• 1
  • 2
2010-01-22, 01:17
Medlem
Nanders avatar
Jag satte in ca 2500€, i kontanter, på mitt konto för några månader sedan. Damen i kassan sa att jag egentligen skulle ha behövt kvitto på varifrån jag fått pengarna, men efter lite tjafsande fick jag till sist sätta in dem.

Men 10.000€ är trots allt en lite större summa och då hade det nog blivit problem.
Citera
2010-01-26, 19:50
Medlem
Enligt min erfarenhet får du växla 5000 kr utan att legitemera dig på Forex. För min del blev det att springa som en dåre mellan 2 olika forex kontor i Oslo och passa på så ingen pundare såg hur mycket pengar det blev efter ett par vändor man la i fickan
Citera
2010-01-31, 00:43
Medlem
Växlade 15000euro på forex för ett tag sedan, tog först ut dom i skr(från banken) och växlade till euro, misslyckad bilaffär i Tyskland så jag fick växla tillbaka. Dom bad inte om id eller frågade något, bara räknade upp mina pengar och lämnade över.
Citera
2010-02-04, 00:29
Medlem
För dom pengarna får du ju inte ens en halv volvo. För att milliondollarman kanske ens skulle snegla lite så kanske du skulle sikta på o köpa ett urbränt o tok-smashat vrak från en avåkning på Nordshlife eller nått.

Fet sportbil för en hundring får man leta efter..

"Att ha med sig kontanter

När du reser till eller från EU kan du ta med dig upp till 10 000 euro kontant utan att deklarera det. Från den 15 juni 2007 måste större kontantbelopp än så deklareras i tullen. Dessa kontroller är till för att bekämpa penningtvätt och annan brottslig verksamhet. I en del medlemsstater görs kontantkontroller på personer som reser mellan EU-länder."

Källa:
ec.europa.eu/publications/booklets/eu_glance/63/sv.doc
Citera
2011-05-06, 06:15
Medlem
De är bara gå in och växla, du får ingen Ica kasse du får en gul plast ficka med 100 tusenlappar i, jag har gjort de och dom frågar inget, 100 tusen är inte så mycket lille vän..
Citera
2011-05-06, 10:03
Medlem
Alltså, hur skulle du kunna sälja en bil utan några bevis? Du har varit registrerad på bilen i Sverige, du måste skriva en exportanmälan om du inte vill betala skatt / registerhållningsavgift i all evighet. Ingen köper en bil utan att få kvitto / kontrakt / registreringsbevis.

Kontantaffärer när det gäller bilar i Tyskland är f.ö. mycket vanligt, det är bara att ta med sig kontraktet till banken och sätta in pengarna.
Citera
2012-04-27, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk99
Alltså, hur skulle du kunna sälja en bil utan några bevis? Du har varit registrerad på bilen i Sverige, du måste skriva en exportanmälan om du inte vill betala skatt / registerhållningsavgift i all evighet. Ingen köper en bil utan att få kvitto / kontrakt / registreringsbevis.

Kontantaffärer när det gäller bilar i Tyskland är f.ö. mycket vanligt, det är bara att ta med sig kontraktet till banken och sätta in pengarna.
Bil och bil...
Jag sålde en båt, fick betalt med 7000 EUR.
Växlingskursen suger men det var bara att gå in flera gånger på banken och växla!
Citera
2013-09-09, 11:50
Medlem
Redors avatar
dem tar ju ID, på alla transaktioner från 500 Euro och uppåt.
Vad som vore intressant och veta är var denna info sparas och vad den används till.

Jag brukar få Euro av mina släktingar lite då och då..allt från 1000 till 4000 euro allt som allt.
och jag får alltid visa leg när jag växlar till SEK. Det sker inte med jämna mellanrum men typ 1 gång i halvåret kanske.
Man kan ju undra när dem ska börja ställa frågor och/eller neka att växla pga historiken..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in