2011-03-10, 11:23
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Är ni andra också förvånade över att MLM-nissarna inte skriver mer i tråden?

Citera
2011-04-01, 02:19
Medlem
Halloj alla. Har precis varit på mitt andra "open möte" dvs gått igenom allt det här ni redan nämnt med att någon bjuder in, säger ej vad det handlar om osv osv. (vilket får en att känna att varningsflaggorna hissas) Det jag fått veta är att man betalar 1.100 kr (INTE 11.000 som någon skrivit tyckte jag?) för dessa pengar får man då ett startpaket med utbildningsmaterial/hjälpmedel för att "lyckas" samt även lite olika prudukter från Amway.

Man har då 3 månader på sig att testa produkterna, läsa på, lyssna på skivor och ta så mycket hjälp/information som möjligt från sin "Upline" (coach) eller vad man nu vill kalla det. Oavsett om du själv vill "starta en verksamhet" eller bara konsumera från Amway men för bättre priser.?

Om man inom dessa 3 månader känner att detta inte var något som föll en i smaken, att produkterna suger eller ja, vad fan som helst. Då skickar man tillbaka dessa (använda som oanvända) och får tillbaka alla pengar. Står i avtalet som jag har här framför mig:

"Om du väljer att avsluta ditt IBO-skap i Amway har du rätt att skicka tillbaka Startpaketet och få pengarna tillbaka, inom 90 dagar från och med registreringsdatum för din ansökan."

Har läst i denna tråd att många man hör om i Amway fortfarande har kvar sina jobb dagislärare/gympalärare and so on, (har dom verkligen lagt ner engagemang/tid osv på detta?)

har även läst artikeln om hur många procent som hoppat av inom 1 respektive 5 år samt allt det övriga.
Men hur är det med den procenten som är med respektive inte med?

Dvs dom 4 resterande % som EJ slutat inom 5 år, vad tjänar dom och vilka är det?
Dom 72% som slutat efter 1 år, har dom hållt på 1 år och kammat 0? eller har dom tjänat lite grann? eller har dom kanske gått back??
Står ju även att 99,9 som gått med förlorat pengar, detta var i och för sig några år sedan och Amway ska ju tydligen ha växt ganska mycket på bara några år??

Det jag jag nu undrar är, OM man råkar vara grym på försäljning, OM man kanske byter ut sitt nuvarande tvättmedel/diskmedel/kaffe och blaha blaha mot Amway produkter, och OM man dessutom råkar gilla produkterna som sägs hålla både längre, och för det mesta är billigare (dvs du spar pengar på att handla via Amway) , och OM man kanske vill ha ett "homeparty" med väninnorna, sitta och dricka vin, prova sminkprodukter osv, sedan kanske vissa vill köpa något och man drar vinst från det. och OM man har all tid i världen att lägga på detta nätverk, OM man kanske hittar en produkt, låt oss säga ett diskmedel, som är godkänd av allergiförbundet (tar bara exempel här så ni alla vet) och sedan ser man att det är 30kr billigare via Amway, samt att man får det hem till dörren, är det något fel i detta då?

Jag har INTE gått med i detta, jag vet inte om jag kommer göra det, eller skita i det. Jag kanske är dum i huvudet eller gud vet vad som funderar på det? Därför skriver jag till er alla för att höra åsikter.

Men MIN tanke var mest att: Hmm 1.100 kr, testa lite produkter och se om det nu är så jävla bra som dom påstår, jag är nyinflyttad och det är ju endel folk där och oavsett om jag nu bara skulle handla produkter eller försöka mig på att sälja något själv eller gud vet vad, så kanske man kan träffa lite roligt folk.
Är medbjuden på ett seminarium som i och för sig skulle kosta mig 150 kr, men då får jag skjuts tur och retur till Uppsala, kan dessutom där passa på att gå på stan eller fan vet jag och ha en trevlig weekend (får sova hos en vän isf) kostnadsfritt.... (förrutom seminariet på 150 då) och skulle jag nu märka att allt detta bara suger, så är det ju inte mer än att jag skickar tillbaka skiten och får mina pengar tillbaka (bortsett från de 150 kronorna OM jag nu ens skulle hänga på dit).

Jag anser inte mig själv som ska vara den att dömma andra, oavsett om man nu "går på detta" eller ej. Vill bara höra nu vad andra tänker om mina funderingar osv?

=)
Citera
2011-04-01, 12:31
Medlem
En ex-flickväns mamma började sälja övervärderat halvkasst smink där de höll "klasser". Hon tjänade tydligen en del pengar på det även om hon åkte land och rike runt..

Problemet är att de människor som sysslar med sånt här ofta är ganska själviska och osympatiska. Hela upplägget går ju ut på att utnyttja sina närstående så långt det bara går.

En barndomsväns mammas ex-man kontaktade min pappa för ett par år sedan och försökte sälja något protein-gel (tror det kostade 50kr för 0,5dl eller liknande, helt sjukt!!).

Ex-flickvännens mamma tjatade ständigt på mig att jag skulle köpa allt möjligt: "Ska du inte köpa ett läppstift till mamma?" eller "Den här rakgelen är jättebra, du får rabatt!!". Gick så långt att hon ringer ex-flickvännens kompisars föräldrar och frågar om de vill köpa, helt skamlöst. Man märker lite att folk går på defensiven kring henne.

Folk som sysslar med den här skiten är oftast lättlurade idioter, är de inte det så är de giriga och osympatiska idioter.

Ibland skämdes jag nästan å hennes vägnar, trots att det var flickvännens mamma 0.0 Tror flickvännen tyckte det var riktigt jobbigt... Mamman var iaf frälst och insöp allt de tutade i henne under de där mötena. Gjorde en massa "personliga mål-planscher" osv osv. Fanns nästan ingen gräns för hur mycket skit de fick höra.

Självklart kommer man att kunna sälja saker om man är på som en jävla igel och inte ger sig trots att det handlar om vänner och släkt, att tjäna pengar på det sättet tycker jag dock är pinsamt och moraliskt fel.
Hon försökte även "värva" sin egen dotter, ibland trodde man nästan att det var ett sjukt skämt.

Hur gick allt runt? Hennes man driver ett väldigt framgångsrikt företag som genererar stora pengar och har väl inte jättemycket att säga till om hemma. Hon tjatade även på hans vänner utan att han verkade göra något åt det 0.0

Tur att det tog slut, tjejen var jättegullig men om hon blir det minsta lik sin mamma när hon växer upp så vill man inte vara killen som providar för att täcka de idiotiska idéerna!

Ni som säger att det går att försörja sig på detta och tjäna X* mer än på ett vanligt jobb glömmer det faktum att kunder inte finns i oändlighet. Pysslar man med det här så måste man söka sig längre och längre bort från vänkretsen, tills man, som i det här fallet mer eller mindre tvingar (vem fan säger inte ja till svärmor när hon bett gång på gång på gång?) anhöriga att köpa skräp de egentligen inte behöver.

Är man en duktig säljare så gör man bättre i att sälja på ett ärligt sätt, utan att människor känner sig tvingade att köpa.

Min farbror drog igång en sån här pyramidverksamhet, mest på skoj. Han tjänade riktigt bra på det men tillslut föll det ihop eftersom folk insåg vad han höll på med. Vet inte mycket mer än så men han skrattade nog hela vägen till banken!
Senast redigerad av leo135 2011-04-01 kl. 12:51.
Citera
2011-04-01, 13:14
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo135
Gick så långt att hon ringer ex-flickvännens kompisars föräldrar och frågar om de vill köpa, helt skamlöst. Man märker lite att folk går på defensiven kring henne.

Detta är det jag tycker är det mest tragiska med MLM/pyramidspel, att man drar in vänner och bekanta i det. Som du säger är det inte lätt att tacka nej gång på gång, och det måste bli dålig stämning om man hela tiden måste hålla garden uppe för att kunna tacka nej till skit som hon vill pracka på en.
Citera
2011-04-01, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Detta är det jag tycker är det mest tragiska med MLM/pyramidspel, att man drar in vänner och bekanta i det. Som du säger är det inte lätt att tacka nej gång på gång, och det måste bli dålig stämning om man hela tiden måste hålla garden uppe för att kunna tacka nej till skit som hon vill pracka på en.
Jo, det var riktigt jobbigt. Ibland undvek man att börja prata med henne (alltså, kallprat om väder osv) eftersom det oftast ledde in på erbjudanden om att köpa skräp.. Misstaget att börja prata om sekten gjorde jag bara en gång, jävlar vilken genomgång man fick!

Köpte nog av henne för 500kr totalt.. Och det var rent skräp som kostat 250kr om jag köpt det någon annanstans. Det kan det väl vara värt att göra om man gillar tjejen och vill hålla sig väl med svärmor..
Citera
2011-04-06, 13:36
Medlem
sickpuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idecideTerese
men jag köper iallafall in för ca 2000 kr för mig själv, precis lika mycket pengar som jag lägger på dessa grejer i vanliga fall. och säljer för ca 1500 kr, vilket gick väldigt fort för mig eftersom att det är fruktansvärt bra grejer. Det går en löpeld hos sjuksköterskorna på mitt jobb just nu.

Citat:
Jag har bara hittills gjort en beställning och har tjänat ca 1600:- för det.

Du har alltså bara gjort en beställning? Ganska svårt att säga något om långsiktigt utfall då. Men good for you om det nu håller i sig.

Citat:
MEN du kommer inte att få några pengar av den som du sponsrar in, utan dom pengarna du får, kommer ifrån tillverkaren som säger tack, genom att betala dig för att du berättat för andra.

Citat:
Och varför det är Win- Win, är för att om inte du lyckas så lyckas inte din sponsor.

Är det bara jag som har svårt att få de båda citaten att gå ihop? Även om dina värvningar inte betalar pengar direkt till dig så tjänar ju du pengar på dem.
Citera
2011-05-05, 15:48
Medlem
Du i just luleå. Du var säkert där då samtidigt som jag. Det var en måndag i anknytning när jag startade denna tråd.

Var du den äckliga bilförsäljaren? Som försökte sälja kaffe och bilar till mig? Eller var du den äckliga wt-mamman som "det snart släpper för"? Var du den föredetta Polisen, som pga tjänstefel blivit av med sitt jobb?
Citera
2011-05-17, 22:36
Medlem
black_devils avatar
skulle nog passa mig för pyramidspel den enda som tjänar på det är dom är i toppen av pyramidspelet.

när bubblan spricker tar dom pengarna o sticker.
Citera
2011-05-23, 22:44
Bannlyst
Fick ett erbjudande av en kille som jag hade jobbat tillsammans med på ett treskift, vi har setts på gymmet efteråt. Jag var arbetslös och han sa att han hade startat ett företag och frågade om jag ville tjäna pengar. Jag trodde han ville anställa mig så jag stämde möte en vecka senare.

Väl där började han berätta om network 21 och deras affärsidé. Det slutade med att han ville att jag skulle köpa en biljett till ett inspirationsseminarium för att få veta mer. Jag kände mig vid det här laget rätt irriterad, inte bara för att det inte var en anställningsintervju jag hamnat på, utan också för att det egentligen hade utvecklats till ett krämarmöte. Jag försökte inte ens lägga band på mina åsikter utan delgav öppet vad jag tyckte om saken. Han propsade på mig att låna en pärm med böcker och jag tänkte att jag åtminstone kunde kolla igenom dem så jag tog dem och vi bokade ett nytt möte.

Jag läste igenom boken och där stod det om upplägget kring direktmarknadsföring. Boken höll en ganska låg nivå och liknade en mellanstadiebok. Hur som helst, jag läste den från pärm till pärm och lyssnade även på en CD om något par i USA som blivit rika på det här.

På nästa möte hade killen tagit med en kompis som också skulle berätta. Båda killarna vägrade berätta hur mycket de tjänade på sina företag. Detta gjorde mig en aning skeptisk, jag har aldrig tidigare träffat en person som vägrar berätta vad de tjänar på en fantastisk affärsidé. Nåväl, jag ställde lite fler frågor kring det praktiska upplägget och sa att jag först och främst behövde veta vad det var för produkter jag skulle sälja. Jag hade varit inne på hemsidan och där fanns ingenting alls. Bara det gjorde också hela saken skum, ett företag som har bra produkter att sälja borde väl knappast hindra folk från att göra direktbeställningar? Hade jag haft en produkt jag trott på hade jag åtminstone bemödat mig med att lägga upp den på internet men en sådan betungande arbetsuppgift hade tydligen inte detta multinationella bolag nännt sig ta tag i.

Jag lovade att kolla hemsidan senare men den funkar inte än... trots att de lovade att de skulle kolla upp detta internt. Kan säga att det blir ingen beställning från min sida.

Rent generellt är heller produkter utan marknadsföring inget nytt. Vi har haft blåvitt i flera år, de gör ingen marknadsföring. Likaså euroshopper med flera. Enda skillnaden mellan MLM och euroshopper är att du kan köpa euroshopper direkt i butiken utan krångel, inga biljetter på inspirationsmöten eller gympalärare som ska bli rika med mera.
Citera
2011-10-27, 06:58
Medlem
Lidltyrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idecideTerese
Antalet poäng är olika per vara. Jag får ju alltid betalt för det jag säljer och det får jag in pengar för.
Men "konceptet" eller idéen, är ju att man som privatperson kan köpa det man använder sig av hemma. Jag köper min tandkräm, mina rengöringsmedel, mitt smink, mina durchkrämer, shampo, balsam, min pasta, mitt thé, tvättmedel, diskmedel, det mesta. Jag har så enklet som bytt butik. Det enda jag går ut och handlar är ju typ mat och kläder, eller nu är Nike också med i detta, så det blir ju också lite träningskläder. men jag köper iallafall in för ca 2000 kr för mig själv, precis lika mycket pengar som jag lägger på dessa grejer i vanliga fall. och säljer för ca 1500 kr, vilket gick väldigt fort för mig eftersom att det är fruktansvärt bra grejer.***** Det går en löpeld hos sjuksköterskorna på mitt jobb just nu.*****

Sen när du ger någon möjligheten att köpa dessa saker ifrån sig själv för inköpspris så kommer din "grupp" att omsätta mer. Är det bara en under dig kommer du att få dubbelt så mycket poäng. MEN du kommer inte att få några pengar av den som du sponsrar in, utan dom pengarna du får, kommer ifrån tillverkaren som säger tack, genom att betala dig för att du berättat för andra. Och det enda sättet företagaret ska kunna veta om du gjort ett jobb är att se hur mycket din grupp omsätter.

Klart detta går ju lite segt i början. Men om du sätter igång snabbt och jobbar hårt så kommer det att löna sig. Jag och mitt team har räknat ut att om du jobbar med det här halvtid så kommer du tjäna 8 gånger så mycket som om du jobbar med ett vanligt jobb, detta räknat på en livstid, och till kommer att du också kan tjäna mer än det också, som sagt det finns inget tak på vad du kan tjäna. En dag kommer detta att gå av sig självt eftersom att folk som är under dig vill tjäna pengar och hjälpa andra så kommer din gruppvolym att öka av sig själv. Men där kan du komma in som coach, men det är ju såklart bara om du vill. Man gör ett jobb och aldrig mer. Men det ligger ju bara på att du först jobbar hårt. Men man behöver inte göra det heller, man kan bara ta denna möjlighet för att kunna köpa bra grejer för inköpspris. Det finns många som inte ens säljer sina saker. och det är ju helt okej. Det är ju du som bestämmer vad du vill göra med det. Vill du inte så är det också okej, tycker bara att det är synd att kalla det sekt när man inte ens vet vad det handlar om.

Dom som sponsade mig tjänar inga pengar på mig om jag inte tjänar pengar själv. Och kom ihåg: Dom tar inga pengar ifrån mig. Det är tillverkaren som betalar ut pengarna.

Jag har bara hittills gjort en beställning och har tjänat ca 1600:- för det.

Therese Alshammar mamma är en av dom som håller på med detta, AC milan har i sitt kontrakt att äta av dom vitaminerna som vi säljer och Amway har vunnit FN miljöpris. Det har funnits i 50 år och finns i över 80 länder. Det var till och med så att när man skulle förbjuda pryamider i USA så utgick man ifrån Amways koncept. Dessto närmare man kom Amways koncept desto lagligare blev det.

Och dom som lyckas är dom som jobbar för det. Och som jag skrev, om du inte jobbar får du inte heller pengar för det. Om du gör som man ska göra, går det inte att misslyckas.

Och varför det är Win- Win, är för att om inte du lyckas så lyckas inte din sponsor. Vi alla hjälper varandra att lyckas, vare sig du är ny eller gammal medlem, jobbat hårt eller jobbat lite, tjock eller smal, gammal eller ung. Det är en jättehärlig miljö att vara i och alla är vänliga och vill ditt bästa.

***** "Det går en löpeld hos sjuksköterskorna på mitt jobb just nu".*****
Nyss hade du ju inget jobb utöver att sälja amyway produkter haha pinsamt.
Citera
2012-10-23, 14:07
Medlem
Vart kommer all ilska ifran? Forklara vad detta handlar om? Ar det nagon som tvingar pa folk att gora eller kopa saker ?
Citera
2012-10-23, 15:11
Medlem
xertions avatar
Jag har flera gånger blivit inbjuden till MLM. Senast idag faktiskt när jag var på en entreprenör-meet-up här i Bangkok. Jag är alltid open-minded och lyssnar gärna på folks idéer och förslag för att se om det låter intressant eller ej.

Jag har dock upptäckt ett par saker som jag tycker är extremt irriterande med MLM's överlag:
- Dom marknadsför sig inte alltid som MLM utan de försöker smyga sig in på andra sätt fick jag ett mail av en tjej som ville "Bygga upp en gren i sitt bolag i Bangkok och behövde hjälp att bygga upp en organisation på deras nya kontor". Detta låter som om de ville bygga ett seriöst bolag och antingen anställa mig eller ha mig som konsult för att hjälpa dom med de kontakter jag har i landet. Snart visade det sig dock att de ville att jag skulle rekrytera folk MLM-style utan pengar.

- Dom använder citat och kända figurer out of context. Det är ofta de använder typ Robert Kiyosaki ifrån Rich Dad Poor Dad eller någon annan kändis som säger att "Nätverka" är bra vilket absolut inte är samma sak som att ha MLM. Det är ju inte ens i närheten av samma sak.

- Om man går på ett MLM möte och intervjuar människor så inser man att 99% av dom har heltidsjobb utanför MLM-organisationen, även fast alla seminarium och work-shops handlar om finansiell frihet och passiva intäkter så att man kan arbeta mindre och leva mer.

- Folk lägger ner år av sitt liv utan någon som helst säkerhet. De är 100% beroende på bolaget bakom MLM'n och de som de rekryterat nedåt. Om det t ex skulle börja spridas dålig PR om verksamheten eller om verksamheten skulle gå i konkurs så skulle deltagaren förlorat ALLT som den kämpat för de senaste åren.

Jag tycker att det är mycket bättre att bygga upp sin egen affärsverksamhet än att gå med i ett MLM nätverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in