2010-06-11, 01:07
Bannlyst
Säkert med en Payson betalning? Menar ifall någon åker fast.
Citera
2010-06-15, 00:26
Medlem
MrStrangers avatar
Många skriver att man bör använda sig av en annan avsändare när man skickar pengarna till säljaren.
Man skall tydligen kolla en giltig adress på eniro och använda sig av den samt ett annat namn!

Men dom måste ju skicka grejerna till ens verkliga adress så att avin hamnar i ens egen brevlåda.
Då hamnar man ju ändå i postens register som mottagare av paketet (preppet).

Mina funderingar är att det kanske är bäst att använda sig själv som avsändare av pengarna också.
Hittar polisen dig som mottagare och kommer på att du använt dig av någon annan person som avsändare så blir nog straffet betydligt värre än om du bara åker dit för innehav.
Vet inte vad det kallas när man använder sig av en målvakt...urkundsförfalskning kanske eller nåt sånt.

Enda jag kan komma på är om man använder en annan giltig adress men tar ett namn som inte existerar på den adressen. Då har man ju bara en påhittad person som målvakt.

Kollar dom när du skall skicka pengarna så att namnet verkligen finns på den adressen, eller är det lugnt att kolla vilka namn som finns där och sedan välja ett helt annat?

Hur som helst så tror jag inte det hjälper tyvärr. Har polisen span på säljarna så kollar dom nog mottagarna på paketen med preppen...inte avsändarna av pengarna.

Är jag ute och cyklar nu? Torskar man så är det ju bättre att bara torska för inköp, innehav och att man har det i blodet! Blir väl typ dagsböter på ca 1500 - 2000 kr om jag förstått det rätt?
Taskigt att torska för påhittad avsändare också...

Mvh
Citera
2010-06-15, 00:33
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStranger
Många skriver att man bör använda sig av en annan avsändare när man skickar pengarna till säljaren.
Man skall tydligen kolla en giltig adress på eniro och använda sig av den samt ett annat namn!

Men dom måste ju skicka grejerna till ens verkliga adress så att avin hamnar i ens egen brevlåda.
Då hamnar man ju ändå i postens register som mottagare av paketet (preppet).

Mina funderingar är att det kanske är bäst att använda sig själv som avsändare av pengarna också.
Hittar polisen dig som mottagare och kommer på att du använt dig av någon annan person som avsändare så blir nog straffet betydligt värre än om du bara åker dit för innehav.
Det skickade brevet har ingen koppling med med mottagna brevet.

Citat:
Enda jag kan komma på är om man använder en annan giltig adress men tar ett namn som inte existerar på den adressen. Då har man ju bara en påhittad person som målvakt.
Du verkar missförstå begreppet "målvakt". Dessutom så hittar man självklart på ett fiktivt namn med korrekt postadress, annars kommer de fråga "är det verkligen rätt postadress?"

Citat:
Kollar dom när du skall skicka pengarna så att namnet verkligen finns på den adressen, eller är det lugnt att kolla vilka namn som finns där och sedan välja ett helt annat?
Hitta på ett namn och en gata. Säg bara ett postnummer som verkligen existerar så är det inga problem senn.

Citat:
Hur som helst så tror jag inte det hjälper tyvärr. Har polisen span på säljarna så kollar dom nog mottagarna på paketen med preppen...inte avsändarna av pengarna.
De kan göra det för att samla bevis emot säljarna, bara onödigt att "bevisa" att du har skickat något till säljaren.

Citat:
Är jag ute och cyklar nu? Torskar man så är det ju bättre att bara torska för inköp, innehav och att man har det i blodet! Blir väl typ dagsböter på ca 1500 - 2000 kr om jag förstått det rätt?
Taskigt att torska för påhittad avsändare också...

Mvh
De kommer aldrig kunna bevisa påhittad avsändare. Eller hur har du tänkt att de skall göra det? Förstår inte fortfarande hur du tänker här.

Mvh
Citera
2010-06-15, 00:54
Medlem
MrStrangers avatar
Ha ha, nä jag förstår att det låter luddigt. Har bara köpt IRL hittills men då man får för en tredjedel av priset på nätet så tänkte jag dra iväg min första beställning snart. Och då lurar jag på om snuten verkligen kollar avsändare eller om dom går tillväga på annat sätt?
Anta att dom skiter i att försöka hitta avsändarna och går på vilka som mottagit paketen från säljaren istället!
Då är det sak samma om du använt en påhittad avsändare...du torskar ju ändå!!
Är du med? Syftet med att använda en påhittad avsändare försvinner liksom.

Men det är som sagt under förutsättning att dom inte kollar avsändarna av pengarna...tror bara inte att dom går den vägen. Men vad vet jag, en gammal hora?

Men det är klart, kan man åtminstone skicka pengarna riskfritt så bör man väl göra det.

Tack för infon. Nu vet jag i alla fall att dom inte kollar om namnet man angett existerar på den angivna adressen. Bara att ta en adress med rätt postnummer och sedan skriva ett namn som inte finns där och sedan skicka pengarna.
Citera
2010-06-15, 10:32
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ha ha, nä jag förstår att det låter luddigt. Har bara köpt IRL hittills men då man får för en tredjedel av priset på nätet så tänkte jag dra iväg min första beställning snart. Och då lurar jag på om snuten verkligen kollar avsändare eller om dom går tillväga på annat sätt?
Anta att dom skiter i att försöka hitta avsändarna och går på vilka som mottagit paketen från säljaren istället!
Men VARFÖR använda dig själv som avsändare, jag fattar fan inte.

Citat:
Varför torskar man ändå? Fattar fortfarande inte.

Citat:
Men det är som sagt under förutsättning att dom inte kollar avsändarna av pengarna...tror bara inte att dom går den vägen. Men vad vet jag, en gammal hora?
Vilken väg tror du att dom går då? Svara extremt gärna på denna frågan, asså, antingen är jag helt sjukt dum i huvudet eller så tänker du lite skevt för jag fattar verkligen inte "man torskar ändå".

Citat:
Men det är klart, kan man åtminstone skicka pengarna riskfritt så bör man väl göra det.
Ja såklart, så liten risk som möjligt. Riskfritt blir det aldrig.

Citat:
Tack för infon. Nu vet jag i alla fall att dom inte kollar om namnet man angett existerar på den angivna adressen. Bara att ta en adress med rätt postnummer och sedan skriva ett namn som inte finns där och sedan skicka pengarna.
Ja precis.
Citera
2010-06-15, 11:16
Medlem
Jag fattar faktiskt inte heller.

Men iaf, om du använder dig av fejkad avsändaradress när du skickar pengarna så har du ju gjort allt vad du kunnat för att inte lämna några spår från ditt håll.

Sen är det ju upp till leverantören, där får man ju bara hoppas att dom är tillräckligt skillade att inte använda sina egna namn som avsändare när dom skickar grejerna till dig.

Alternativt så ber man dom att inte skicka som REK så försvinner ju det problemet.
Citera
2010-06-17, 03:02
Medlem
MrStrangers avatar
Citat:

ANTA!!! att dom skiter i att försöka hitta avsändarna och har span på säljarna istället. Då har dom nog snart spårat paketen till mottagarna också. Har inte påstått att man definitivt kommer torska!

Vet inte om ni läst det men det står här på FB om folk som torskat, trots att dom använt sig av påhittad avsändare!
Dessutom var det väl en razzia förra året mot en nätshop där polisen även hade mellan 500 - 1000 köpare registrerade. Gissar att de flesta av de köparna använde sig av påhittad avsändare.

Så jag tror helt enkelt att om polisen har span på stället så har dom nog en lista på köparna också inom en snar framtid.
Vilket sätt polisen arbetar på kan man bara spekulera i. Jag personligen skulle gissa att när dom fått nys om vilka som har nätshopen så sätter dom span på dom personerna.
Som sagt, jag skrev att jag aldrig handlat på nätet och självklart vill man ju känna sig i alla fall lite säker på vad man gör innan man skickar en beställning. Helt säker kan man aldrig bli. Jag har försökt förmedla mina tankegångar så tydligt som möjligt.
Men eftersom jag tydligen uttrycker mig så illa att ni inte förstår mitt resonemang, och dessutom inte gillar att anta saker och spekulera, så tycker jag vi avslutar den här diskussionen.
Inget illa menat från min sida men attityden kunde ju vara snäppet bättre...ett forum är väl till för att dela tankegångar, inte bara fakta?
Senast redigerad av MrStranger 2010-06-17 kl. 03:22.
Citera
2010-07-07, 18:19
Medlem
GoldsGyms avatar
Tjena

Nu är det såhär att jag inte vart inne här på ett tag och samtidigt undrar en sak... Ja, jag har minglat bland trådarna men inte hittat något som rör sig om vad jag vill veta...
Hur som helst så försöker jag logga in på min profil på cyber-rights men vill inte funka, tyvärr.. har det börjat kosta pengar att ha en sådan profil nu?

Vill handla hem lite godis från DP, dessutom har jag checkat om det går lika bra att beställa från de även med safe-mail? men inväntar svar!
Någon som har erfarenhet om det då de endast håller sig till cyber-rights?

Vh
Citera
2010-07-07, 18:29
Medlem
thunderXXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldsGym
Tjena

Nu är det såhär att jag inte vart inne här på ett tag och samtidigt undrar en sak... Ja, jag har minglat bland trådarna men inte hittat något som rör sig om vad jag vill veta...
Hur som helst så försöker jag logga in på min profil på cyber-rights men vill inte funka, tyvärr.. har det börjat kosta pengar att ha en sådan profil nu?

Vill handla hem lite godis från DP, dessutom har jag checkat om det går lika bra att beställa från de även med safe-mail? men inväntar svar!
Någon som har erfarenhet om det då de endast håller sig till cyber-rights?

Vh

Dp får du maila till via cyber-rights! Cyber-rights kostar om du ska ha ett fast konto, gratis försvinner om du inte loggar in och är aktiv.

MVH
Citera
2010-07-21, 17:24
Medlem
BehindTheNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starscream666
Nej helt klart. Fullt medveten om detta.
Men när sedan åklagaren ska lägga fram bevisningen i rättegången så ställer man simpelt frågan.
Hur har ni gått till väga för att få fram dessa bevis?

Detta innebär att dem har gjort datorintrång "vilket kan anses som ett allvarligt brott" för att komma åt bevisning.
Om det sedan skulle leda till något vet jag inte.

Vi har Fri Bevisprövning i Sverige vilket innebär att även om bevisen skulle vara framtagna på olaglig väg, Så väger dom fortfarande lika starkt i en rättsal.
Citera
2010-08-06, 21:57
Medlem
Nu ær det så att jag så småningom ska gøra en bestællning från dinp. Grejen ær att jag bor i Oslo men vill inte riskera tullen. Kan jag få grejerna skickade till postombud næra mitt gamla boende i sthlm och sedan gå och hæmta ut grejerna med REK? Men hur skall dom kunna skicka avin till mig isf? Kommer bara kunna va i sthlm i 2 dagar høgst så undrar också hur længe ens post kan ligga hos postombudet innan man hæmtar ut det?
Citera
2010-08-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Gonzalez
Nu ær det så att jag så småningom ska gøra en bestællning från dinp. Grejen ær att jag bor i Oslo men vill inte riskera tullen. Kan jag få grejerna skickade till postombud næra mitt gamla boende i sthlm och sedan gå och hæmta ut grejerna med REK? Men hur skall dom kunna skicka avin till mig isf? Kommer bara kunna va i sthlm i 2 dagar høgst så undrar också hur længe ens post kan ligga hos postombudet innan man hæmtar ut det?

Vet inte om det är möjligt. Rek:et kommer till ditt postombud som är närmast din bostad. Vet dock inte hur det fungerar om man skickar till Norge.

14 dagar ligger rek kvar innan de skickas tillbaka.
Senast redigerad av lodismannen 2010-08-07 kl. 12:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in