2010-01-19, 23:19
Medlem
The Barrs avatar
Jag har ett problem. Då och då är det något som gör att datorn stänger ner, som om någon "drar ur proppen" så att säga. Inga felmeddelanden eller någonting, förutom när den under uppstart säger att datorn avslutades felaktigt och undrar om jag vill starta i felsäkert läge.

Detta händer oregelbundet, men i snitt ett par gånger om dagen. Häromveckan tog jag ut batteriet och hade datorn igång med strömsladden och trodde att jag hade identifierat problemet då den höll sig säkert en vecka utan att gå ner. Men nu fortsätter den.

Jag har letat i windows (7) felloggar, men jag hittar bara att den oväntat stängde ner, jag hittar inget som ser ut att vara orsaker till denna oväntade nedstängning.

Tyvärr är detta en Zepto, och står således utan garanti eller support då Zepto har konkursat, så jag får försöka lösa det på egen hand.

Finns det något logg-program som man kan installera för att försöka hitta vad som kan vara en orsak till det här? Jag har haft problemet både med 7 och XP eller Vista (har haft alla tre, men kommer inte ihåg ifall något av dom inte krånglade), så jag misstänker att det är ett hårdvaruproblem.
Citera
2010-01-19, 23:38
Medlem
~*BayBee*~s avatar
Sladden till datorn som är trasig?
Citera
2010-01-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag har ett problem. Då och då är det något som gör att datorn stänger ner, som om någon "drar ur proppen" så att säga. Inga felmeddelanden eller någonting, förutom när den under uppstart säger att datorn avslutades felaktigt och undrar om jag vill starta i felsäkert läge.

Detta händer oregelbundet, men i snitt ett par gånger om dagen. Häromveckan tog jag ut batteriet och hade datorn igång med strömsladden och trodde att jag hade identifierat problemet då den höll sig säkert en vecka utan att gå ner. Men nu fortsätter den.

Jag har letat i windows (7) felloggar, men jag hittar bara att den oväntat stängde ner, jag hittar inget som ser ut att vara orsaker till denna oväntade nedstängning.

Tyvärr är detta en Zepto, och står således utan garanti eller support då Zepto har konkursat, så jag får försöka lösa det på egen hand.

Finns det något logg-program som man kan installera för att försöka hitta vad som kan vara en orsak till det här? Jag har haft problemet både med 7 och XP eller Vista (har haft alla tre, men kommer inte ihåg ifall något av dom inte krånglade), så jag misstänker att det är ett hårdvaruproblem.

Jag tycker det låter som om datorn blir för varm. Är dock inte så kunnig på laptops. Kompisen hade samma problem. Och i hans fall var det processorfläkten som glappade.
Citera
2010-01-20, 02:39
Medlem
The Barrs avatar
Strömsladden är nog hel och fungerande, det är samma problem även när batteriet är i.

Jag tror inte att datorn blir för varm, den är ganska välventilerad. Fast nu när du säger det så brukar fläkten låsa sig i maxläge ibland när den har arbetat där ett tag, så det kanske är något knas med den?
Citera
2010-01-20, 14:50
Medlem
The Barrs avatar
Jag tar tillbaka det där med att datorn inte blir varm. Jag laddade ner Core Temp och det visar sig att processorerna ligger på omkring 75-80 grader i snitt, utan att göra speciellt mycket går de lätt upp mot 95 grader om jag har datorn på high performance, och de slår visst av vid 105 grader, så jag tror absolut att det är det som är problemet.

Nu har jag datorn på energisparläge, fläkten igång för fullt, och då ligger
tempen på omkring 44 grader. Det är nog så att det är fläkten i datorn som inte har funkat som den ska. Förut trodde jag att den var hyperaktiv när den gick igång hela tiden när jag inte gjorde något, och datorn har alltid känts ganska kall (inblås under tangentbordet märker jag nu), men nu förstår jag ju att den inte alls arbetar som den ska, och ibland knappt arbetar när tempen ligger på runt 80-90 grader.

Ska se om jag kan fixa nya rutiner för fläkten på något sätt.

Så tack för tipset chaz88
Senast redigerad av The Barr 2010-01-20 kl. 14:54.
Citera
2010-01-20, 15:01
Medlem
Har du provat att blåsa rent fläktarna? Om det är mycket damm i kylflänsar osv så fungerar de sämre. Blåser du rent (med tryckluft på burk) så kan det hjälpa.
Citera
2010-01-21, 03:00
Medlem
The Barrs avatar
Tänkte göra det, men märkte idag att det faktiskt inte verkar vara överhettning trots allt... 91 grader stog mätarna på när datorn plötsligen dog. Har varit uppe i 97 grader tidigare utan att något har hänt, och gränsen skall som sagt ligga på 105 grader...

Så nu är jag tillbaka på ruta ett... Vad fan är det som får datorn att dö hela tiden? Om man får hårdvaruproblem, kan man logga det på något sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in