2010-01-20, 18:55
Medlem
EnemyDowns avatar
Som titeln. Vad kan man ha för annorlunda saker på nigirin/i makin? Som fortfarande går att äta dvs. Tex stekt fläsk och äppelmos (ej testat).
Citera
2010-01-20, 20:30
Medlem
Forbengs avatar
Rullar med chorizo i
Citera
2010-01-21, 00:13
Medlem
EnemyDowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbeng
Rullar med chorizo i

Låter intressant. Men nått mer måste man väl ha också? Surkål? Senap & Ketchup?
Citera
2010-01-21, 17:32
Medlem
Forbengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnemyDown
Låter intressant. Men nått mer måste man väl ha också? Surkål? Senap & Ketchup?

Käkade dom på Berns förut, vet faktiskt inte vad som var i mer än chorizon tyvärr
Citera
2010-01-21, 18:21
Medlem
EnemyDowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbeng
Käkade dom på Berns förut, vet faktiskt inte vad som var i mer än chorizon tyvärr

Ok
Citera
2010-01-21, 22:42
Medlem
Kul ämne!!
Finns hur mycket som helst, det är bara fantasin som sätter gränser.
En personlig favorit när jag gör sushi är att använda anka.
Börjar med att steka bröstet som vanligt, först i panna, och bakart seden klart det i ugn till det är lagom rosa.

På ett normalstort bröst brukar jag få ut ca 10-12 fina "nigiriskivor" som jag sedan toppar med lite teriyakiglace.
Ändbitarna hackar jag sen ner och gör maki, tillsammans med t.ex. mayo ock gurka.

Skinnet tar jag av när bröstet är färdigt, och steker på "fel" sida också, så att det blir riktigt krispigt. Blir grymt gott att smula över makin.
Citera
2010-01-22, 02:16
Medlem
CureMes avatar
Jag gör oftast maki, mina "annorlunda" favoriter är

(rå)Tonfisk, salladslök och chilisås
Lax Ruccolasallat philadelfiaost
Rökt renkött, pepparrotsvisp (och någon krunchig grönsak som gurka eller morot)
Rostbiff morot och dijonsenap.
Krispig friterad kyckling, majonäs, gurka.
Melon och lufttorkad skinka.
Citera
2010-01-22, 10:57
Medlem
siddharthas avatar
En variant är att ersätta sushin med en fin pure på mandelpotatis och en kärna med gräslök. Toppa dem sedan med löjrom, svenskt!
Citera
2010-01-22, 12:30
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
En variant är att ersätta sushin med en fin pure på mandelpotatis och en kärna med gräslök. Toppa dem sedan med löjrom, svenskt!

Visst, men så kan man knappast kalla det sushi. I mitt tycke låter det mer som en potatismosrulle med gräslök. Riset är vad som gör sushi till sushi, så tar man bort det (eller, för den delen, ändrar det alltför mycket) blir det en ny maträtt.

Olika former av kött i marinad förekommer ibland, och det är ganska gott. Anka har det ju redan tipsats om, men man kan också använda sig av bättre bitar nötkött. Halstra snabbt och skär sedan i tunna (två-tre millimeters) skivor, marinera och använd som nigiri.

Råkultur har en maki med "Misogriljerat fläsklägg, morot, senap, röd steklök", en take på fläsklägg med rotmos.
Citera
2010-01-23, 01:40
Medlem
EnemyDowns avatar
Tackar för tipsen

Nån som testat göra wasabimajonäs? Funkar det att bara blanda i wasabipulver i vanlig majonäs? Hört att det ska vara gott i maki tillsammans med räkor, gurka och avokado.
Citera
2010-01-23, 13:00
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnemyDown
Tackar för tipsen

Nån som testat göra wasabimajonäs? Funkar det att bara blanda i wasabipulver i vanlig majonäs? Hört att det ska vara gott i maki tillsammans med räkor, gurka och avokado.

Det fungerar, men är egentligen ganska meningslöst. Du kan lika gärna ha wasabin och majonnästen separat. Resultatet blir en californiaroll i vilket fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in