2010-01-20, 11:28
Medlem
Maledictuss avatar
Jag har precis börjat lär mig kymriska, har skaffat mig Rosetta stone men tycker inte riktigt att det passar mig då jag inte har någon översättning på det jag lär mig. Jag kan alltså inte se om hur orden är böjda osv.

Är det någon som har lärt sig/håller på att lära sig kymriska och har några tips när det gäller inlärningssättet?
Citera
2010-01-20, 11:38
Medlem
BigMojos avatar
ok... vad är detta?
Citera
2010-01-20, 12:04
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMojo
ok... vad är detta?

Du kanske är mer hemma på korniska?
Citera
2010-01-20, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Jag har precis börjat lär mig kymriska, har skaffat mig Rosetta stone men tycker inte riktigt att det passar mig då jag inte har någon översättning på det jag lär mig. Jag kan alltså inte se om hur orden är böjda osv.

Är det någon som har lärt sig/håller på att lära sig kymriska och har några tips när det gäller inlärningssättet?

Jo, jag har studerat kymriska tillräckligt väl för att ha kunnat resa runt en månad i Wales utan att använda engelska. Ingen expert, men vardagssituationer och normala samtal är inga problem. Skulle rekommendera att du skaffar dig "A Comprehensive Grammar of Modern Welsh".
Citera
2010-01-20, 12:21
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
ok... vad är detta?

Språket som talas i delar av Wales.
Citera
2010-01-20, 12:28
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1

Och du mer hemma på besserwiss förstår jag.
Citera
2010-01-20, 12:36
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Jo, jag har studerat kymriska tillräckligt väl för att ha kunnat resa runt en månad i Wales utan att använda engelska. Ingen expert, men vardagssituationer och normala samtal är inga problem. Skulle rekommendera att du skaffar dig "A Comprehensive Grammar of Modern Welsh".

Okej. Hur gjorde du för att lära dig? Jag besökte biblioteket men hitta inte så mycket. Jag har suttit och kollat lite på Adlibris, Bokus och liknande och funderar på att köpa den bokan du nämnde.
Citera
2010-01-20, 12:44
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropex
Och du mer hemma på besserwiss förstår jag.

Nej då, men ironiska är jag duktig på.
Citera
2010-01-22, 10:00
Medlem
Maledictuss avatar
Om det är någon mer som håller på att lära sig kymriska så kan jag rekommendera den här sajten:

www.saysomethinginwelsh.com
Citera
2010-01-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Okej. Hur gjorde du för att lära dig? Jag besökte biblioteket men hitta inte så mycket. Jag har suttit och kollat lite på Adlibris, Bokus och liknande och funderar på att köpa den bokan du nämnde.

Jag började med Teach Yourself Welsh in Three Months. Ger en bra bas också om ordförrådet är rätt litet. Gick sedan vidare till Colloquial Welsh, som jag varmt kan rekommendera. Sedan åkte jag till Wales, var på Eisteddfod, reste runt i de områden där kymriska ännu är vardagsspråket och övade mig.
Citera
2010-02-10, 12:37
Medlem
BigMojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1

Nej... Vad är det?
Citera
2010-02-10, 15:01
Medlem
Citat:
Nej... Vad är det?

Båda kymriska och korniska är keltiska språk. Korniska var det keltiska språket i Cornwall, där det dog ut på 1700-talet. Under 1900-talet har det dock återupplivats av entusiaster men talas bara av ca 2.000 personer. Kymriska är det keltiska språket i Wales, vilket aldrig har dött ut och talas av ca 700.000 personer, samt betydligt fler med kunskaper i språket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in