2010-01-20, 10:01
Medlem
bleam123s avatar
Håller på med ett projekt i skolan där vi ska ta reda på en del information om samerna. Jag och min grupp vart tilldelade "Vad är samernas mål?" Ganska konstigt formulerad fråga enligt min uppfattning..

Men vad är samernas huvud politik? vad vill samerna, vad vill de förändra och har de något stort missnöje? Har samerna någon speciell ideologi ? eller bygger den vidare på någon redan existerande?

Väldigt dålig media bevakning om samerna vilket gör de lite svårt att skriva om detta..

Ursäkta om de är i fel forum Moderatorer, flytta gärna tråden isåfall!

Tack.
Citera
2010-01-20, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleam123
Håller på med ett projekt i skolan där vi ska ta reda på en del information om samerna. Jag och min grupp vart tilldelade "Vad är samernas mål?" Ganska konstigt formulerad fråga enligt min uppfattning..

Men vad är samernas huvud politik? vad vill samerna, vad vill de förändra och har de något stort missnöje? Har samerna någon speciell ideologi ? eller bygger den vidare på någon redan existerande?

Väldigt dålig media bevakning om samerna vilket gör de lite svårt att skriva om detta..

Ursäkta om de är i fel forum Moderatorer, flytta gärna tråden isåfall!

Tack.

Definitivt fel forum, men väldigt intressant ämne! Samerna är ofta missnöjda med hur de behandlas när det gäller markägande, jakträtt osv och har historiskt sett blivit mer eller mindre förtryckta av "Sverige". De saknar representation i Sveriges riksdag men har ett s.k Sameting, sametinget verkar dock främst för att bevara samernas kultur och har ingen reell politisk makt. På nittiotalet(eller var det 2000-talet?) formades en aktionsgrupp ur missnöjet med jakträtterna som sprängde en elcentral och mörklade stora delar av Sverige. Kolla wikipedia! Nazister och svenska nationalister är ofta illa inställda till samer, då de är en minoritetsbefolkning och inte tillhör samma "ras" som den ariska. De svenska rasbiologerna under 40 -50 och 60-talen var väldigt intresserade av samerna och förklarade ofta dessa som underlägsna.

Det finns nog en hel del litteratur på ditt lokala bibliotek. Lycka till!
Citera
2010-01-20, 22:25
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleam123
Håller på med ett projekt i skolan där vi ska ta reda på en del information om samerna. Jag och min grupp vart tilldelade "Vad är samernas mål?" Ganska konstigt formulerad fråga enligt min uppfattning...
Fel forum.

Jag tror inte samerna har mål i politisk bemärkelse. Vill väl bara lulla runt med sina renar och va ifred?
Citera
2010-01-20, 23:05
Medlem
wehrmachts avatar
Det finns samepartier. Kolla in http://mingeaidnu.se/program.html som är väldigt ..ehum.. nationalistiska om man kan säga så när de inte har något riktigt land.

Skapandet av ett sameland, etnicitet och identitet är viktigt för partiet. Påstår sig vara ursprungsbefolkning, kräver rätt över naturtillgångar och förvaltning osv

Det roliga är att detta parti (om de skulle vara svenskar) skulle anses vara nazister, men kommer nu som minoritet undan allt. De var en av trettio organisationer som deltog i motdemonstrationen mot SMR på nationaldagen tillsammans med kommunister och mångkulturföreningar. Något som detta parti uppenbarligen vill motverka genom att bryta sig ut.
Citera
2010-01-20, 23:14
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wehrmacht
Det finns samepartier. Kolla in http://mingeaidnu.se/program.html som är väldigt ..ehum.. nationalistiska om man kan säga så när de inte har något riktigt land.
Citat:
Från sidan: * ett Sápmi där vi samer för en enad kamp mot det som hotar oss!
Oj, nästan lite raskrigs retorik det där...

Men det kan väl inte vara ett särskilt stort parti, eller?
Citera
2010-01-20, 23:18
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Oj, nästan lite raskrigs retorik det där...

Men det kan väl inte vara ett särskilt stort parti, eller?

Verkligen

Ingen aning, de verkar ha en del företrädare i alla fall. De flesta verkar vara riktigt upplandade med svenskar och vara till större delen svensk, vilket känns en aning komiskt.
Citera
2010-01-21, 05:40
Medlem
De enorma mängder skattemedel som pumpas in i sametinget och andra samiska projekt har gjort att hela det samiska området blivit ett attraktivt område att göra karriär inom. Ett exempel på detta är Sara Larsson, nyvald ordförande i sametinget. Hon representerar för övrigt partiet Min Geadnu som nämnts tidigare i tråden.

Larsson talar inte samiska och har heller ingen personlig koppling till rennäringen. Faktum är att hon är uppvuxen i Umeå och beskrivs som feminist och före detta djurrättsaktivist. Med tanke på många renägande samers ganska brutala inställning till både rovdjur och de egna renarna är Larsson antagligen väldigt noga med att påpeka att hon är just "före detta" djurrättsaktivist.

I en intervju för en tid sedan beskriver hon sin syn på vad samernas mål ska vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Sara Larsson
"Jag brukar säga så här: Tänk dig ett bord med en stor tårta på. Sen skrapar någon ner lite smulor på golvet och vi samer står på golvet och börjar slåss om smulorna. Istället borde vi samarbeta och stå på varandras axlar för att komma upp till tårtan."

Samiskheten har alltså blivit ett sätt att roffa åt sig mer av våra skattemedel. Det tycks också vara den enda poängen som finns med att vara same för Larsson och hennes gelikar. Talet om samisk identitet är endast ett sätt att "komma upp till tårtan", som ordföranden för sametinget så fint uttrycker det.
Citera
2010-01-21, 07:32
Medlem
Det finns ingen grupp i samhället som får så stor uppmärksamhet i förhållande till antalet som lapparna!

Inte heller finns det någon "minoritet" som får så mycket pengar och allt negativt som sägs om lapparna så drar dom rasistkortet direkt. Detta fast dom själva är rasister och hånfullt kallar alla andra för "Storsvensken".

Man beräknar att det finns uppåt 15 000 som har delar av lappblod i sig, men i realiteten är det inte fler än några tusen som är "riktiga" lappar, varav man räknar med att ca 2500 har någon kontakt med renskötsel. I realiteten är det knappast mer än ett tiotal som har så pass många renar att dom skulle kunna överleva UTAN statliga stöd och bidrag i olika former. Enbart rovdjursersättningen uppgår varje år till ca 50 miljoner. Totalt är kostnaderna för att hålla några lappar gåendes uppemot 1,5 miljarder varje år!

För att åtnjuta dessa staliga fördelar så räcker det inte med att enbart vara lapp. Man måste vara renskötande lapp och renskötselområdet omfattar omkring 40 procent av Sveriges yta!

Det är denna yta som lapparna hävdar är "deras" mark och kräver rätten att bestämma över.

För att vara röstberättigad som lapp gäller:

”Enligt sametingslagen ska sökande uppfylla två kriterier. Det ena är ett subjektivt kriterium, att man själv anser sig vara same. Det andra är ett objektivt kriterium som har med det samiska språket att göra. Antingen att man själv har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller att någon av ens föräldrar har eller har haft det, eller att någon av mor- eller farföräldrarna har eller har haft samiska som språk i hemmet.”

Det sista med språket har man dessutom i princip tagit bort för att få fler att registrera sig.

Känner ni er som en lapp så kan ni anmäla er till röstlängden nedan..

http://www.sametinget.se/1060

.
Citera
2010-01-21, 07:37
Medlem
Krappfiskarns avatar
Sametinget är ett maktkåt kolonisationsparti, de vill annektera massa mark i Norge, Sverige och Finland och kalla det sitt "Sampi", de vill ha ensamrätt på att hålla renar (som de inte ens kan sköta om), de kastrerar renar utan bedövning, de vill tvinga länders historieböcker att erkänna dem som urbefolkning för hela Norden. Det är givetvis inget fel att de vill ha plats i historieböckerna, men att de ställer krav som inte stämmer gillar jag inte.

Räcker att läsa Welinders senaste bok om Sverige historia för att få sig en bild om hur politiserad hela samediskussionen var, där samerna nästan hotade med våld om man inte erkände dem som ursprungsbefolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in