Veckans dokumentärtips: The Yogurt Shop Murders (2025)
Att mord går olösta händer tyvärr hela tiden och vissa får till slut legendarisk status. Children of Bodom, Black Dahlia, Palme, Vilisca ax murders, Setagaya family osv. I Austin, Texas skedde det den 6 december 1991 när någon eller några avrättade fyra tonårstjejer i restaurangen I Can't Believe It’s Yogurt. Systrarna Jennifer (17) och Sarah (15), Amy (13) och Eliza (17) togs till bakrummet där de sköts i bakhuvudet och sedan sattes restaurangen i brand.
The Yogurt Shop Murders är en serie i fem delar från HBO där de söker svar på frågor som har plågat Austin, polisen och framförallt de anhöriga i 34 år. Det började med att patrullmannen John Jones tog emot ett anrop om mord i yogurtrestaurangen. Av en tillfällighet hade han ett filmcrew med sig, så vi får se film redan från när han svänger in på parkeringen. Sen hittades tjejerna och det svåra uppdraget med att informera anhöriga tog vid.
Just de anhöriga spelar en väldigt stor roll i den här serien. Regissören Margaret Brown ville göra en film om sorgearbetet snarare än att försöka lösa fallet. Det innebär att vi spenderar oerhört mycket tid med dem och deras sorg, och arbetet med att försöka belysa fallet så att morden på deras flickor får en lösning.
Tyvärr, måste jag säga, så tappar den strukturen mitt engagemang ganska tidigt. Alla avsnitt är på runt en timme vilket innebär totalt över fem timmar. Det behövs inte. Särskilt när tråden tappas gång på gång. Utredningen täcks till viss del och den här historien har till och med sina egna West Memphis 3 - fängslade oskyldiga killar - vilket också tar plats. För tjejerna är inte de enda offren, livet förstördes för många fler. Och lidandet verkar inte ha något slut.
Men vänta. En månad efter att serien hade sänt sitt sista fjärde avsnitt, så meddelade polisen att de hade gjort ett genombrott. Ett så stort genombrott att produktionen med att göra ett femte avsnitt genast satte igång. Det femte avsnittet räddar upp det här för mig och gör faktiskt hela resan värt det. HBO dokumentärer bådar alltid för kvalitet
Att mord går olösta händer tyvärr hela tiden och vissa får till slut legendarisk status. Children of Bodom, Black Dahlia, Palme, Vilisca ax murders, Setagaya family osv. I Austin, Texas skedde det den 6 december 1991 när någon eller några avrättade fyra tonårstjejer i restaurangen I Can't Believe It’s Yogurt. Systrarna Jennifer (17) och Sarah (15), Amy (13) och Eliza (17) togs till bakrummet där de sköts i bakhuvudet och sedan sattes restaurangen i brand.
The Yogurt Shop Murders är en serie i fem delar från HBO där de söker svar på frågor som har plågat Austin, polisen och framförallt de anhöriga i 34 år. Det började med att patrullmannen John Jones tog emot ett anrop om mord i yogurtrestaurangen. Av en tillfällighet hade han ett filmcrew med sig, så vi får se film redan från när han svänger in på parkeringen. Sen hittades tjejerna och det svåra uppdraget med att informera anhöriga tog vid.
Just de anhöriga spelar en väldigt stor roll i den här serien. Regissören Margaret Brown ville göra en film om sorgearbetet snarare än att försöka lösa fallet. Det innebär att vi spenderar oerhört mycket tid med dem och deras sorg, och arbetet med att försöka belysa fallet så att morden på deras flickor får en lösning.
Tyvärr, måste jag säga, så tappar den strukturen mitt engagemang ganska tidigt. Alla avsnitt är på runt en timme vilket innebär totalt över fem timmar. Det behövs inte. Särskilt när tråden tappas gång på gång. Utredningen täcks till viss del och den här historien har till och med sina egna West Memphis 3 - fängslade oskyldiga killar - vilket också tar plats. För tjejerna är inte de enda offren, livet förstördes för många fler. Och lidandet verkar inte ha något slut.
Men vänta. En månad efter att serien hade sänt sitt sista fjärde avsnitt, så meddelade polisen att de hade gjort ett genombrott. Ett så stort genombrott att produktionen med att göra ett femte avsnitt genast satte igång. Det femte avsnittet räddar upp det här för mig och gör faktiskt hela resan värt det. HBO dokumentärer bådar alltid för kvalitet