2010-01-19, 16:59
Medlem
En livsmedelsbutik jag jobbar extra hos använder bilderna "Super klipp", "Super priser" och "Super vardag" på prislappar. Förr användes de bättre bilderna "Vårt Pris" och "Just Nu!", kedjan vill tydligen att kunder ska tro att alla artiklar med större prislappar är REA-varor.
I alla fall, jag antog att "Super vardag" var för varor med "vanligt pris" (d.v.s. liknande "Vårt Pris"). Men någon påpekade att "Super vardag" skulle vara för artiklar med nedsatt pris måndag till fredag (vilket butiken aldrig har). Jag trodde vardag också kunde ha betydelsen "vanliga" ungefär, fast jag kanske blandar ihop med något annat ord. Varken synonymer.se eller Wikipedia håller med mig.
Citera
2010-01-19, 18:08
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
En livsmedelsbutik jag jobbar extra hos använder bilderna "Super klipp", "Super priser" och "Super vardag" på prislappar. Förr användes de bättre bilderna "Vårt Pris" och "Just Nu!", kedjan vill tydligen att kunder ska tro att alla artiklar med större prislappar är REA-varor.
I alla fall, jag antog att "Super vardag" var för varor med "vanligt pris" (d.v.s. liknande "Vårt Pris"). Men någon påpekade att "Super vardag" skulle vara för artiklar med nedsatt pris måndag till fredag (vilket butiken aldrig har). Jag trodde vardag också kunde ha betydelsen "vanliga" ungefär, fast jag kanske blandar ihop med något annat ord. Varken synonymer.se eller Wikipedia håller med mig.

"Reklammakarna" bygger sina metoder på effekter. Versaler, utrop, upprepning och igenkännande. De har inga krav på språklig korrekthet. De bygger sitt eget språk och sin egen vokabulär. Reklam och marknadsföring innehåller mängder med språkfel, men det är resultatet som räknas.

Den gamla klassikern är ju metaforen om den nyanställde fältsäljaren som inte kunde stava, men slåde som fan. Till att börja med är chefen beredd att göra sig av med honom så snart han får slag på honom (detta var före mobiltelefonins intåg). Men vartefter det visar sig att han säljer lika bra som han stavar dåligt, ändrar sig chefen och beordrar de övriga säljarna att skriva och sälja som den nya.
Citera
2010-01-19, 18:24
Medlem
Egon3s avatar
Ordet vardag betyder dag som inte är söndag eller helgdag. En vardag är svart i almanackan, helt enkelt. Beträffande lördag så är läget osäkert, juridiskt sett.

Adjektivet vardaglig betyder i varje fall alldaglig, ordinär, vanlig, vardagsnära. De vardagliga sysslorna i köket gäller 7 dagar i veckan. Ordboken (NEO):
vardag subst. ~en ~ar ...
• veckodag som inte är söndag eller helgdag och alltså normalt är arbetsdag; ibl. äv. inklusive lördagen: vardagskväll; på ~ar går bussen var tionde minut; öppet ~ar 9--18, lördagar 9--15; till ~s äter vi havregrynsgröt
BET.NYANSER: a) överfört för att ange ngt vanligt: vardagsproblem; riksdagsledamoten som till ~s är lärare b) med negativ biton för att ange ngt trivialt el. alldagligt: vardagstrist; den grå ~en; ~ens slit och släp; efter en skön semester är de nu tillbaka i ~en; en livskamrat att dela såväl ~ som exotiska reseäventyr med
Butikens språkbruk med »Super vardag« är ganska löjligt, för att inte säga tragiskt. Vardagssupande är inget lyckat, hur det nu är med »Super helg«.
Citera
2010-01-19, 18:43
Medlem
Nja, det står inte direkt "Super vardag" utan ungefär så här:

Super
vardag

edit: Jaha, extra space kommer inte med. I alla fall är det space framför "vardag" så att det hamnar ungefär vid Pt.
Senast redigerad av Lanix 2010-01-19 kl. 18:48.
Citera
2010-01-19, 18:50
Medlem
jumpcuts avatar
Är det en Vi-butik kanske det bara är en felstavning?

Vi Super Var dag?
Citera
2010-01-19, 18:54
Medlem
Egon3s avatar
Ungefär så här då?
Kod:
Super
  vardag
Citera
2010-01-19, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Ungefär så här då?
Kod:
Super
  vardag
Jepp.

skärmdump: http://img521.imageshack.us/img521/118/supero.png

Jag antar att "Super" kommer från "Supermarket" (alltså ICA). Troligen använder alla ICA Supermarket-butiker samma Super-lappar, många ICA-butiker delar annonsblad också (i alla fall vissa sidor).
Senast redigerad av Lanix 2010-01-19 kl. 19:12.
Citera
2010-01-19, 19:16
Medlem
InnocentWar1s avatar
Som tidigare sagt. Det är ingen mening med att försöka diskutera rätt eller fel i reklamspråket. De använder orden som bilder och då finns inte ett grammatikperspektiv. Lite "Picasso" över det hela med andra ord.
Citera
2010-01-19, 22:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
... Jag antar att "Super" kommer från "Supermarket" (alltså ICA).
I fallet med 2 pizza för 40:- så var det ungefär
Kod:
Super 
    klipp
Max 2 köp per kund, det lämnar en del öppet för tolkning. Möjligen menas att per passage av kassan får varje kund köpa max 4 pizza för 80:-. Men det skulle kunna betyda max ett par pizza. Hur butikerna hindrar att kunden lastar varorna i bilen, byter mössa, byter glasögonen mot linser, och sen går ett varv till i en annan kassa, det har alltid inbjudit till experiment.

Fotnot 1: Ordet pizza är i detta sammanhanget ett produktnamn och får inte plural. Se bild 18:59.

Fotnot 2: På orter där det talas spanska och portugisiska kan snabbköpet heta Supermercado. "Supermarket" i Sverige är trams.
Senast redigerad av Egon3 2010-01-19 kl. 23:35.
Citera
2010-01-20, 08:04
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Fotnot 2: På orter där det talas spanska och portugisiska kan snabbköpet heta Supermercado. "Supermarket" i Sverige är trams.

Det hette väl Stormarknad en gång i tiden.
Citera
2010-01-20, 09:48
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Citat:
"Supermarket" i Sverige är trams.
Det hette väl Stormarknad en gång i tiden.
En maxi är dock större än en supermarket.
Citera
2010-01-20, 09:58
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
En maxi är dock större än en supermarket.

Ja och dess fullständiga namn torde vara maximalmarknad.

-Kiosk
-Minilivs
-Snabbköp
-Matbutik
-Varuhus
-Stormarknad
-Maximalmarknad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera