Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-20, 18:10
Medlem
BrunteTheHorses avatar
Har en liten syster som ska till att välja gymnasieskola om några dagar. Hon har bestämt sig för att gå Naturlinjen. Valet står nu mellan två skolor. Den ena är en traditionell gymnasieskola som funnits länge och har ett gott rykte. Den andra är den nya lite flashigare(?) skolan Thoren Business School. http://affarsgymnasiet.se/

Jag försöker hjälpa henne i valet och behöver hjälp med att bedöma den senare skolan. Utifrån skolans hemsida och marknadsföring verkar detta som en skola för mycket ambitiösa elever. Men stämmer detta? Det som ska göra skolan speciell är att det finns mycket kurser inom marknadsföring och ekonomi att läsa samt att det ingår praktik och mentorskap inom svenskt näringsliv. Skolan marknadsför sig lite som en Handelshögskolan bland gymnasier i min mening.

Efter att ha studerat poängplanen för den så kallade "management linjen" verkar det som att om man ska plocka ihop en utbildning motsvarande traditionella Natur linjen kommer det inte att finnas så mycket utrymme för att läsa kurser inom ekonomi och ledarskap.
http://affarsgymnasiet.se/files/2009/01/tbs_management_pr.pdf

Vad tror ni om skolan TBS?
Vad tycker ni rent generellt om privatskolor som marknadsför sig på dethär sättet och erbjuder gratis laptop under utbildning osv?
Vilket råd ska jag ge till min syster?
Citera
2010-01-20, 18:14
Medlem
Tlagnojs avatar
Nu vet jag faktiskt ingenting om Thoren Business School så egentligen jag kanske ska hålla käften. Men liknande gymnasieskolor med flashiga namn och flashiga hemsidor har jag märkt ofta verkar vara mycket snack och liten verkstad. En klassisk NV/natur ger en bra grund framförallt eftersom den ger en vana av att studera och framförallt studera lite svårare ämnen. Vill man studera ekonomi också finns det oftast tillval på elevens val oavsett skola och man kan ju alltid läsa det på fritiden om man är intresserad.

Säg att hon ska gå natur och köp henne en 3-månaders prenumeration på the economist nästa gång hon fyller år!
Citera
2010-01-20, 20:40
Medlem
Narvals avatar
Låt din syster läsa klassisk natur, Det är förövrigt ingen större skillnad mellan Thoren och gamla hederliga natur.
Citera
2010-03-17, 23:40
Medlem
TomEMTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunteTheHorse
Har en liten syster som ska till att välja gymnasieskola om några dagar. Hon har bestämt sig för att gå Naturlinjen. Valet står nu mellan två skolor. Den ena är en traditionell gymnasieskola som funnits länge och har ett gott rykte. Den andra är den nya lite flashigare(?) skolan Thoren Business School. http://affarsgymnasiet.se/

Jag försöker hjälpa henne i valet och behöver hjälp med att bedöma den senare skolan. Utifrån skolans hemsida och marknadsföring verkar detta som en skola för mycket ambitiösa elever. Men stämmer detta? Det som ska göra skolan speciell är att det finns mycket kurser inom marknadsföring och ekonomi att läsa samt att det ingår praktik och mentorskap inom svenskt näringsliv. Skolan marknadsför sig lite som en Handelshögskolan bland gymnasier i min mening.

Efter att ha studerat poängplanen för den så kallade "management linjen" verkar det som att om man ska plocka ihop en utbildning motsvarande traditionella Natur linjen kommer det inte att finnas så mycket utrymme för att läsa kurser inom ekonomi och ledarskap.
http://affarsgymnasiet.se/files/2009/01/tbs_management_pr.pdf

Vad tror ni om skolan TBS?
Vad tycker ni rent generellt om privatskolor som marknadsför sig på dethär sättet och erbjuder gratis laptop under utbildning osv?
Vilket råd ska jag ge till min syster?

Bara det att ett gymnasium kallas för "Business School" gör att det går bort. Med tanke på att relevanta "business jobb" kräver studier på högre nivå. Det är helt enkelt ett sätt att marknadsföra sig på, precis som deras logga, en sköld á la Harvard som ska ge intryck av att det är en prestigefull skola. Ett bra gymnasium behöver inte locka studenter med gratis laptop eller göra reklam i tunnelbanan. Hur ofta har man t ex sett reklam för Enskilda?
Såg en tjej på "kvällsöppet med Ekdal" som tydligen studerade där. Gav inget vidare intryck utan bekräftade snarare mina fördomar om vad det är för typ av personer som går där.
Jag skulle rekommendera att hon väljer natur på ett gammalt hederligt gymnasium.
Citera
2010-03-18, 01:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
När jag skulle söka till gymnasiet så gick jag till Procivitas på öppet hus för att se om det kanske vore något för mig. Även det var en modern, flashig skola i fräscha lokaler som stoltserade med att de hade grym kontakt med näringsliv, där alla elever startade egna företag på schelalagd tid, där lärarna var unga och coola och alla möjligt annat positivt. Det var helt enkelt en framtidsskola.

Däremot förstod jag aldrig hur man skulle lära sig något där, för det talade de inte särskilt mycket om. De sa inte ett ord om undervisningen, de verkade inte ha ett bibliotek (inget som var värt att visa upp under visningen av lokalerna iaf) och läroböcker talade de om som något förlegat.

Nu vet jag inget om TBS, men jag resonerar likadant som Tlagnoj. Säg åt henne att läsa natur, och be henne ta mycket matte, så kommer hon klara sig galant. Natur är en väl beprövad utbilding som de facto är gedigen, och är hon duktig i matte kommer ekonomin på universitetet bli lite enklare.
Citera
2010-03-18, 10:55
Medlem
BrunteTheHorses avatar
OKej. Kul att få lite input från er. Det verkar som att det blir gamla hederliga natur.
Citera
2010-03-20, 00:20
Medlem
Menas avatar
Jag spanade in http://affarsgymnasiet.se/ hemsida och kollade in deras kurs plan for vad dem kallar business program, sedan gemnforde jag dem med ett vanligt gymnasiumets (i detta fall blev de cybergymnasiet) samhalle och ekonomi linje. De ar precis samma kurser som man maste ta och utbud att valja mellan.

Sa din syster kan lasa samhalle ekonomi program pa vilken skola som helst i stallet for http://affarsgymnasiet.se/ som helst. Om hon verkligen vill lasa natur sa ar de ju skit samma far da ar ju inte affarsgymnasiet ett alternativ enda.

Gymnasium is the same shit with different names.
Citera
2011-11-23, 11:25
Medlem
Ja så enkelt är det tyvär inte. Det skilljer sig enormt på vilket gymnasie du går.
Hur kompetenta lärarna är och även vilken ordning som finns spelar stor roll.

Bedömningen skilljer sig också stort från skola till skola.
Med tanke på att Thoren gruppen ( Rahja thoren) drar in 140 milj kroner netto rakt från skatte betalarna för att hålla usel kvalitet på skolor gör ju det hela inte bättre.
Välj tradiotinella skolor som funkar.

Googlar du desutom tbs är det ju inte bra resultat du får.
Citera
2013-08-23, 14:13
Medlem
Jag har själv gått på Thorén och jag måste ju bara säga att många av er har ingen aning om vad ni snackar om. Visst, de försöker se exklusiva ut i sin marknadsföring men ingen av er har något att säga om den faktiska undervisningen. De lärare jag hade var grymt engagerade och professionella, "business"konceptet genomsyrar hela skolan då vi gjorde en del arbeten åt RIKTIGA företag (designa loggor, marknadsplaner osv). Vad är felet med en skola där man får göra riktiga saker som man kan koppla till verkligheten?

Idag har jag jobb på samma företag som jag praktiserade på under min gymnasietid. Vad har hänt med mina kompisar som gick samma program fast på en kommunal skola som inte erbjöd praktik?* Många av dem är arbetslösa eller jobbar på lager. Visst det är ett jobb också, men inte i närheten av något de ville bli när de valde gymnasielinje.

*(Nästan bara TBS som erbjuder praktik för elever som går på studieförberedande program)
Citera
2013-08-23, 16:31
Medlem
Då necropostar vi denna tråd ännu mer:

Så här säger skolinspektionen :http://siris.skolverket.se/apex/ris.openfile?docID=503066

Skolan har problem med bedömning, betygsättning, särskilt stöd och dessutom bristande personalkompetens, bla. har rektorn ingen utbildning.

Skolorna har ingenting med natur att göra, de har ju strikta samhällsprogram.
Citera
2013-09-17, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Platonius
Då necropostar vi denna tråd ännu mer:

Så här säger skolinspektionen :http://siris.skolverket.se/apex/ris.openfile?docID=503066

Skolan har problem med bedömning, betygsättning, särskilt stöd och dessutom bristande personalkompetens, bla. har rektorn ingen utbildning.

Skolorna har ingenting med natur att göra, de har ju strikta samhällsprogram.

Rapporten du länkar är gjord för ett år sedan, har du någon aningen om hur skolan (inte skolorna) har följt upp kritiken de erhållit? Det är inte ovanligt att skolor får kritik från skolinspektionen, det väsentliga är ju om de gör något åt saken.

Den skola som jag gick på så fanns det ett naturprogram. Inriktningarna var entreprenör och samhälle samt natur. De erbjuder de naturkurser som man behöver för att bli behörig till t ex läkarlinjen. Dessutom så var naturläraren forskare på deltid. Vad är det som gör det till det sämre jämfört med den traditionella gymnasieutbildningen? Att man har ett helhetstänk och att man får lära sig hur samhället fungerar?
Citera
2014-11-03, 07:03
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Dags att väcka denna tråd till liv igen. Skolstyrelsen nekar åter igen Thorengruppen att öppna nya skolor. Mycket allvarliga anmärkningar må man säga.

Citat:
Friskolekoncern anklagas för bluff

Brister i elevunderlag, ekonomi och skollokaler. Skolinspektionen har avslagit 85 ansökningar om att öppna nya skolor nästa år. Friskolekoncernen Thorengruppen står för en tredjedel av avslagen och anklagas för att bluffa i sina ansökningar.

Citat:
Thorengruppen har även nekats att öppna fyra yrkesgymnasier därför att Skolinspektionen inte tror att de klarar av att erbjuda praktikplatser till sina elever. Myndigheten har gjort stickprovskontroller på de företag som skolkoncernen påstått kan erbjuda praktikplatser. Av 17 tillfrågade företag sa 15 att Thorengruppens uppgifter inte stämde.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/friskolekoncern-anklagas-for-bluff/?nrdr=true
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in