2010-01-19, 12:58
Medlem
Mario Pancieras avatar
Jo det r shr att jag har rkat ut fr ett enligt mig mycket underligt problem.
Det r svrt att frklara men jag ska frska s gott jag kan:

Flera spel (Civilization IV, Mount & Blade, Lord of the Rings Online) har brjat hacka i grafiken p ngot mystiskt stt.
Det r inte s att det r min FPS eller ping som r lg, jag vet inte hur jag ska frklara det...
Civilization IV (Strategispel) r nog lttast att ta som exempel.
Det r som att grafiken hackar, inte spelet.
Nr jag rr p "kameran" fr att titta runt p lnderna i spelet s flyter kameran precis som den ska, men landet "hackar".
Dvs. Spelet gr inte segare fr att det hackar, det r bara grafiken som fr ngon slags "flytande gummiband effekt", ibland kan det se ut som ngon mild screen tearing.

Det r samma problem i Mount & Blade och Lord of the Rings Online (Third person view).
Nr man gr framt s rr sig gubben framt precis som den ska, men landet, marken, rr sig smtt "gummiband-igt" nr den knner fr det.

Ett annat problem som kanske hr ihop med detta (troligtvis inte) r att ett annat spel (Saint's Row 2) har brjat g i "fast forward" helt utan anledning.
Jag fr dra ner spelets hastighet till 80% med Cheat Engine om jag vill spela det i normal hastighet.

Spelet brjade g i fast forward fr ett bra tag sedan, skert tv mnader.
Nu fr ett par dagar sedan nr jag skulle spela spelet s mrkte jag att ngonting mer har blivit fel, nu r grafiken suddig och trasig p ett par stllen:
http://i47.tinypic.com/11j6jpf.jpg

Just ja, datorn har hngt sig tv gnger ocks, mycket underligt:
Tv gnger med ngon mnads mellanrum, bda gngerna har jag varit ivg frn datorn nr det hnder, troligtvis lser den sig nr den frsker g in i vilolge... men varfr?
Nr den lst sig fungerar ingenting, inte ens lampan p tangentbordet som visar om Num/CapsLock r p eller av.

Det knns som att det r dags att formatera om datorn, men det vore trevligt att f reda p vad problemet r innan det lser sig.

Frskt hittills:
Krt memtest86+, inga fel
Testat ett annat grafikkort, samma problem.
Testat en annan skrm, samma problem.
Fixat med grafikinstllningarna i spelen, Vsync etc.

Spelen har fungerat utmrkt tidigare, p samma dator.
Ingen hrdvara r utbytt.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in