2012-01-19, 23:58
Medlem
Det finns en del riktigt bra saker med Sverige,politik,välfärd jämnlikhet.När det kommer till det sociala/psykiska är det käpp rätt åt helvete.Här sägs det mesta med ett ord

1.JANTELAGEN! men förutom det

2.JANTELAGEN

3.Sunt förnuft finns inte.

5.Alla som säger PK utan någon som helst substans i sin kritik eller argumentation.

6.Nån slags sjuk skadlig inbillad hybris.

Och det kanske mest patetiska...
-men flytta om det inte passar!, jag hjälper dig att packa
2012-01-20, 00:08
Medlem
Telefonladdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Git7
Det jag blir mest trött på att själva svenska beteendet, just den där attityden: "Flytta härifrån då!!!!1", som att man inte har något argument för att Sverige är bra. Alla andra länder är extremt patriotiska, men i Sverige får man inte vara det. Då är man nazist, men man får inte heller tycka om utlänningar, för då är man blatte. Man är rädd för att prata med folk, man kan inte sätta sig bredvid någon på bussen och alla unga idag har inget vettigt att säga till varandra, speciellt tjejer.

Det är som en lag att man ska se det positiva i Sverige hela tiden. Jag förstår inte varför, man är så jävla mesig här. Såfort någon klagar, då är det kaos. Varför inte bara acceptera de här faktumen att vi svenskar faktiskt ÄR extremt asociala om de inte super som djur, man dricker INTE vin under veckodagarna för då är man alkoholist. Å andra sidan får man minsann supa ner sig 2 sjuttisar på lördagen. Man ska rösta på sossarna för de regerade Sverige länge, då måste det ju vara rätt. Den här svenska "manligheten" att man ska snusa och vara så ofenimin som möjligt, för annars blir man stämplad som bög. Man ska direkt döma folk som sticker ut ur mängden. När jag gick i högstadiet så var det bögstämpel med skjorta, vad sägs om det? Man snackar skit, åh herregud vad man snackar skit. Såfort den ena sticker så börjar folk. Det är helt otroligt vad man är falsk här, och ni säger att man kan lita mer på oss svenskar? Inte en chans, säger man något så sprids det över hela landet på 1 timme.

Sen finns det de här människorna som man haft som bästa polare, morsan och alla de andra svenskarna som gjort dagarna värda att leva. De får man absolut inte glömma bort, men man måste ändå kunna ta i med hårdhandskarna mot Sverige och verkligen säga som det är utan att vara blatte eller något sånt.

Javisst ska man säga vad man tycker men när du drar saker som högstadieelever gör och säger är väl skit samma, tycker jag iallafall. Dessa ungar kommer alltid ha något att "mobba" andra med vare det är att någon inte röker eller att denna inte gillar sport. Men att du säger att andra länder är såpass patriotiska och att inte Sverige är det kan jag inte mer än att hålla med... tragiskt nog...
2012-01-20, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Jag har också märkt att vissa av de sociala grannarna, dock inte ovannämnda granne, lätt kan börja överutnyttja ens gästfrihet och vänlighet, om man inte passar sig. Det där har jag bara märkt hos svenskar. Folk som självklart plingar på för att kopiera, andra som lånar tvättmedel, lampor eller verktyg utan att någonsin lämna något tillbaka för att inte tala om deras barn som plingade på för att få glass. Någon lånade en telefon och lämnade inte det tillbaka förrän han blev tillsagd efter månader. Själv har jag gjort det till en vana, att om jag lånar ett glas mjölk, får de alltid tillbaka ett helt paket nästa tillfälle, om jag lånar några kalasljus, får de tillbaka ett helt paket osv. På så sätt är man alltid säker på att man inte överutnyttjar någons vänlighet och gästfrihet och alla tjänar på det

På det stora hela är jag dock nöjd med grannar och boende och är tillfreds med att det inte är ständigt spring hos mig nu när utnyttjarna har flyttat.

Jag tycker fetmarkerade visar hur svaga alla dem hära svensk-generaliseringarna är. Jag menar det är många som faktiskt skulle påstå att det fetmarkerade är typiskt svenskt

OnT:

Vore det inte uppfriskande om alla istället för att generalisera resten av befolkningen sa:
"Jag är (etnisk) svensk och ogillar jantelagen" eller "jag är svensk, men inte konflikträdd"
istället för att säga att alal andra är si o så.
2012-01-20, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Git7
Det jag blir mest trött på att själva svenska beteendet, just den där attityden: "Flytta härifrån då!!!!1", som att man inte har något argument för att Sverige är bra. Alla andra länder är extremt patriotiska, men i Sverige får man inte vara det. Då är man nazist, men man får inte heller tycka om utlänningar, för då är man blatte. Man är rädd för att prata med folk, man kan inte sätta sig bredvid någon på bussen och alla unga idag har inget vettigt att säga till varandra, speciellt tjejer.

Det är som en lag att man ska se det positiva i Sverige hela tiden. Jag förstår inte varför, man är så jävla mesig här. Såfort någon klagar, då är det kaos. Varför inte bara acceptera de här faktumen att vi svenskar faktiskt ÄR extremt asociala om de inte super som djur, man dricker INTE vin under veckodagarna för då är man alkoholist. Å andra sidan får man minsann supa ner sig 2 sjuttisar på lördagen. Man ska rösta på sossarna för de regerade Sverige länge, då måste det ju vara rätt. Den här svenska "manligheten" att man ska snusa och vara så ofenimin som möjligt, för annars blir man stämplad som bög. Man ska direkt döma folk som sticker ut ur mängden. När jag gick i högstadiet så var det bögstämpel med skjorta, vad sägs om det? Man snackar skit, åh herregud vad man snackar skit. Såfort den ena sticker så börjar folk. Det är helt otroligt vad man är falsk här, och ni säger att man kan lita mer på oss svenskar? Inte en chans, säger man något så sprids det över hela landet på 1 timme.

Sen finns det de här människorna som man haft som bästa polare, morsan och alla de andra svenskarna som gjort dagarna värda att leva. De får man absolut inte glömma bort, men man måste ändå kunna ta i med hårdhandskarna mot Sverige och verkligen säga som det är utan att vara blatte eller något sånt.

Alltså herregud, dina generaliseringar är vad Du har upplevt dem stämmer verkligen inte för alla. Ödmjukhet. Det finns många som skulle generalisera lika dumt att DU är typiskt svensk för att du nu gnäller. Tänk på det. De flesta generaliseringarna är bara svammel.

Att säga "Flytta härifrån då!!!!1" är lika vanligt som att gnälla om hur dåligt svenskhet är.
2012-01-23, 10:50
Medlem
Statsreligion i Sverige är Svenskhet.

Och i det avseende är de lika konservativa, fundamentalistiska och otoleranta som muslimer i Saudiarabien.

Det är dessutom enkelt att testa fram, när du stöter på en svensk fundamentalist, säg något negativt om sverige.

Svaret kommer inte att bli en öppen diskussion om varför, eller att de säger "jo kan nog stämma, men vi gillar det så". Svaret kommer bli attack, mongo-svaret "ja men flytta härifrån då" eller "var det bättre i ditt land eller". Det är ungefär samma sätt att diskutera som när en ilsken muslimfarbror diskuterar Muhammed-teckningarna.
Senast redigerad av Zapporius 2012-01-23 kl. 10:54.
2012-01-23, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Statsreligion i Sverige är Svenskhet.

Och i det avseende är de lika konservativa, fundamentalistiska och otoleranta som muslimer i Saudiarabien.

Det är dessutom enkelt att testa fram, när du stöter på en svensk fundamentalist, säg något negativt om sverige.

Svaret kommer inte att bli en öppen diskussion om varför, eller att de säger "jo kan nog stämma, men vi gillar det så". Svaret kommer bli attack, mongo-svaret "ja men flytta härifrån då" eller "var det bättre i ditt land eller". Det är ungefär samma sätt att diskutera som när en ilsken muslimfarbror diskuterar Muhammed-teckningarna.

+++
2012-01-23, 11:58
Medlem
hasonitos avatar
jag som invandrare ser svenskarna i allmänhet som bra personer, ibland undrar man hur lyckades dom bli så här? hur kom det sig att alla är så ärliga, lågljudda och respektfulla. men också hur kan dom flesta vara snåla och tråkiga. Jag har planer att åka tillbaka till mitt hemland efter jag är klar med studierna men vet inte hur jag kommer kunna anpassa där efter jag har bott här. men allmänt kommer TS inte hitta ett så mycket bättre land eller människor än här
2012-01-23, 12:01
Medlem
Men Dra Tillbaka Till Afrika Om Det Inte Passar !!"!"!!?!??!!?
2012-01-23, 12:21
Medlem
Den svenska hysterin kring allt som har med säkerhet att göra är rätt tröttsam. Jag menar, när danskarna (!) framstår som fullkomligt galna... då har det fan gått långt! Cykelhjälm och rökförbud till förbannelse. Kan folk inte tänka själv? Riskbedömning? Existerar det inte?

- NEEEEEJ!! Du får inte ha med hunden in hääär!! Tänk om den anfaller någon? Jamen, även en tax kan vara farlig. Och hur går det om det kommer en allergiker? Han kanske DÖR!

Kärringar.
2012-02-10, 15:18
Bannlyst
Jag hatar också mitt folk, extremt jävla trångsynta bögar. TS har helt rätt i det han säger, så fort man höjer tonen lite, då anser folk i det här landet att det är lika illa som att kalla dem för fitta eller dylikt.
Senast redigerad av kekerosa 2012-02-10 kl. 15:21.
2012-02-10, 18:33
Medlem
Nekro.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Låter som en trolltråd, byt ut Sverige och Svenskar i ditt inlägg och skriv Zigenare.
Prova sen att posta ditt inlägg på valfri nättidning , skriv under med namn och adress så blir du rätt snabbt polisanmäld för hets mot folkgrupp.

Vadå trolltråd?
jag tycker det stämmer in ganska bra, flyttat fram och tillbaks mellan Holland<->Sverige och det är faktiskt så som han säger, på de flesta punkter faktiskt.
2012-02-10, 19:12
Bannlyst
Hur många håller med mig om att svenskar tar rekord i att vara dumma på många sätt? För att inte säga rent ut sagt att svenskar är jävla fittor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in