2010-01-19, 16:58
Medlem
Infinitums avatar
Har nu äntligen sagt upp mig från McDonalds. Dock så fick jag idag reda på att jag har 2 veckors uppsägningstid. Kan tillägga att jag är extra anställd och jobbar på helgen nån gång då och då. Problemet är att jag har 2 dryga stängningar under dessa kommande 2 veckor som jag helst vill slippa. Hur ska jag göra isåfall, förutom att byta passet med någon (Har frågat runt).
Kan jag sjukanmäla mig och då istället "skjuta upp" dessa 2 veckor, 2 veckor framåt? Vad kan dom göra om jag inte kommer överhuvudtaget?
Citera
2010-01-19, 17:03
Medlem
macknus avatar
Du kan sjukskriva dig och bara stanna hemma om du vill. Men det bästa vore att stå ut och sen har du en bra referens.
Citera
2010-01-19, 17:06
Medlem
Du kan ju sjukanmäla dig bara? dom har inte ens några rättigheter att fråga varför du är sjuk osv. ska vara 0 problem
Jobbar själv på donken så lite koll har man ;>
Citera
2010-01-19, 17:07
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Du kan sjukskriva dig och bara stanna hemma om du vill. Men det bästa vore att stå ut och sen har du en bra referens.

ja en mcdonald referens betyder inte mycket när man söker bättre jobb direkt men visst ska man jobba inom snabbmatskedjor då kanske man ska stå ut 2 veckor annars kan man skita i det om det inte är viktigt med ett omdöme därifrån.
Citera
2010-01-19, 17:07
Medlem
Infinitums avatar
Om jag sjukanmäler mig nu, måste jag uppfylla dem här två veckorna efteråt?
Kan de återhålla min lön? Skita i att betala ut den tills jag arbetat?
Senast redigerad av Infinitum 2010-01-19 kl. 17:25.
Citera
2010-01-19, 17:33
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja en mcdonald referens betyder inte mycket när man söker bättre jobb direkt men visst ska man jobba inom snabbmatskedjor då kanske man ska stå ut 2 veckor annars kan man skita i det om det inte är viktigt med ett omdöme därifrån.

Jodå en referens från McD betyder mycket även om man söker bättre jobb. Det handlar ju inte om att en referens ska säga hur mycket du kan om ämnet du ska jobba med utan om du är pålitlig, duktig, punktlig osv osv.
Fast sen beror det ju på hur många andra referenser man har, man ska gärna ha 2-3st när man söker jobb så har han mer så är lika bra att skita i den.

Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Om jag sjukanmäler mig nu, måste jag uppfylla dem här två veckorna efteråt?
Kan de återhålla min lön? Skita i att betala ut den tills jag arbetat?

Två uppsägningsveckor är tidsbaserat, alltså två veckor från det du sa upp dig och alltså inget som flyttas framåt.
Dom har ingen rätt att hålla inne din lön så det betalar dom ut vid nästa löning.
Citera
2010-01-19, 17:40
Medlem
LiLWizs avatar
Tänk långsiktigt, om du har gjort ett bra jobb på stället och chefen kan vara en bra referens för dig så föreslår jag att du biter i det sura äpplet och jobbar dina sista stängningar för att få ut en bra referens.

En annan lösning som dock kan vara lite svårare är att du begär att få ett skriftligt omdöme nu i veckan och hämtar det innan du ska jobba sen sjukskriver du dig. Men oftast så är en personlig referens värd mer än ett skriftligt omdöme.
Citera
2010-01-19, 17:51
Medlem
bleam123s avatar
Jag fick sparken från donken.. Kärringen gav mig inte ledigt o skulle till göteborg ringde mig sjuk o de var 2 veckors uppsägningstid hon ville ja skulle komma o arbeta dessa 2 veckor, ringde och sa att jag inte tänkte det för de kändes inte kul..

Så de slutade med att jag fick min avgångslön + någon annan lön också, vettefan var de var.. men brukade få 2.500 men fick 4700 den månaden konstigt nog, men jag klagade inte.. Jag jobbade 10/h i veckan extra.
Citera
2010-01-19, 17:59
Medlem
Snarkofags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinitum
Har nu äntligen sagt upp mig från McDonalds. Dock så fick jag idag reda på att jag har 2 veckors uppsägningstid. Kan tillägga att jag är extra anställd och jobbar på helgen nån gång då och då. Problemet är att jag har 2 dryga stängningar under dessa kommande 2 veckor som jag helst vill slippa. Hur ska jag göra isåfall, förutom att byta passet med någon (Har frågat runt).
Kan jag sjukanmäla mig och då istället "skjuta upp" dessa 2 veckor, 2 veckor framåt? Vad kan dom göra om jag inte kommer överhuvudtaget?
Förstår inte var denna lathet kommer ifrån... Två veckor är en droppe i havet om man jämför med den tid du förhoppningsvis kommer att lägga ner under hela din framtida arbetskarriär.... Varför förstöra för dig själv? Tänk långsiktigt istället...
Citera
2010-01-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleam123
Jag fick sparken från donken.. Kärringen gav mig inte ledigt o skulle till göteborg ringde mig sjuk o de var 2 veckors uppsägningstid hon ville ja skulle komma o arbeta dessa 2 veckor, ringde och sa att jag inte tänkte det för de kändes inte kul..

Så de slutade med att jag fick min avgångslön + någon annan lön också, vettefan var de var.. men brukade få 2.500 men fick 4700 den månaden konstigt nog, men jag klagade inte.. Jag jobbade 10/h i veckan extra.

Semestererstättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in