2010-01-19, 15:22
Medlem
Claes!s avatar
Hej! Det är så att min gamla laptop har gjort sitt, så nu börjar letandet efter nya fräscha datordagar!

Av någon anledning har jag fattat tycke för fujitsu siemens och Sony Vaio´s datorer... Vet inte riktigt varför men packard bell och HP får jag dåliga vibbar av.

Jag har tänkt lägga mellan 5-10tkr på min framtida dator och den ska klara av detta med råge:

Surf
Film
Musik
bildredigering

Den får absolut vara snygg och den ska vara så snabb som möjligt, givetvis.

15-17"
Bluetooth är ett plus
minst 3 usb-ingångar

Har ni några tips?

Förövrigt, VAR tycker ni man ska köpa datorn? Jag tycks bara höra en massa skit om dem vanliga återförsäljarna Elgiganten, siba, mediamarkt etc.
Jag känner nog ingen som är riktigt nöjd med dess kundservice.

Mvh Claes!
Citera
2010-01-19, 15:28
Medlem
perpensionaers avatar
Siba och mediamarkt är skit imo. Elgiganten är snäppet bättre men föredrar fortfarande komplett.se eller inet.se. Netonnet brukar också vara ganska så billigt men jag tycker att du borde kika på komplett, där kan du få en bra dator för 6000-8000kr.
Citera
2010-01-19, 15:29
Medlem
gMeisters avatar
Inga direkta tips men prisjakt har säkert en handfull.
Recensioner om butiker finns också där. (om jag minns rätt)
Citera
2010-01-19, 17:08
Medlem
Claes!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perpensionaer
Siba och mediamarkt är skit imo. Elgiganten är snäppet bättre men föredrar fortfarande komplett.se eller inet.se. Netonnet brukar också vara ganska så billigt men jag tycker att du borde kika på komplett, där kan du få en bra dator för 6000-8000kr.

Ja det är vad jag förstått också... Hur fungerar det med kundservicen på komplett tycker du? Någon erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av gMeister
Inga direkta tips men prisjakt har säkert en handfull.
Recensioner om butiker finns också där. (om jag minns rätt)

Ja det är ett bra tips, tack..

Annars, är det något speciellt man ska tänka på vid valet? finns det några big no no´s? Tips, idéer, åsikter, synpunkter?
Citera
2010-01-19, 17:13
Medlem
Champinjonens avatar
inet.se är billigt och bra, beställde min dator en onsdagkväll och gick ner för att hämta paketet på posten klockan 13 på fredagen.
Citera
2010-01-19, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claes!
Ja det är vad jag förstått också... Hur fungerar det med kundservicen på komplett tycker du? Någon erfarenhet?

Ja det är ett bra tips, tack..

Annars, är det något speciellt man ska tänka på vid valet? finns det några big no no´s? Tips, idéer, åsikter, synpunkter?

Håll dig borta från Acer och om möjligt Fujitsu Siemens (mest Acer dock).
Citera
2010-01-19, 18:28
Medlem
Claes!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7TI11
Håll dig borta från Acer och om möjligt Fujitsu Siemens (mest Acer dock).

Okey... Om du har tid och lust får du gärna förklara varför

Vad hade du satsat på?
Citera
2010-01-19, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claes!
Okey... Om du har tid och lust får du gärna förklara varför

Vad hade du satsat på?

De är "kända" för att vara dålig kvalite på, dock så kan de ha bättrat sig nu på senare tid.

Eftersom du håller på med bildredigering så är många kärnor bra t.ex. Intel core i5 720QM (eller liknande). Grafikkortet borde minst ligga runt Radeon HD4650 i prestanda om du vill spela. Hittar ingen just nu som finns i lager men där har du några tips iaf.

Om du har chansen så är det ganska bra att kolla och känna lite på den innan du köper något då det kan skilja en del på tangentbordet och sånt.
Citera
2010-01-19, 21:25
Medlem
NoEasyWayOuts avatar
Tradera kan man göra riktiga kap på ibland. Tänk bara på att enbart köpa från folk med många affärshändelser så du inte blir blåst
Citera
2010-01-20, 23:30
Medlem
Claes!s avatar
Har kikat lite på dessa, däremot så vet jag inte mycket märkena...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=498535

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574450

Asus:en tycker jag verkar riktigt nice...

Det jag är fundersam över är hur dessa två 500gb diskar på 5400rpm orkar fungera i trivsam hastighet?

HP:n har ju en 7200rpm men den är dock bara på 320gb (vilket kanske är tillräckligt?)

Vad tycker you people?

Edit: Jämförelse: http://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=498535&sku=574450
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in