2010-01-20, 22:10
Medlem
Hej,

Jag har på sistone börjat oroa mig för cancer, främst hjärncancer.
För några månader sedan började jag plötsligt känna mig yr, trött, haft huvudvärk och lite illamående. Detta har fortsatt på olika sätt, med rätt så mycket huvudvärk och illamående väldigt ofta på sistone.

Läkarna säger "det är nog ingenting att oroa sig för" etc. och det är klart att oron i sig kan utlösa huvudvärk med mera, men om jag inte får kolla upp det kan jag ju aldrig sluta oroa mig.

Vet någon hur pass "allvarliga" symptom man "ska" ha för att läkare kan börja överväga att kolla upp det överhuvudtaget?

För nu känns det som att jag fastnat i oron för det, eftersom det inte kollas upp och jag bara ombeds att inte oroa mig, samtidigt som en slags "cancerundersökning" inte görs.

Tacksam för svar.
Citera
2010-01-20, 22:16
Medlem
Om du visar symptom så som plötslig svimning och dylikt. Då börjar de engagera sig lite i att ta reda på vad det är för sjukdom du har
Citera
2010-01-20, 22:18
Bannlyst
Verkar som att du är en sån där stressad person som nojjar över minsta förkylning. Antagligen migrän/ influensan.
Citera
2010-01-20, 22:20
Medlem
Mockens avatar
Sådana personer som du tar viktiga resurser och tid från dem som verkligen behöver det.
Citera
2010-01-20, 22:23
Medlem
Grejen är ju den att man ska kunna ha det utan tydliga symtom, kan man ju läsa. Så det är det inte lätt att tänka "det kan inte vara någonting". Det är det.
Det är det att risken finns. Och att symptomen ju går lite åt det hållet.
Citera
2010-01-20, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Sådana personer som du tar viktiga resurser och tid från dem som verkligen behöver det.

Hur kan man veta säkert att det verkligen inte är någonting då?

Jag försöker inte ta någons plats. Jag har läst på flera ställen att det är vanliga symptom och då kan jag inte bara låtsas som ingenting.
Citera
2010-01-20, 22:27
Medlem
Symtomen vid hjärntumör beror i första hand på var i hjärnan tumören sitter. Det kan vara fråga om epileptiska anfall av olika slag, synstörningar, tal- och hörselproblem, försämrad balans, minnesstörningar, förlamningssymtom, känselbortfall eller huvudvärk. Hjärnan är även centrum för våra känslor och därför är psykiska symtom inte ovanliga vid hjärntumörer. I första hand visar de sig som att man har svårt att ta initiativ och att känna engegemang.

När en tumör växer i hjärnan ökar trycket inne i huvudet och detta kan så småningom ge huvudvärk, illamående och kräkningar framförallt på mornarna.
Citera
2010-01-20, 22:28
Medlem
Methones avatar
Det du har kallas hypokondri
Citera
2010-01-20, 22:30
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsilihejsan
Hur kan man veta säkert att det verkligen inte är någonting då?

Jag försöker inte ta någons plats. Jag har läst på flera ställen att det är vanliga symptom och då kan jag inte bara låtsas som ingenting.

Man kan aldrig veta säkert. Det är en del av livet. Learn to live with it.
Citera
2010-01-20, 22:30
Medlem
swaydizzles avatar
Faktiskt rätt allvarligt med huvudvärk och yrsel, kan tyda på förhöjt intrakraniellt tryck vilket bl.a. kan orsakas av tumör. Kan också vara något helt annat.

Det är så jätteomöjligt att avgöra då jag har en fullständigt bristfällig anamnes. Vill du ha ett bättre svar får du skriva mer om dig själv, dvs. faktorer som du tror eventuellt kan skapa dina symtom. Genetiskt, arbetsmiljö, kost etc...
Citera
2010-01-20, 22:31
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Om du visar symptom så som plötslig svimning och dylikt. Då börjar de engagera sig lite i att ta reda på vad det är för sjukdom du har

Jag tror att du har generande hårväxt.
Citera
2010-01-20, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
Symtomen vid hjärntumör beror i första hand på var i hjärnan tumören sitter. Det kan vara fråga om epileptiska anfall av olika slag, synstörningar, tal- och hörselproblem, försämrad balans, minnesstörningar, förlamningssymtom, känselbortfall eller huvudvärk. Hjärnan är även centrum för våra känslor och därför är psykiska symtom inte ovanliga vid hjärntumörer. I första hand visar de sig som att man har svårt att ta initiativ och att känna engegemang.

När en tumör växer i hjärnan ökar trycket inne i huvudet och detta kan så småningom ge huvudvärk, illamående och kräkningar framförallt på mornarna.

Och jag känner igen mig i en del av det här. Även om jag inte svimmat eller vält känner jag också brist på engagemang och illamående på morgonen, utan att provocera det på något sätt såklart. Jag känner inte efter för att känna det, utan det kommer av sig självt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in