• 2
  • 3
2010-02-02, 08:07
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Guld har begränsad prisrörlighet nedåt och har genom tusentals år varit värdebevarande. Det är det första alla människor på jorden tänker på när de hör ordet "rikedom".

Alla andra finansiella tillgångar har obegränsad prisrörlighet nedåt.

2003 var guld värt ungefär 250 $ per oz. Idag är det värt över 1200 $ per oz.

Den enda poängen du har är att guld inte kommer sjunka till 0?

Om du köpt guld 1980 för 830 $ per oz och sedan behövt pengar 20 år senare när värdet var 230 $ skulle du påstå att din investering varit värdebevarande då?

Är guld värdebevarande om värdet sjunker ner till 300 $ per oz nu tycker du?

Guld är extremt spekulativt oavsett vad människor tänker på när dom hör ordet "rikedom".
Senast redigerad av Lommi 2010-02-02 kl. 08:12.
Citera
2010-02-02, 09:07
Medlem
Kivans avatar
Det är skillnad på "spekulativt" och "volatilt". Guld gör sig bäst som en långsiktig investering, även om det går att tjäna på snabba affärer eller genom att säsongsinvestera om man är duktig. Och långsiktigt är guld definitivt en säker investering, även om också guldmarknaden har sina upp- och nertrender på kort- och mellansikt.

Jag tycker ändå inte att vi ska fokusera på guld i den här tråden då det inte alls är sagt att det är något som passar TS, det hela beror ju på vad man har för förväntningar på sin egen ekonomi och världsekonomin/politiken och hur tryggt man behöver investera, samt vilken rörlighet och anonymitet man vill ha för sina investeringar och för sig själv. Ska man noll rörlighet nedåt i värde ska man investera i mat, men då är det snarare ett sparande än en investering.

Jag förstår bara inte vad som stör dig med att folk tjänar pengar på att investera i guld.
Citera
2010-02-02, 09:13
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Det är skillnad på "spekulativt" och "volatilt". Guld gör sig bäst som en långsiktig investering, även om det går att tjäna på snabba affärer eller genom att säsongsinvestera om man är duktig. Och långsiktigt är guld definitivt en säker investering, även om också guldmarknaden har sina upp- och nertrender på kort- och mellansikt.

Jag tycker ändå inte att vi ska fokusera på guld i den här tråden då det inte alls är sagt att det är något som passar TS, det hela beror ju på vad man har för förväntningar på sin egen ekonomi och världsekonomin/politiken och hur tryggt man behöver investera, samt vilken rörlighet och anonymitet man vill ha för sina investeringar och för sig själv. Ska man noll rörlighet nedåt i värde ska man investera i mat, men då är det snarare ett sparande än en investering.

Jag förstår bara inte vad som stör dig med att folk tjänar pengar på att investera i guld.

Jag stör mig på att du påstår att guld är en "säker" investering. Något som bevisligen inte är sant.
Citera
2010-02-02, 09:27
Medlem
Kivans avatar
Vi har väl olika uppfattningar av vad som räknas som säkert, men med alla andra finansiella tillgångar löper man risken att bli ruinerad, en risk som inte finns hos guldet.
Citera
2010-02-02, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
2003 var guld värt ungefär 250 $ per oz. Idag är det värt över 1200 $ per oz.

Den enda poängen du har är att guld inte kommer sjunka till 0?

Om du köpt guld 1980 för 830 $ per oz och sedan behövt pengar 20 år senare när värdet var 230 $ skulle du påstå att din investering varit värdebevarande då?

Är guld värdebevarande om värdet sjunker ner till 300 $ per oz nu tycker du?

Guld är extremt spekulativt oavsett vad människor tänker på när dom hör ordet "rikedom".

US money supply:
1980 (M3): 1823 miljarder
2006 (M3): 10243 miljarder

Guld:
1980: $600
2006: $600

Köpvärt?

Guld har sedan början av 80 talet legat runt $500.

2005 började det springa iväg och ligger nu på över $1000.

Inte så konstigt att US M3springer iväg vid samma tidpunkt.

$1000 är egentligen vansinnigt billigt om man tänker på att M3 mer än 5-dubblats sedan 1980 (fram till 2006).

Hur har det gått för aktier?

Mja..... Dow är nu ungefär plus/minus noll sen år 2000.

Guld är upp 300% samma period. En bubbla? Eller resultatet av en vansinnig global valutapolitik.
Citera
2010-02-02, 18:07
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putrifier
Guld:
1980: $600
2006: $600

Köpvärt?

1980 peakade guld på närmare 900 $, för att sedan "rasa" och inte återhämta sig förrän 27-28 år senare. Värdebeständig och säker investering?

Citat:
Hur har det gått för aktier?

Mja..... Dow är nu ungefär plus/minus noll sen år 2000.

Guld är upp 300% samma period. En bubbla? Eller resultatet av en vansinnig global valutapolitik.

Intressant att du jämför guldpriset med en period och aktier med en annan. Vill du prata om historisk avkastning så är aktier överlägset allt annat. Det gör inte aktier till en säker investering, eller hur?
Citera
2010-02-02, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
1980 peakade guld på närmare 900 $, för att sedan "rasa" och inte återhämta sig förrän 27-28 år senare. Värdebeständig och säker investering?

Intressant att du jämför guldpriset med en period och aktier med en annan. Vill du prata om historisk avkastning så är aktier överlägset allt annat. Det gör inte aktier till en säker investering, eller hur?

Nej jag jämför guldpriset och dow för samma period: 2000->2010.

Aktier har varit i en bull market i 30 år. Betyder det att "aktier går alltid upp"?
Citera
2010-02-02, 19:43
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Nej jag jämför guldpriset och dow för samma period: 2000->2010.

Aktier har varit i en bull market i 30 år. Betyder det att "aktier går alltid upp"?

Nej?

Jag trodde det var uppenbart att min poäng var att vare sig guld eller aktier är en "säker" eller garanterat värdebeständig investering.
Citera
2015-08-20, 08:16
Medlem
Jag skulle föreslå att du tar hjälp av experter för att få en ordentlig vägledning innan du tar några beslut i samband med investeringar.
Citera
2015-08-20, 09:49
Medlem
dumbuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.high
Jag undrar hur jag ska kunna förvalta mina spar/arv pengar på bästa sätt, just nu sitter dom inne på ett sparkonto med en 2.5~% vilket iofs täcker inflationen men inte mycket mer...

Vet att man måste chansa för att vinna, de investeringar jag kommer på är dessa:

* Köpa en insatslägenhet. Någon som har personlig erfaranehet av detta? Hur många procent "tjänade" du och efter hur många år var det?

* Läsa på och satsa i aktier, hyffsat säkra? Vad kan en standard avkastning bli på ett år på "säkra" aktier med 100 000 insats? vet att det inte finns säkra aktier men jag tror ni förstår vad jag menar.

Vad är era personliga erfarenheter på aktier, hur mycket har ni tjänat?
Har läst runt om avkastning på aktier men lyckas inte hitta några direkta summor.

* Sparkonto. Avkastning i nuläget ca. 14k/år, ska man avvakta och hoppas på att räntan åker upp till ~5%? Vilket kan bli: 24 000kr /år (= 120 000kr /5år - skatt). Notera att detta är säker investering då insättningsgaranti finns under 500k.

Är ung med fast jobb och helt okej lön (sparar kanske 4000kr varje månad), självklart lever jag livet nu också ska bl.a resa efter sommaren 6mån vilket prelimiärt lär lämna på 20-30k (ska jobba under tiden). Jag är inte direkt ute efter att tjäna 5mille på detta men tillräckligt med grönt för att kunna unna sig upplevelser och materiella ting med samvete

OT: Får man fråga dig vad för sparkonto du har som har 2,5% + insätningsgaranti? blev nyfiken..
Citera
2015-08-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumbuk
OT: Får man fråga dig vad för sparkonto du har som har 2,5% + insätningsgaranti? blev nyfiken..

Med tanke på att TS postade 2010 var det nog inte så svårt att hitta...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in