• 1
  • 2
2010-01-24, 16:30
Medlem
AntiAliass avatar
När mina slaskar blev obrukbara gick jag över till händerna. Finns minst 10-15 olika ställen på vardera hand att sätta på.. även venen som går från handen sen till handleden och som fortsätter ner mot underarmen är en gammal trotjänare hos mig. Den är väldigt tunn så man får vara stadig på handen och veta vad man gör men gör man det så är den hur bra som helst att skjuta i.
Citera
2010-01-26, 23:26
Medlem
TjackadHamsters avatar
Tack för alla tipps!

Angående att injicera i ögat så har jag enbart hört att det ska vara påhitt.

Just nu vilar mina vener, och kommer få göra det ett bra tag framöver. Förhoppningsvis, för mitt eget bästa. Om jag klarar att hålla mig. Läker dem med Hirodoidsalva just nu. Högerarmen ser bra ut. Bara röda märken som ska läkas. Vänsterarmen däremot är det som sagt var broskbildning på, precis i armvecket. Ganska stor kula precis vid/på venen, och vet inte om venen krupit under den eller lagt av. Någon som vet vad man kan göra åt brosk? Mildra det eller ta bort det på något sätt? Eller får jag helt enkelt leva med det? Än så länge har jag inga kollapsade vener, alla verkar fungera mer eller mindre. Vissa syns mindre när jag stasar, men ingen som krympt ihop och dött.
Citera
2010-09-22, 19:58
Medlem
TjackadHamsters avatar
Nu har mina vener i stort sett läkt. inte kört något intravenöst på flera månader. Har även lärt mig att skjuta på flera ställen i armen och på handen, och även under bältet så som låret, ljumsken och fötterna. Angående det här med blodproppar när man injicerar under bältet, eller i alla fall i låret, vilket jag hört... Finns det någon typ av källor på det? Eller skulle det vara en myt även det?
Citera
2010-09-22, 20:02
Medlem
ST.Beethovens avatar
Jag har sett folk skjuta lite var stans. Foten är, mig vetandes, ett populärt ställe för de som har problem med armvecken. Har jag fel?
Citera
2010-09-22, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadHamster
Nu har mina vener i stort sett läkt. inte kört något intravenöst på flera månader. Har även lärt mig att skjuta på flera ställen i armen och på handen, och även under bältet så som låret, ljumsken och fötterna. Angående det här med blodproppar när man injicerar under bältet, eller i alla fall i låret, vilket jag hört... Finns det någon typ av källor på det? Eller skulle det vara en myt även det?

att köra i ljumsken/skrevet är farligt Femoralvenen går igenom där

ja körde mest händer tycker de flesta gör det om man får problem
ja tycker endå det är enklast man ser ju precis hur venerna ligger
Citera
2010-09-22, 20:28
Medlem
Xalterads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjackadHamster

Skulle gärna få svart på vitt om det är betydande risk för proppar vid injektion i fötterna, då det är ett väldigt behändigt och dolt ställe.

Låren är ajabaja iaf, har dock inget att referera till annat än min egen kunskap.
Citera
2010-09-22, 20:35
Medlem
http://www.svenskabrukarforeningen.s...shandboken.pdf
Citera
2010-09-22, 20:49
Medlem
TjackadHamsters avatar
Boken där var bra och hade mycket information. Lusläste lita snabbt sådär. Tack för den Oupi.

Edit: Ja, låren och benen över huvud taget får jag sluta med. Har dock väldigt svårt att hitta andra ställen på armarna och händerna annat än armvecket och det är ju inte lätt när det är sönderskjutet. Dock får jag väl ha mer tålamod.

Angående broskbildningarna jag nämnt tidigare i tråden har de läkt bättre men finns klart kvar och har fula ärr. Skulle ta blodprov på sjukan för någon månad sedan. De fick sticka fem gånger, och jag var på vippen och rycka kanylen ur näven på sjuksköterskan och sticka själv men det fick jag inte.
Senast redigerad av TjackadHamster 2010-09-22 kl. 21:33.
Citera
2010-09-23, 12:16
Medlem
AntiAliass avatar
Jag vet många som är väldigt entusiastiska över att injicera i ljumskarna men samtliga jag vet som är det har samtidigt har fått komplikationer där också...två allvarligare varav en är blodpropp.

Jag själv känner mer men ändå mild entusiasm för fötterna isåfall, det känns säkrare att skjuta i fötterna än ljumskarna tycker jag även om fötterna är längst ifrån hjärtat. Fötterna gör ofta ont innan man har hittat rätt i venen för huden där är speciell och det är mycket senor och nerver i fötterna, känns som det är fler där än i händerna, som känns som vilken annan kroppsdel som helst nästan. Men man får lättare att acceptera smärtan och obehaget av att skjuta i foten efter ett tag, det känns ändå mer värt än risken att träffa på en artär i ljumsken eller få någon annan miss eller ännu värre, infektion i det området som är för viktigt för att inte ens jag ska våga störa det för mycket. Skulle för övrigt aldrig injicera genom kuken, möjligtvis för pengar om jag haft en tillräckligt smal nål, typ en diabetesspruta med en rejält nerkokad heroinlösning att sticka med.
Citera
2010-09-23, 13:41
Medlem
Ang att injicerat i ljumskarna:

Har under de senaste 2åren uteslutande kört i ljumsken utan problem (hitintills bör väl tilläggas).
Anledningen är helt enkelt slutkörda vener på armar, händer, fötter osv. Så ljumskarna är väl slutstationen typ, förutom kuken ögat o så.

Har iaf gjort som så att jag alternerat höger o vänster sida hela tiden, som vanligt använt så bra nålar som möjligt.
Vad man bör tänka på är att inte träffa artären!(händer dock väldigt sällan) Detta undviks genom att kolla blodet i svaret,
Mörkt blod=ven, Ljus rosa blod=artär. Står du i ett ljust rum syns det klar och tydlig skillnad
Om du ändå skulle skjuta i dig i artären bränner det som satan och du blir rödflammig, om något annat kan hända vet jag inte. Men den enda gången jag lyckats träffa artären under dom här åren var det iaf vad som hände. Stod ute på natten och såg alltså inte färgen på svaret.

Med detta sagt uppmanar jag inte nån till att köra i ljumsken om du har andra alternativ. Men för mig har det funkat bra, snabbt o smidigt inga synliga märken.
Citera
2020-08-03, 06:25
Bannlyst
Hade riktigt fina vener för drygt två år sedan. Alla sa att det var de sjukaste venerna dom sätt.

Nu idag kan jag inte hitta ett ställe att injicera på trots att jag vilat dom i över ett år? Någon som har tips
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in