Citat:
Ursprungligen postat av
fysikmotor
Sitter på Windows 7.
Det står bara "Windows avslutas..." när jag stänger av datorn,
sen händer inget mer --musen går att röra--, den slocknar aldrig.
Hade samma problem. Provade allt - det som "cannaBe" föreslog, och lite till, men inget hjälpte.
Sedan provade jag detta:
Har du provat alla tips och tricks utan att Windows stänger ned snabbare (updaterat drivrutiner, stängt av alla drivers och sedan slagit på dem stegvis för att se om någon av dem orsakar den långa nedstängningen, ändrat register-värdet "wait to kill service timeout" från 12000 (=12 sek.) till 1000 i "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Contr ol" utan resultat?
Jag hade ändrat och fixat med allt som jag googlade, utan att mitt Win7 stängde ned snabbare.
Ända tills jag hittade detta:
Klicka "Start" och skriv "regedit" (utan citationstecken) i sökrutan. Tryck Enter.
Gå sedan till:
"HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Cur rentVersion\Policies\System"
klicka på namnet "System" och se efter om det finns en rad med namnet VerboseStatus i rutan som heter Name.
Om det finns, ska det stå REG_DWORD 0x00000001 (1) längst till höger.
Jag hade ingen nyckel som hette VerboseStatus, med jag skapade en, och plötsligt
stängde Windows ned på under 20 sekunder, i stället för 2-3 minuter. Man kan undra varför...
För att skapa: Högerklicka nånstans där det inte finns nån textrad och välj "New",
därefter "dword 32-bit value"
Det kommer då upp en ruta där det står "New Value #1".
Ändra det namnet till "VerboseStatus" (utan citationstecken) och tryck Enter.
Högerklicka på VerboseStatus-nyckeln och välj "Modify".
Skriv in siffran 1 under "Value data" och tryck OK.
Klart!
Nu kan du se vad Windows sysslar med, när du klickat Stänga av (Shutdown).
Om någonting tar alltför lång tid, kan du åtminstone se vad det är.