Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-21, 23:02
Medlem
Jag går igenom gamla papper och det visar sig att har glömt att ta med några fakturor från 2008 i det årets deklaration. Det är inga stora belopp, 4500 kronor totalt, och fakturorna var till en liten bar/restaurang.

Vad kan hända nu? Det enda som kan strula till det för mig är väl om jag eller baren åker på en koll. OM jag nu skulle åka dit på det, hur mycket straffavgift har jag att vänta mig?

Jag är en ärlig prick och undrar därför också vad som händer om jag ringer och påtalar detta för SKV. Göra om deklarationen med tillhörande straffavgift eller?

För info så har jag en liten enskild firma som omsätter kanske 20-50' per år.
Citera
2010-01-23, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impvol
Jag går igenom gamla papper och det visar sig att har glömt att ta med några fakturor från 2008 i det årets deklaration. Det är inga stora belopp, 4500 kronor totalt, och fakturorna var till en liten bar/restaurang.

Vad kan hända nu? Det enda som kan strula till det för mig är väl om jag eller baren åker på en koll. OM jag nu skulle åka dit på det, hur mycket straffavgift har jag att vänta mig?

Jag är en ärlig prick och undrar därför också vad som händer om jag ringer och påtalar detta för SKV. Göra om deklarationen med tillhörande straffavgift eller?

För info så har jag en liten enskild firma som omsätter kanske 20-50' per år.

Om du självmant och på eget initiativ rättar en tidigare deklaration så åker du inte på några straffavgifter alls. Skulle inte tro att det är någon större risk att du blir kollad om baren åker på en skatterevision då det rör sig om så små belopp.
Citera
2010-01-23, 20:47
Medlem
Även jag kan bekräfta att du inte åker på några avgifter, kallas frivillig rättning.

Däremot får du inte korrigera saker under pågående revision t.ex., då är den inte längre frivillig och avgift läggs på.
Citera
2010-01-24, 20:20
Medlem
Tack för svaren.

Vad tror ni om risken för att åka dit om jag struntar i allt?
Citera
2010-01-24, 20:41
Medlem
Går inte svara på, det beror lite på historiken hur du eller baren skött sig tidigare, om de kör nån raid i er stad eller en viss bransch för tillfället.

Jag som gjorde en KK 2008 och blev dömd för försvårande av skattekontroll har dem på kontroll så ofta att jag vet vad de heter och kan nästan säga tack för senast :P
När de ringer så säger de tjena, vi tänkte komma har du kaffe igång vid 14
Senast redigerad av HCP 2010-01-24 kl. 20:43.
Citera
2010-01-24, 22:05
Medlem
HarryHotters avatar
När det inte handlar om mer pengar så hade jag tagit med dem under 2009 istället. Då har du ju inte undanhållit inkomster, "bara" deklarerat dem i fel period. Det är visserligen inte heller tillåtet - men jag tror inte Skv skulle bry sig, annat än att de påtalat det, om det var det enda felet de hittade vid en koll.
Citera
2010-01-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HCP
Går inte svara på, det beror lite på historiken hur du eller baren skött sig tidigare, om de kör nån raid i er stad eller en viss bransch för tillfället.

Nej alltså jag har ju aldrig varit i klammer med dem på något sätt tidigare. Det gäller Stockholm och baren har vad jag vet skött sig, nyligen bytt ägare iofs tror jag.

Tack igen för svaren, glömde dock en fråga. Om jag nu skiter i det och åker dit, vad kan man isf räkna med för straffavgifter?
Citera
2010-02-22, 00:02
Medlem
HCP: Om man fått ett revisionsbeslut innebär det då att jag åker på avgift om jag lämnar nya deklarationer efter beslutet kommit? Eller är det från den dagen då själva revisionen påbörjas som jag inte kan lämna in nya deklarationer utan att jag åker på avgift? Troligtvis behöver jag ändra en 10-15 momsdeklarationer Är allvarlig sjukdom något som kan vara förmildrande?

Vad behövde du göra, eller inte göra, för att dömas till försvårande av skattekontroll?
Citera
2010-02-22, 16:47
Medlem
Min vilda gissning är att de kommer påföra dig avgifter när du korrigerar något under pågående revision, räcker nog med att revisionsbeslut är taget oavsett datum och att du är informerad om beslutet.

Anledningen till att jag rök på försvårande av skattekontroll va p.g.a. rating så har jag inte kredit nånstans, allt köptes kontant och de kunde inte följa varje kvitto gentemot ett kontantuttag på banken.
T.ex. tog ut 20k och handlade prylar på fem ställen under en veckas tid för dem, bokförde både uttag och kvitton korrekt.
Då jag samtidigt tillförde stora summor egna pengar kunde de inte följa allt som de ville, vilket gav att konto 1930 hade minusresultat. Mer bokfört ut än in.
2,5mkr in på bankkontot, allt bokfört som in, men utgifter på 2,8mkr, där jag "missat" lägga alla egna slantar som egen insättning i bokföringen. Minus på 1930 = ett brott i sig.

Nu kör jag e.f. igen, och de är på mig som hökar, vilket egentligen inte är så konstigt.
Drog upp firman nov. 09, nu i februari hade jag första revisionen.
Citera
2010-02-23, 08:59
Medlem
Tartaglias avatar
Har skatteverket något sätt att samköra uppgifter? Tex att mata in betalda fakturor och deras belopp för att sedan snabbt se om det saknas något på min inkommande fakturor? Eller är det rent bara grovjobb när man misstänker något?

Alltså tanken har slagit mig om man skulle "glömma" någon faktura.
Hur stor är risken då, rent hypotetiskt?
Citera
2010-02-23, 10:39
Medlem
Outputen ifrån deras utredning ser inte ut att vara manuell.

De verkar få kontoutdrag från bank digitalt som de sedan samkör med skattedeklarationer och bokföring och får ut differenser på dag/månad/år.

Bokföringens värden kör de nog manuellt då denna ser riktigt amatörmässigt inmatad ut, kalkylblad a´la gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in