Jag har alltid trott att kärlkramp är typ en tantsjukdom som typ 80+are får, och när jag söker runt så verkar det också vara så.
Senaste veckorna har jag dock upplevt i stort sett alla symptom för kärlkramp. Lite då och då särskillt när jag anstränger mig, så gör det ibland ganska(väldigt) ont i bröstet, känns som hjärtat, och även upp mot hals och underkäke, och lägger jag mig ner och vilar så går det mycket riktigt över på ett par minuter.
Först trodde jag att jag bara fick kramp i någon del av bröstmuskeln eller något, men när jag söker runt verkar det som att alla mina symptom stämmer in på just kärlkramp.
Så, kan jag få kärlkramp trots att jag bara är 18 bast?
och i så fall, kan jag fortsätta träna och bara ignorera smärtan? det verkar ju inte vara någon direkt dödlig sjukdom?
anledningen till att man tar kärlkramp (angina pectoris) för att vara en gammal tant-sjukdom beror på att det kan ta tid att bygga upp.
Av någon anleedning (äta fel sorts fett, nikotin o.s.v) gör att LDL (dåligt kolestrol) sätter sig som avlagringar på käärlväggarna.
Detta kan till slut spricka och bli en retning vilket sätter igång immunförsvaret varpå området koagulerar utåt. Alltså avlagringen byggs på och det har nu blivit en ond cirkel.
Detta gör att kroppen inte kan syresätta hjärtat tillräckligt via kranskärlen och det visar sig om kärlkramp.
Men som sagt, fb är inget bra ställe att ställa diagnos på. Kolla upp det hos en läkare så du känner dig lugn/trygg!
Jag trodde kärlkramp just i tonåren var vanligt, och också harmlöst, och mer en konsekvens av kroppens enorma tillväxt som sker i den åldern, framförallt hos killar.
Hur vet man om man har kärlkramp? finns det liknande sjukdomar eller vad man ska säga.
Har stört hö hela dagen Slutade för mer än tre timmar sedan och fick då bröstsmärtor, tänkte inte så mycket på det då för har haft det någon gång förut då det gått över på en liten stund men smärtan verkar inte gå över. Är under 20 och har verkligen inte någon lust att besöka läkare, kan smärtorna medföra något allvarligt? funderar lite på om det kan vara allergi?