2010-01-22, 17:58
  #1
Medlem
Nu är det dags för mig att vikta om från fonder till aktier då jag tycker att jag fått den kunskapen som behövs för att göra investeringar. Men för att göra aktieinvesteringarna lyckade behövs lite mer än att bara välja aktier på måfå.
Jag har valt ut 10 st företag framförallt efter deras tillväxt eftersom det handlar om att tjäna pengar i framtiden, inte nu.
Min placeringshorisont är lång (+20 år)
Min strategi är att välja bolag som har och/eller kommer att få en bra direktavkastning eftersom jag tror att risken blir lägre, men att det samtidigt finns en bra avkastningspotential.
Risknivån är medel.
Jag skulle vilja ha er hjälp med att bygga min första ”riktiga”portfölj.
Har sedan tidigare aktier i H&M (GAV 412,56) Astra Zeneka( GAV 328,49) Swedbank(GAV 64,88) med fördelningen av totalt kapital: 3%, 1% , 18%.
Varav innehavet i Swedbank är mestadels spekulation.

Öresund

Ratos

Peab

Sweco

Betsson

Astra Zeneka

Hennes och Mauritz

Avanza

SSAB

Swedbank

Rent fundamentalt sett är detta bra bolag om man relaterar till placeringsstrategin, men Swedbank är ingen höjdare fundamentalt utan förhoppningsvis tekniskt. Därav min spekulation i aktien.
De mest köpvärda aktierna enligt P/e och PEG är Betsson, Sweco, Astra Zeneka, Ratos och Öresund.
SSAB har jag ingen åsikt om värderingen, men har haft en fin omsättnings och vinsttillväxt.
H&M och Avanza är dock lite övervärderade, men funderar ändå på att placera i dem. I H&Ms fall utöka innehavet.

Vill väldigt gärna ha åsikter om mina potentiella köp, och då det finns så enormt många aktier att välja till en ”grundportfölj” har jag säkert missat några russin.
Skulle också vilja ha tips på en vettig fördelning som passar min strategi och risknivå.
__________________
Senast redigerad av uddzz 2010-01-22 kl. 18:05.
Citera
2010-01-22, 18:06
  #2
Medlem
Sweeper80s avatar
Boliden, Sandvik och Billerud saknas.
Citera
2010-01-22, 18:11
  #3
Medlem
Lommis avatar
Tycker alla bolag ser bra ut. Även om jag kan tycka att HM och Avanza är lite dyra.

Glöm inte att återinvestera utdelningar!
Citera
2010-01-22, 18:22
  #4
Medlem
Jag saknar Meda,Lundin Mining.
Citera
2010-01-22, 18:37
  #5
Medlem
Skulle aldrig orka hålla ordning på så många aktier. Tycker det är bättre att fokusera på en marknad. Gärna index eftersom man kan få hintar från aktierna som ingår. På lååång sikt kommer börsen gå neeer. Nya tider!
Citera
2010-01-22, 18:42
  #6
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Skulle aldrig orka hålla ordning på så många aktier. Tycker det är bättre att fokusera på en marknad. Gärna index eftersom man kan få hintar från aktierna som ingår. På lååång sikt kommer börsen gå neeer. Nya tider!

Japp. Köp gevär och mängder med konserver. Enda rätta!
Citera
2010-01-22, 19:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Japp. Köp gevär och mängder med konserver. Enda rätta!

Ja jaa Om inte ufona kommer hit med mer olja och andra råvaror då som sagt. Tror inte på kollaps men någon reform av det ekonomiska systemet.
Citera
2010-01-22, 19:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Glöm inte att återinvestera utdelningar!

Hur glömmer man av att man fått utdelning?
Citera
2010-01-22, 19:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Boliden, Sandvik och Billerud saknas.

Har kollat igenom bolagen lite snabbt och kommit fram till följande:

Billerud
Omsättningstillväxt 08 1%
Omsättningstillväxt 5års snitt 2%
Omsättningstillväxt 10års snitt 5%
Vinsttillväxt 08 -56%
Vinsttillväxt 5års snitt -22%
Utdelningstillväxt snitt 5år ?
Utdelninstillväxt snitt 10år ?
Direktavkastning(10-01-15) ?
Direktavkastning snitt 99-08 ?

Tycker att tillväxten generellt sätt varit för dålig, men direktavkastningen har varit imponerande. 2004: 17% 2005: 9% 2006: 9% 2007: 9% 2008: 0% (Källa di.se)
Är ett trevligt alternativ till en utdelningsportfölj(ifall direktavkastningen kommer att hålla sig däromkring i framtiden) om man är fixerad vid utdelningar, men jag skulle vilja ha tillväxt också.


Boliden
Omsättningstillväxt 08 -2%
Omsättningstillväxt 5års snitt 12%
Omsättningstillväxt 10års snitt -21%
Vinsttillväxt 08 -74%
Vinsttillväxt 5års snitt 5%
Utdelningstillväxt snitt 5år
Utdelninstillväxt snitt 10år
Direktavkastning(10-01-15) 0,97%
Direktavkastning snitt 99-08 4%

För låg utdelning, dålig vinsttillväxt 5% omsättninstillväxt 12%
Värderas för högt i förhållande till tillväxten. Svårt att hitta fundamental styrka, men är dålig på Bolidens marknad och så vidare så det är svårt för mig att bedöma framåt.

Sandvik
Omsättningstillväxt 08 7% Atlas Copco: 15% Alfa Laval: 16%
Omsättningstillväxt 5års snitt 14% Atlas: 17% Alfa: 14%
Omsättningstillväxt 10års snitt 10% Atlas: 10% Alfa: ingen uppgift
Vinsttillväxt 08 -18% Atlas: 36% Alfa: 26%
Vinsttillväxt 5års snitt 12% Atlas: 23% Alfa: 37%
Vinsttillväxt 10års snitt 9% Atlas: 19% Alfa: ingen uppgift
Utdelningstillväxt snitt 5år 8% Atlas: 20% Alfa: 14%
Utdelninstillväxt snitt 10år 7% Atlas: 17% Alfa: ingen uppgift
Direktavkastning(10-01-15) 3,84% Atlas: 2,92% Alfa: 2,22%
Direktavkastning snitt 99-08 4% Atlas: 2,8% Alfa: 3,4%

Var tvungen att jämföra med två liknande bolag som jag skulle tycka vara ett bättre val. Dock har Sandvik haft en bättre direktavkastning tills nu, men tror att Atlas och Alfa kommer att gå om Sandvik i direktavkastning på längre sikt eftersom de har en högre utdelningstillväxt. (Har inte kollat på utdelningsandelens utveckling så det är bara ett antagande)


Tack för förslagen men jag vet dock inte varför du vill att jag ska välja de bolagen, så det skulle vara bra med en motivering vid förslag.
__________________
Senast redigerad av uddzz 2010-01-22 kl. 20:20.
Citera
2010-01-22, 19:30
  #10
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
Hur glömmer man av att man fått utdelning?

Det finns det nog mer än en som gjort.

Samma sak med nyemissioner, vid Swedbanks nyemission (den första av de två) för något år sedan var det hela 70 % (!!!) som varken utnyttjade eller sålde sina teckningsrätter.

Samma personer lär inte ha någon koll på utdelningar.
Citera
2010-01-22, 19:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Jag saknar Meda,Lundin Mining.

Meda
P/e 16,05
Omsättningstillväxt 08 17%
Omsättningstillväxt 5års snitt 42%
Omsättningstillväxt 10års snitt 11%
Vinsttillväxt 08 3%
Vinsttillväxt 5års snitt 36%
Vinsttillväxt 10års snitt ?
Räntabilitet EK 08 8%
Räntabilitet EK snitt 01-08 16%
Vinst /aktie 08 3,2
Utdelningsandel 08 23%
Utdelningsandel snitt 01-08 25%
Utdelningstillväxt 08 4 %
Utdelningstillväxt snitt 5år 42
Utdelninstillväxt snitt 10år ?
Direktavkastning 1,05%
Direktavkastning snitt 99-08 1%
PEG 08 5
PEG(P/e 10-10-15 / Vinsttillväxt 5års snitt) 0,42
PEG(P/e 10-01-15 / Vinsttillväxt 10års snitt) ?

Verkligen ett bra bolag med mycket fina siffror.
Enda nackdelen med Meda är att det inte är en utdelningsaktie.
Jag tycker också företaget Elekta i samma bransch är ett bra bolag, men samma ”problem” där; dålig utdelning. Ett bolag att bevaka!

Angående Lundin Mining hittade jag inget bra underlag för att göra en övergripande analys av nyckeltalen, men jag antar att man får fördjupa sig i årsredovisningen i så fall.
Ska kolla vidare på bolaget.
Citera
2010-01-22, 20:06
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Tycker alla bolag ser bra ut. Även om jag kan tycka att HM och Avanza är lite dyra.

Glöm inte att återinvestera utdelningar!

Det ska jag inte göra. Strategin som jag har valt är uppbyggd på återinvestering av utdelningar, men med en flexibel inställning till återinvesteringar där återinvesteringen inte nödvändigtvis kommer att hamna i det bolaget som delar ut. Funderar även på om det är klokt att samla utdelningarna på hög när jag tycker att bolagen är övervärderade eller när en osäkerhet på börsen uppkommer vid en konjunkturavmattning och sedan investera de ackumulerade utdelningarna i "kvalitetsbolag" som fallit oförtjänt mycket vid börfrossa.
Det svåra är att vet när man ska vikta över, men jag tror i alla fall på 5-10 år upp, 1-2år ned.
Någon som har någon åsikt om min strategi?
__________________
Senast redigerad av uddzz 2010-01-22 kl. 20:33.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in