2010-01-21, 22:00
Medlem
Rotmosrullens avatar
Hej hopp.

Jag installerade precis Ubuntu Server på en dator som jag ska ha ståendes i en garderob.

Problemet är att GRUB (2) ibland (när man bryter strömmen under boot t.ex.) stannar på boot menyn. Det är ruskigt irriterande då jag alltid vill att datorn bara startar. Hur confar man grub så att den alltid bootar första alternativet, oavsett omständigheter.
Citera
2010-01-21, 22:03
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotmosrullen
Hej hopp.

Jag installerade precis Ubuntu Server på en dator som jag ska ha ståendes i en garderob.

Problemet är att GRUB (2) ibland (när man bryter strömmen under boot t.ex.) stannar på boot menyn. Det är ruskigt irriterande då jag alltid vill att datorn bara startar. Hur confar man grub så att den alltid bootar första alternativet, oavsett omständigheter.

Kolla i BIOS inställningarna (tryck F2 när datorn startar)
Citera
2010-01-21, 22:35
Medlem
Rotmosrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Kolla i BIOS inställningarna (tryck F2 när datorn startar)

Hmm, hade aldrig kommit på tanken på att kolla BIOS när grub jävlas. Ska kolla senare.
Citera
2010-01-21, 22:41
Medlem
Alfaslangs avatar
Det har givetvis inget med BIOS att göra.

Kontrollera att du har en set default="0" för att den ska välja första alternativet, och set timeout="0" för att den ska boota utan nedräkning. Siffran indikerar antalet sekunder, så med en 0 på timeout så får du inte ens upp bootmenyn.

Om set timeout är satt till -1 så betyder det att den inte autobootar utan kräver att du aktivet väljer bootalternativ.
Citera
2010-01-22, 00:05
Medlem
jonne5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Det har givetvis inget med BIOS att göra.

Kontrollera att du har en set default="0" för att den ska välja första alternativet, och set timeout="0" för att den ska boota utan nedräkning. Siffran indikerar antalet sekunder, så med en 0 på timeout så får du inte ens upp bootmenyn.

Om set timeout är satt till -1 så betyder det att den inte autobootar utan kräver att du aktivet väljer bootalternativ.

Eller sa kan man val ta bort raden "set default"? Hade for mig att jag gjorde det och da var det ingen nerrakning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in