• 2
  • 3
2024-09-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nezh
Jag tycker att spel och dobbel r kul, men jag skulle aldrig riskera mitt samlade kapital genom att satsa p aktier, och inte ens fonder. Har fonder som jag ftt nr jag var liten som knappt utvecklat sig alls... Tycker det r en fr stor chanstagning, ven om fonder r skrare n aktier.

Hade jag varit i din sits hade jag gjort en insttning p ett sparkonto och nja mig med rntan!

Det beror p fond till fond, har du en global indexfond s kan man inte gra mycket fel. Vilken typ av fond fick du? Slj den och lgg p en indexfond istllet, Lnsfrskringar Global index r en bra alternativ.
Citera
2024-09-24, 15:49
Medlem
Shr i efterhand s r det vl ganska tydligt att satsningarna p IT-branchen blivit riktigt bra. Stadig och fin kning.

Man skulle lagt allt p NVidia och sedan vntat 15 r p den stora uppgngen.

Med vxelkurser och hnsyn till splittar och allt som hnt sedan 2004 skulle 60.000 kr idag vara vrt 296 miljoner kr.
Citera
2024-10-28, 10:10
Medlem
Kp fonder. Det finns riktigt bra fonder som r billiga och har haft bra utveckling bde senaste mnaden ret, och ven historiskt (om man tittar tre-fem r).

Fonder ger p sikt en stabilare tillvxt sen r det aldrig fel att frska bygga en utdelningsportflj dr man ven tar in utdelningsstarka aktier, men det gller ju att kpa dem i rtt lge s att kursfallet inte blir s stort.
Citera
2024-10-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corazon
Tja.

Jag skall placera 60 000 i fonder eller dylikt. Vad br man satsa p fr att f maximal utdelning men samtidigt inte riskera att frlora s mycket?

Tacksam fr svar.

/Corazon.

Jag skulle kpa Aktier med "Etik"-bonus. Med det menar jag sdant som vljs bort av placerare som vill framst som woke eller allmnt godhetssignalera.

Finns mycket bra och lnsam verksamhet som inte riktigt passar in om man vill godhetssignalera.

ger sjlv Imperial Brands. De sljer tobaksprodukter och ger en massa premium mrken som sljs i gamla brittiska kolonier vrlden ver. r du medelklass i Uganda eller Ghana rker du Imperial Brands. Samma om du r stil-medveten indisk medelklass. Rkning kar och frmst d lite dyrare status mrken.

Finns egentligen ingen anledning att kpa fonder. Enklare att kpa ett hyfsat urval stabila aktier istllet.
Citera
2025-02-09, 15:44
Medlem
Ja vilken tids tids horisont har man
Citera
2025-02-09, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
Ja vilken tids tids horisont har man

Noterade du att trdstarten r ver 20 r gammal?
Citera
2025-02-10, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corazon
Tja.

Jag skall placera 60 000 i fonder eller dylikt. Vad br man satsa p fr att f maximal utdelning men samtidigt inte riskera att frlora s mycket?

Tacksam fr svar.

/Corazon.
Det kan vi inte svara p t dig tyvrr. Du mste ta ditt eget ansvar ver dina investeringar och vlja sjlv. Exempelvis skulle du vilja att vi hr p Flashback valde en tjej t dig? Precis samma sak. Vldigt personligt om du frstr?
Citera
2025-02-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Noterade du att trdstarten r ver 20 r gammal?
Ja, och fljande gller ven idag tyvrr..
60 000 r fr lite pengar att gro till sig ngorlunda snabbt utan att riskera fr mycket..
Men lgger man till en nolla bakom de 60 s kan vi f till frkning lite snabbare..
Sjlv s ligger jag i val och kval med var jag ska gra av med innehavet nu nr bankerna snker under 3% p 3mnaders fast rnta..
rligt talat s tnker jag shr: Om det brjar rasa ner p brsen s avvaktar jag tills tminstonde det gtt ner minst 15% eller att det brjar synas en tendens till vndning.
D frstan tnker jag g in lite STORT med sikte p utdelande fonder som fljer index fr omx30 dr avgiften r 0,3% rligen.
Ja, jag hatar fondavgifter men vad fn ska man gra nr rntan r lgre n vad man kan f istllet..
Nu nr brsen str shr hgt s ska man ju inte vara inne med allt om man vill sova lugnt..
Citera
2025-02-11, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ja, och fljande gller ven idag tyvrr..
60 000 r fr lite pengar att gro till sig ngorlunda snabbt utan att riskera fr mycket..
Men lgger man till en nolla bakom de 60 s kan vi f till frkning lite snabbare..
Sjlv s ligger jag i val och kval med var jag ska gra av med innehavet nu nr bankerna snker under 3% p 3mnaders fast rnta..
rligt talat s tnker jag shr: Om det brjar rasa ner p brsen s avvaktar jag tills tminstonde det gtt ner minst 15% eller att det brjar synas en tendens till vndning.
D frstan tnker jag g in lite STORT med sikte p utdelande fonder som fljer index fr omx30 dr avgiften r 0,3% rligen.
Ja, jag hatar fondavgifter men vad fn ska man gra nr rntan r lgre n vad man kan f istllet..
Nu nr brsen str shr hgt s ska man ju inte vara inne med allt om man vill sova lugnt..

Brjar brsen rasa s r det nog fr sent att vnta tills den rasat 15%. Det kan ske inom ett dygn och fortstter grna till - - 30%.
Citera
2025-02-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Brjar brsen rasa s r det nog fr sent att vnta tills den rasat 15%. Det kan ske inom ett dygn och fortstter grna till - - 30%.
Ja, fr min del fr det grna g ner 50% men jag skrev ju att jag avvaktar vndning, fr man storkper INTE nr det gr nert..
Citera
2025-02-12, 14:36
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ja, fr min del fr det grna g ner 50% men jag skrev ju att jag avvaktar vndning, fr man storkper INTE nr det gr nert..

r du medveten om att det r nra nog omjligt att g in i den dr "perfekta" lget? Nr brsen dippat 15% och du gr all in s kan det lika grna rasa 15% (eller 50...) till.

Nu kan jag inte mycket om fonder, investering och annat skit, men det var ngot av det frsta jag blev tillsagd nr jag sjlv funderade p att vnta p marknaden, d det var toppniver nr jag frst klev in.

Klarar inte de vrldsledande experterna av att tima det s gr inte du det heller. Visst hnder det (har sjlv slt fonder bara dagar innan de rasat, men det var sklart bara slumpartad tur), men det r mer undantag n regel.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in