsättningstillväxt
  2. Vinsttillväxt
  3. Utdelningstillväxt
  4. Direktavkastning
  5. Utdelningsandel
Någon feedback på detta?

Angående frågan om man ska prioritera utdelningstillväxt eller direktavkastning så länkade du till "4020 bloggen" där han tar upp just det problemet.
"Om man gör en tabell vilken utdelningstillväxt behövs för att nå 40% om 20 år, Om direktavkastningen första året var:
Direktavkastning %....Utdelningstillväxt %

1…….................................…...20,25
2 …….................................…..16,16
3…….................................…...13,83
4….................................……...12,20
5………....................................10,96
6…….......................................…9,59
7……...................................……9,11
8……...................................……8,38
9……...................................……7,74
10…….........................................7,18" Källa:http://40procent20ar.blogspot.com/search/label/Utdelningstillv%C3%A4xt

Jag tycker det visar på att det är viktigare att prioritera en hög utdelningstillväxt än direktavkastning.
Nu är det dags att kolla på vad bolagen gör i realiteten och efter det hoppas jag att jag har hittat några potentiella fynd.
Tack för hjälpen så här långt!

Off Topic: Du(Farmstar) nämner Aktiespararnas aktieanalysprogram "Hitta kursvinnare".
Har själv funderat på att skaffa "Bas", men snål som jag är tycker jag att det är lite dyrt.
Hur tycker du att programmet är och tycker du att programmet är värt pengarna?
Senast redigerad av uddzz 2010-01-25 kl. 12:38.
Citera
2010-01-25, 14:03
Medlem
Jag lånar tråden lite!

Jag har också precis öppnat min första aktieportfölj och vill bara ha lite tips på hur jag ska agera i denna situation.

Min portfölj har gått bra sen jag startade tycker jag, upp med 6%. (Startade i mitten av januari).
Dock har jag ett problem, den första aktien jag köpte råkade jag kryssa i "Marknadspris" på och fick betydligt högre pris en vad kursen stod i. Jag har inte blivit av med denna aktie till bra pris än.

Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag sälja av dem med förlust eller vänta?
Jag handlar aldrig långsiktigt i en aktie utan tar ut vinst så fort det blir några hundralappar.
Citera
2010-01-25, 21:02
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Text

Nog finns det intressanta företag alltid men som du säger kan informationsflödet vara något begränsat. Detta är ju dock inget mot informationsflödet på de minsta listorna. För att få en överblick över historiken får man gå igenom gamla årsredovisningar och man kan ju alltid kontakta IR-ansvarig och fråga om h*n kan skicka några gamla. Får de små bolagen finns exempelvis http://www.remium.se/ , http://www.introduce.se/ och http://www.smallcap.se/ (visserligen mer mot TA) som bevakar vad som händer.

Att komma in vid rätt värdering är som sagt av vikt vid utdelningsinvestering. Kursökning kan mer eller mindre bortses när man jagar företag med bra direktavkastning och utdelningstillväxt. 40procent20år har flera gånger dock diskuterat ifall det är en idé att sälja aktier som har stigit mycket i värde och på så sätt tappat direktavkastning till den grad att man inte får lika bra direktavkastning på sina återinvesterade slantar och det är väl en smaksak egentligen.

Tabellen du inkluderade visar ju tydligt vilken skillnad det gör om man går in på en direktavkastning på exempelvis 2 mot 4 procent. För att nå en framtida årlig avkastning om 40öre på varje krona du stoppar in idag krävs en väldig hög långsiktig utdelningstillväxt om ett företag med en direktavkastning på 2 procent tas in i portföljen. Många företag kommer inte kunna leva upp till de satta målen. Nu är ju siffrorna inte direkt up-to-date men här ser vi de 50 "bästa" företagen när det kommer till utdelningstillväxt under en period av tio år

http://www.borsdata.se/?page_id=1498 Samtliga hade en årligt genomsnittlig utdelningstillväxt överstigande tio procent men endast hälften hade på över 17 procent vilket som är "kravet" om man går in på endast 2 procent direktavkastning. Detta är alltså av vikt att poängtera att oavsett vilken utdelningstillväxt företaget har haft så behöver man komma på en bra nivå då man inte kan förvänta sig att utdelningstillväxten kommer att förbli den samma. Jag själv köper hellre ett företag med en direktavkastning på 4% och med något sämre utdelningstillväxt hellre än motsatt scenario. Om det är rätt sätt att göra kan ju endast framtiden avgöra

Man ska dock inte stirra sig blint på en hög direktavkastning. Detta är ofta ett resultat av att kursen har tankat ordentligt. Om en kurs har tankat ordentligt ligger det eventuellt en fundamental orsak bakom den och det gäller ju att lista ut vad den är. Är företaget på väg utför är det ingen anledning att investera oavsett. Men när kvalitetsbolag handlas med en direktavkastning på cirka 6% som de gjorde för ett år sedan när de historiska siffrorna legat runt 3 procent finns det goda möjligheter att komma in till mycket attraktiva nivåer.

Edit: Agående Hitta Kursvinnare - se PM
Senast redigerad av Farmstar 2010-01-25 kl. 21:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in