• 1
  • 2
2010-01-18, 19:20
Medlem
pan.pans avatar
Haha, joo den va bra! Men det är inte ubuntu's fel... Är troligtvis din dongle som inte har stöd för riktiga os^^
Citera
2010-01-19, 09:36
Medlem
your_kings avatar
Jag har försökt att fixa med internetet men får det inte att fungera, opensuse kollade jag på och även fedora.
Skall kolla vidare på opensuse och se om jag kan installera det istället för ubuntu.

Jag inte är missnöjd med windows, kommer fortsätta använda det på min primära dator, men på min laptop vill jag testa med linux
Citera
2010-01-20, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av your_king
Jag har försökt att fixa med internetet men får det inte att fungera, opensuse kollade jag på och även fedora.
Skall kolla vidare på opensuse och se om jag kan installera det istället för ubuntu.

Jag inte är missnöjd med windows, kommer fortsätta använda det på min primära dator, men på min laptop vill jag testa med linux
vilken kärna kör du? skriv "uname -r" i terminalen så ska det visas. läste att problemet lösts i nyare kärnor: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=44403
om det var en clean install av karmic så har du nog 2.6.31-15...? om du kan ansluta datorn till internet på annat sätt och uppgradera så ska det förhoppningsvis lösa sig, då kärnan idag ligger på 2.6.31-17(?) och de buggarna förhoppningsvis fixade...
Citera
2010-01-20, 21:58
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pan.pan
Jag har själv stött på samma problem och utan ett vettigt resultat.

Till den som frågade varför sluta använda Windows?
Windows har alltid varit enkelt att hacka, har alldrig varit säkert, snabbt elller stabilt. Så ja varför vill man använda något annat? Såg att swedbank automaterna vid hm i Borås hade bsod... Good work Windows!

(TS) Testa att skaffa OpenSuse istället, tills du lär dig logiken i oset.. Helt grafiskt och självklart möjligt att leka med konsollen.

Apropå det, IE5 eller äldre (!) visade något felmeddelande i en bankomat i Solna för något år sedan.

Det var i alla fall äldre än IE6, det såg man.
Citera
2010-01-25, 19:15
Medlem
Jag tittade lite på olika lösningar för USB-donglet men eftersom det var 4 A4 med instruktioner och kod och förutsatte en fungerande fast uppkoppling gav jag upp och drog en windows istället.

Finns det någon ubunturemix med hela skiten klappat och klart i? Eller kommer det bättre grejor i 10.04?
Citera
2010-01-30, 21:48
Medlem
Zoms avatar
Senaste erfarenheten jag hade av huaweidonglar var att använda NetworkManager och tillhörande GNOME-applet. Bara att klicka på ikonen för networkmanager, klicka på modemet och sen frågar den efter PIN.

Ska inte behövas några tilläggsprogram, utan bör bara funka.
Citera
2010-02-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Senaste erfarenheten jag hade av huaweidonglar var att använda NetworkManager och tillhörande GNOME-applet. Bara att klicka på ikonen för networkmanager, klicka på modemet och sen frågar den efter PIN.

Ska inte behövas några tilläggsprogram, utan bör bara funka.

Icke sa Nicke. Det som fanns i Ubuntu som standard bara lipade.
Citera
2010-02-01, 20:33
Medlem
Zoms avatar
Står det något felmeddelande eller ansluter den men du kommer inte ut på nätet? Kolla i dmesg om det står något efter du försökt ansluta.

För är det det senare så kan ibland DNS-servrarna bugga med 3g-donglar. Endera fyller du i uppgifterna i /etc/resolv.conf själv, eller så gör du som jag och lägger ett script i /etc/NetworkManager/dispatcher.d. Har inte scriptet till hands, men om du är intresserad kan jag säkert mecka ihop nåt senare.

Dock är ju det lönlöst om vi inte först reder ut problemet.
Citera
2010-02-01, 20:40
Medlem
För sent. Har redan satt in en windows i burken. Kruxet var att jag inte hade någon annan uppkoppling än donglet. Och när jag inte kom ut med de funktioner för mobilt bredband som fanns i Ubuntu gav jag upp.

Jag kommer inte ihåg vilket felmeddelande jag fick. Jag tror inte jag fick något alls. Modemet är ett Huawei E1750.

Kanske skulle man ta en ubuntu på en bootbar USB-sticka och prova sig fram? Isåfall en remix med alla upphovsrättskyddade bitar fixade på. Så man slipper mecka för att få igång flash det första man gör.
Citera
2010-02-01, 20:59
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starke Adolf
För sent. Har redan satt in en windows i burken. Kruxet var att jag inte hade någon annan uppkoppling än donglet. Och när jag inte kom ut med de funktioner för mobilt bredband som fanns i Ubuntu gav jag upp.

Jag kommer inte ihåg vilket felmeddelande jag fick. Jag tror inte jag fick något alls. Modemet är ett Huawei E1750.

Kanske skulle man ta en ubuntu på en bootbar USB-sticka och prova sig fram? Isåfall en remix med alla upphovsrättskyddade bitar fixade på. Så man slipper mecka för att få igång flash det första man gör.
Linux Mint har alla upphovsrättsskyddade saker med på default installen tror jag. Däremot ser det inte ut som ubuntu, om du kan leva med det.

Minns du hur ikonen såg ut efteråt, om det var typiska "Icke ansluten" eller en liten bild på vafan det nu är (Var ett tag sen jag pysslade med det här, ha överseende)?

E: Verkar inte som de har någon direktlänk till USB-installers, men du kan göra en bootbar USB-sticka med ISO-filen och unetbootin.
Senast redigerad av Zom 2010-02-01 kl. 21:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in