• 1
  • 2
2010-01-21, 01:20
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen
Professorn kom på sin teori efter att själv ha provat på drycken.
- Man kan se ljussken och man får en känsla av att möta ett högre medvetande, en makt som många kallar Gud, säger han till den brittiska tidningen Time and Mind.
Jag tycker det verkar snarare vara professorn än profeten som fått sina idéer på knark... Mose hade ju kontakt med Gud långt innan hans ökenvandring och dessutom bevittnades det han gjorde av många människor... T.ex. så duellerade han ju mot faraos trollkarlar där alla partner förvandlade sina stavar till ormar - men Mose orm åt upp trollarlarnas ormar!

Berättelserna om Mose är knappast någon droghallucination, men den som vill se ateistiskt på det hela kan ju se det som en judisk folksaga i stil med exempelvis Eddan eller Odyssén...
Citera
2010-01-21, 01:27
Medlem
lostintimes avatar
Rolig teori, bland de bästa och mest troliga än så länge. Vilket då betyder att isåfall Moses, eller åtminstone författaren(?) har funnits, men inte gud för han var en hallis.
Citera
2010-01-21, 01:39
Bannlyst
så sant så sant han va hög som ett hus
Citera
2010-01-21, 17:57
Bannlyst
hezekiel

Hezekiel 1:3, tror jag

Där möter den snubben ett gäng nissar som dyker ner från skyn, ger honom ett "piller" och sen askalas.

Problemet med bibel är översättningarna, inte dess aktuella äkthet, samt censuren av kyrkan, dagens bibel kan omöjligt vara densamma som för 1900 år sen, eller när fan den sagan skrevs.

Men detta med hallucinationer och bibeln är ju inte omöjligt, det skulle i teorin förklara en del, men allt är ju spekulationer gällande en metafysisk term som Gud, eller hans bok. SÅ i slutändan brister det,

Ayahuasca som det var i bibeln, innehåller dmt, som jag röker till o från, och det är en religiös upplevelse, jag har sett gudinnor skapa världar ur sina magiska trumpeter, och dansat med utomjordiska demoner på kometer i rymden. Så som sagt möjligheten finns....

mvh
Citera
2010-01-21, 18:02
Medlem
simonpimonpoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Typiskt att det är judar som vill förneka kristendomen med ett sådant uttalande. Prova att förneka förintelsen så får du se vad som händer.

Judarnas messias kanske redan har anlänt, hette Adolf Hitler (han var jude) och ville sända sitt folk till himmelriket?
Hitler vad INTE jude, idiot.
Citera
2010-01-21, 18:59
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonpimonpoo
Hitler vad INTE jude, idiot.

Du har rätt och jag får be om ursäkt för mitt felaktiga påstående, har funnit följande information på nätet:

Enligt judisk religiös tradition (halachisk) är en jude någon som fötts av en judisk mor (eller konverterat för en erkänd rabbin), Ingetdera gäller rörande Adolf Hitler.

Hitlers eventuella judiska bakgrund:
Möjligen var Hitlers farfar en förmögen jude. Hans farmor hade i ungdomen arbetat som hemhjälp i ett judiskt hem. Under den tiden blev hon gravid och det har antytts att bakom "fader okänd" döljer sig sonen i huset.
Hitler, som skulle bli historiens värste judehatare, kunde aldrig bevisa sin icke-judiska härstamning. Han fruktade också själv att han hade "judiskt blod i sig". Det sägs att han lät göra undersökningar om detta. Det lär också fattas sidor i hans släktregister. Kanhända hade han funnit något olämpligt och därför låtit förstöra dem.
Citera
2010-01-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimztah
http://www.expressen.se/nyheter/1.10...og-som-ett-hus

Haha så vad tror ni är detta sant?

Kanske fel forum vet ej men diskutera!

"- Man kan se ljussken och man får en känsla av att möta ett högre medvetande, en makt som många kallar Gud, säger han till den brittiska tidningen Time and Mind."

LOL ... samtidigt som man kan se ett ljussken och en siffra på ett mätinstrument i CERN-reaktorn och kalla det för "nu vet vi hur universum uppstod" .. What's the bloody difference?
Citera
2010-01-29, 13:18
Medlem
Ge mig EN referens på att Ayahuasca uttryckligen använts i bibeln. I dare you!
För övrigt var det en bokrulle som kom i en syn och inget "piller", den här symboliken används ofta i GT men även i NT, Jmfr: när Petrus får en syn där han ser en duk med alla djur sänkas från himlen för att han skulle få insikt om att alla djur var rena att äta.
Ps: Hört talas om döda havsrullarna som i princip bekräftar dagens texter? Bevis för revidering från kyrkan för övrigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Hexspiritus
Hezekiel 1:3, tror jag

Där möter den snubben ett gäng nissar som dyker ner från skyn, ger honom ett "piller" och sen askalas.

Problemet med bibel är översättningarna, inte dess aktuella äkthet, samt censuren av kyrkan, dagens bibel kan omöjligt vara densamma som för 1900 år sen, eller när fan den sagan skrevs.

Men detta med hallucinationer och bibeln är ju inte omöjligt, det skulle i teorin förklara en del, men allt är ju spekulationer gällande en metafysisk term som Gud, eller hans bok. SÅ i slutändan brister det,

Ayahuasca som det var i bibeln, innehåller dmt, som jag röker till o från, och det är en religiös upplevelse, jag har sett gudinnor skapa världar ur sina magiska trumpeter, och dansat med utomjordiska demoner på kometer i rymden. Så som sagt möjligheten finns....

mvh
Senast redigerad av Tridnod 2010-01-29 kl. 13:34.
Citera
2010-01-29, 13:19
Medlem
Du kan få se min, eftersom det inte finns något att reagera på

Citat:
Ursprungligen postat av 130845
Haha, klockrent! Skulle vilja se de riktigt inbitna kristnas (vilken tro som helst för den delen) reaktion då de läser det där!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in