2010-01-19, 10:24
Medlem
Ar i Australien och har markt en vana de har har som jag aldrig lagt marke till forr av nagon anledning, sa jag undrar bara om det ar australiensarna som ar dyslektiker eller jag som varit blind i sa manga ar.

Nar det skriver nagot i possesiv form har tex, Peters bil var brun, skriver de, Peter's car was brown, inte Peters car was brown. Ar detta ratt, ska det vara ' innan sista s:et om man skriver i possesiv form i engelska.

Tack for svaret, andra fragan ar hur fan jag kan ha missat detta i alla dessa ar (om sa ar fallet), men det kan ju inte ni veta. Ursakta rubriken, vet inte vad jag skulle dopa den till.
Citera
2010-01-19, 10:30
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitravle
Ar i Australien och har markt en vana de har har som jag aldrig lagt marke till forr av nagon anledning, sa jag undrar bara om det ar australiensarna som ar dyslektiker eller jag som varit blind i sa manga ar.

Nar det skriver nagot i possesiv form har tex, Peters bil var brun, skriver de, Peter's car was brown, inte Peters car was brown. Ar detta ratt, ska det vara ' innan sista s:et om man skriver i possesiv form i engelska.

Tack for svaret, andra fragan ar hur fan jag kan ha missat detta i alla dessa ar (om sa ar fallet), men det kan ju inte ni veta. Ursakta rubriken, vet inte vad jag skulle dopa den till.

Ja!
Citera
2010-01-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Ja!
Ja, som i "Ja, det ska alltid vara ' innan S:et om nagot ar agande"?
Citera
2010-01-19, 10:40
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ja, som i "Ja, det ska alltid vara ' innan S:et om nagot ar agande"?

Ja.
Citera
2010-01-19, 10:52
Medlem
Egon3s avatar
Om det ägande redan har plural-s så blir apostrofen ensam på slutet:
* the Hundred Years’ War
* the Teachers’ Lounge (lärarnas pausrum)
http://en.wikipedia.org/wiki/Genitive_case (fram till mitten på sidan gäller engelska)
Citera
2010-01-19, 10:54
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Om det ägande redan har plural-s så blir apostrofen ensam på slutet:
* the Hundred Years’ War
* the Teachers’ Lounge (lärarnas pausrum)
http://en.wikipedia.org/wiki/Genitive_case (fram till mitten på sidan gäller engelska)

Liksom när namnet slutar på "s". Mavis'
Citera
2010-01-19, 11:03
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Du kanske har missat det för att du inte fördjupat dig särskilt mycket i skriven engelska innan du flyttade? Märkte du det inte innan du flyttade till ett engelsktalande land är ju det en möjlig orsak
Citera
2010-01-20, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du kanske har missat det för att du inte fördjupat dig särskilt mycket i skriven engelska innan du flyttade? Märkte du det inte innan du flyttade till ett engelsktalande land är ju det en möjlig orsak
Funderade pa det men kom fram till att sa inte ar fallet, har last valdigt manga bocker pa engelska och spenderat en alldeles for stor del av mitt liv pa internet, minst halften av den tiden pa engelska sidor.

Och aldrig lagt marke till det forren pa reklamskyltarna har. Mycket konstigt.
Citera
2010-01-20, 09:15
Bannlyst
Citat:
Funderade pa det men kom fram till att sa inte ar fallet, har last valdigt manga bocker pa engelska och spenderat en alldeles for stor del av mitt liv pa internet, minst halften av den tiden pa engelska sidor.

Och aldrig lagt marke till det forren pa reklamskyltarna har. Mycket konstigt.

Mycket märkligt, faktiskt. Särskilt med tanke på att många tror att även svenskan har apostrofgenitiv. Det missbrukas särskilt i samband med företagsnamn och dylikt. Du borde ha sett skyltar av typen "Jörgen's livs". I svenskan är detta skrivsätt alltså fel, men i engelskan är det helt korrekt.
Citera
2010-01-20, 09:17
Bannlyst
Citat:
Liksom när namnet slutar på "s". Mavis'

Då kan man till och med lägga till ett s: St. James's Park (uttalas "djäjmziz").

Tror att detta är det gamla sättet, lite på utdöende till förmån för James', men jag är inte säker...
Senast redigerad av Oilkink 2010-01-20 kl. 09:20.
Citera
2010-01-20, 10:07
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Då kan man till och med lägga till ett s: St. James's Park (uttalas "djäjmziz").

Tror att detta är det gamla sättet, lite på utdöende till förmån för James', men jag är inte säker...

Ja du kan ju göra vad som behagar dig, men så görs det inte i vanliga fall.
Citera
2010-01-20, 10:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ja du kan ju göra vad som behagar dig, men så görs det inte i vanliga fall.
Googla t ex "james's or james'" och se efter

Annars kan det ju vara intressant att veta att hans exempel med St. James's Park faktiskt heter just så, och ligger dessutom vid Buckingham Palace.

http://www.royalparks.org.uk/parks/st_james_park/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in