Citat:

Ursprungligen postat av MrStranger

Ha ha, nä jag förstår att det låter luddigt. Har bara köpt IRL hittills men då man får för en tredjedel av priset på nätet så tänkte jag dra iväg min första beställning snart. Och då lurar jag på om snuten verkligen kollar avsändare eller om dom går tillväga på annat sätt?
Anta att dom skiter i att försöka hitta avsändarna och går på vilka som mottagit paketen från säljaren istället!
Då är det sak samma om du använt en påhittad avsändare...du torskar ju ändå!!
Är du med? Syftet med att använda en påhittad avsändare försvinner liksom.
Men det är som sagt under förutsättning att dom inte kollar avsändarna av pengarna...tror bara inte att dom går den vägen. Men vad vet jag, en gammal hora?
Men det är klart, kan man åtminstone skicka pengarna riskfritt så bör man väl göra det.
Tack för infon. Nu vet jag i alla fall att dom inte kollar om namnet man angett existerar på den angivna adressen. Bara att ta en adress med rätt postnummer och sedan skriva ett namn som inte finns där och sedan skicka pengarna.

ANTA!!! att dom skiter i att försöka hitta avsändarna och har span på säljarna istället. Då har dom nog snart spårat paketen till mottagarna också. Har inte påstått att man definitivt kommer torska!
Vet inte om ni läst det men det står här på FB om folk som torskat, trots att dom använt sig av påhittad avsändare!
Dessutom var det väl en razzia förra året mot en nätshop där polisen även hade mellan 500 - 1000 köpare registrerade. Gissar att de flesta av de köparna använde sig av påhittad avsändare. 
Så jag tror helt enkelt att om polisen har span på stället så har dom nog en lista på köparna också inom en snar framtid.
Vilket sätt polisen arbetar på kan man bara spekulera i. Jag personligen skulle gissa att när dom fått nys om vilka som har nätshopen så sätter dom span på dom personerna.
Som sagt, jag skrev att jag aldrig handlat på nätet och självklart vill man ju känna sig i alla fall lite säker på vad man gör innan man skickar en beställning. Helt säker kan man aldrig bli. Jag har försökt förmedla mina tankegångar så tydligt som möjligt.
Men eftersom jag tydligen uttrycker mig så illa att ni inte förstår mitt resonemang, och dessutom inte gillar att anta saker och spekulera, så tycker jag vi avslutar den här diskussionen.
Inget illa menat från min sida men attityden kunde ju vara snäppet bättre...ett forum är väl till för att dela tankegångar, inte bara fakta?