2010-01-19, 17:20
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Så här ligger de till.

För 5 årsen sålde ja min lägenhet och gjorde mig en fin vinst på den.

Så ja investerade vinstpengarna i att bygga mig ett nytt hus.

Nu 3 år senare ska ja sälja detta huset och kommer att göra mig en rejält stor vinst.
Ska även nu bygga mig ett nytt hus.
Får ja lägga dessa vinstpengar i ett nytt och ännu dyrare hus än de förra utan att betala in någon skatt?
Citera
2010-01-19, 18:08
Medlem
Spiritedaways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Så här ligger de till.

För 5 årsen sålde ja min lägenhet och gjorde mig en fin vinst på den.

Så ja investerade vinstpengarna i att bygga mig ett nytt hus.

Nu 3 år senare ska ja sälja detta huset och kommer att göra mig en rejält stor vinst.
Ska även nu bygga mig ett nytt hus.
Får ja lägga dessa vinstpengar i ett nytt och ännu dyrare hus än de förra utan att betala in någon skatt?

Du slipper aldrig "betala in någon skatt" utan det du pratar om är att få uppskov med betalningen. Och svaret på din fråga är Ja, du kan få uppskov med hela/delar av vinsten beroende på hur mycket dyrare ditt nya hus är. Värt att notera dock är att man nu måste betala ränta på sitt "uppskov" och det därför inte längre är så förmånligt att skjuta upp vinsten. Men det beror väldigt mycket på hur din privata ekonomi ser ut och vad för framtidsplaner du har
Citera
2010-01-19, 18:26
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiritedaway
Du slipper aldrig "betala in någon skatt" utan det du pratar om är att få uppskov med betalningen. Och svaret på din fråga är Ja, du kan få uppskov med hela/delar av vinsten beroende på hur mycket dyrare ditt nya hus är. Värt att notera dock är att man nu måste betala ränta på sitt "uppskov" och det därför inte längre är så förmånligt att skjuta upp vinsten. Men det beror väldigt mycket på hur din privata ekonomi ser ut och vad för framtidsplaner du har

Ursäkta att ja är otydlig.
Självklart menar ja uppskov.
Ja vinsten kommer att ligga på 1 miljon.
Tanken är ju att ja ska bo kvar i detta hus.
Ska bygga mig ett drömhus där prislappen kommer vara 4 miljoner minst första året för att sedan säkerligen kommer kosta några 100 000 till . ja får 3,1 för mitt gamla hus.
Min privata ekonomi är väldigt varierande.
Är egen företagare men plockar aldrig ut mer än 250 000 i lön!

Vad hade du gjort?
hur mycket ligger räntan på?
Citera
2010-01-20, 00:12
Medlem
Spiritedaways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav2adolf
Ursäkta att ja är otydlig.
Självklart menar ja uppskov.
Ja vinsten kommer att ligga på 1 miljon.
Tanken är ju att ja ska bo kvar i detta hus.
Ska bygga mig ett drömhus där prislappen kommer vara 4 miljoner minst första året för att sedan säkerligen kommer kosta några 100 000 till . ja får 3,1 för mitt gamla hus.
Min privata ekonomi är väldigt varierande.
Är egen företagare men plockar aldrig ut mer än 250 000 i lön!

Vad hade du gjort?
hur mycket ligger räntan på?

- Räntan är 0,501 % så för 1 miljon i vinst/uppskov så innebär det 5000 kr om året så det är väl egentligen inte så farligt. Om än "onödigt" kan tyckas om man har cash.

- Att skatta av vinsten direkt (22/30 x 30% x 1mil) skulle innebära en skatt på totalt 220 000 kr.

I ditt fall under dessa förutsättningar skulle jag nog ansöka om slutligt uppskov och registrera det på det nya huset som du tänkt. Det gäller i de flesta fall förutsatt att du inte har nån mille över på banken så att säga eller bara planerar att bo där några få år, men så är ju inte fallet här.

-.-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in