2010-01-19, 17:19
Medlem
Hej alla glada! Jag håller på att bli tokig!

Bakgrund:

Jag hade förmodligen fått virus i min dator, och fick därför uppmaningen om att formatera om den. När jag satt i XP-skivan, och svarat ja på förfrågan om jag ville installera windows XP, så kommer det fram en text där det står någonting i stil med "Hittar ingen hårddisk på datorn". Trots detta kunde jag starta datorn som vanligt. Dock ville jag fortfarande formatera om datorn för att bli av med eventuella virus.

Jag läste på några forum att jag kunde testa att ändra inställningar i BIOS, och därför försökte jag göra detta. När jag snurrat runt i BIOS ett tag, så blev jag osäker på vad jag ändrat och tyckte att det var bäst att börja om från början. Därför valde jag alternativet "Återställ standardinställningar". När jag sedan försökte starta upp datorn igen så gick den inte att starta!

Är det någon som vet vad jag kan göra för att få skiten att fungera igen?

Datorn är en Compaq nx6310

Tack på förhand,
Citera
2010-01-19, 17:30
Medlem
Drapåtrissors avatar
Att XP inte hittar HD är normalt om det är en SATA disk. Men är datorn stendöd eller går det omöjligt att komma in i BIOS?
Citera
2010-01-19, 17:40
Medlem
Kazjurols avatar
Gick inte att starta = ?
Går strömmen igång? Startat botningen?

Testa flytta jumpern på moderkortet så det återställs helt.. låt det stå så 5 minuter fast helst längre.

Alternativt plocka ur batteriet på moderkortet och sätt tillbaka det.
Citera
2010-01-19, 18:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Att XP inte hittar HD är normalt om det är en SATA disk. Men är datorn stendöd eller går det omöjligt att komma in i BIOS?

Precis, kolla inställningarna för SATA, och välj det andra alternativet (Native/OHCI, eller vad det nu heter...)
Citera
2010-01-19, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Precis, kolla inställningarna för SATA, och välj det andra alternativet (Native/OHCI, eller vad det nu heter...)

Jag kommer in på BIOS, men jag hittar inga inställningar för SATA..? Jag antar att BIOS är det jag kommer in på när jag trycker på F10 när datorn startar? Alltså på samma ställe där jag kan ändra bl.a i vilken ordning datorn ska starta olika saker så som hårddisk osv..

Hoppas att ni förstår hur jag menar. Önskar att jag kunde mer om datorer.

Tack för hjälp
Citera
2010-01-19, 19:12
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heinekeen
Jag kommer in på BIOS, men jag hittar inga inställningar för SATA..? Jag antar att BIOS är det jag kommer in på när jag trycker på F10 när datorn startar? Alltså på samma ställe där jag kan ändra bl.a i vilken ordning datorn ska starta olika saker så som hårddisk osv..

Hoppas att ni förstår hur jag menar. Önskar att jag kunde mer om datorer.

Tack för hjälp

http://www.washington.edu/lst/help/c...p/img/bios.gif

Ungefär sådär brukar BIOS-menyn se ut. Skiljer sig självklart beroende på moderkort
Citera
2010-01-19, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wu-Tang
http://www.washington.edu/lst/help/c...p/img/bios.gif

Ungefär sådär brukar BIOS-menyn se ut. Skiljer sig självklart beroende på moderkort

Såhär ser mitt ut fasst på svenska!

http://mark.koli.ch/2009/02/01/8510w-full-speed-fan.jpg

Det jag verkar kunna ändra, som har nånting med SATA att göra är bara "aktivera" eller "inaktivera"..
Citera
2010-01-19, 19:55
Medlem
Verkar som att jag löst problemet!!

Tusen tack för hjälpen, fick en hel del bra ledtrådar från er!

Må väl,
Mvh Heinekeen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in