2010-01-18, 02:41
Medlem
Gazeyes avatar
Hej!

Sitter och tittar lite efter information om Roslagsleden, funderar nämligen på att gå den i sommar.

Nu är det så att på alla ställen står det olika. Så jag frågar här, hur lång är Roslagsleden? Finns det tillgång till att fylla på vatten? Hur många vindskydd finns det och hur stora mellanrum är det mellan respektive vindskydd? Övriga tips eller idéer?

Tacksam för svar.
Citera
2010-02-01, 16:03
Medlem
clas_ohlssons avatar
Hej och vad kul att jag råkade hitta denna tråd!

Jag har nämligen själv planerat att gå Roslagsleden i sommar och försökt googla och söka en del information både här på FB och andra hemsidor. Hade även planerat att senare starta en tråd om ämnet, vad för packning man behöver och så vidare då de flesta trådarna här mestadels avhandlar fjällvandring (vilket också intresserar mig).

Roslagsleden i Sverige börjar (som jag förstått) i Rinkeby i Danderyd (avfarten Danderyds kyrka/Sollentuna/Enebyberg) och slutar efter förlängningen från Norrtälje i Grisslehamn på Väddö (som förvisso också ligger i Norrtälje med med cirka 50 km bilväg till från centrum). Min åtanke med det hela har vart att starta sommaren med att gå Roslagsleden i mitten av Juni till Väddö då vi har ett sommarhus där uppe. Tänkte att det kunde bli en kul start på sommaren.

Vad gäller sträckor har jag kommit fram till att det är 190 km (19 mil) om man väljer att följa vandringsleden till punkt och pricka och då ska man ha i åtanke att bilvägen från Stockholm - Grisslehamn enbart är 100 km (10) mil. Jag vet dock inte exakta rutten men har fått för mig att man går via Österåkers kommun och upp den vägen.

Sen ska man ha i tanken att detta ej heller går att jämföras med en fjällvandring då man under större delen av Roslagsleden går genom bebyggelse med massor av affärer, bensinmackar och vandrarhem som kommer längst vägen. Jag planerar dock att ta med mig ett enmannatält och sova ute och att köpa den mesta av provianten på vägen (självklart ska man ju se till att matcha helger och liknande när man går så att man kan försäkra sig om att inget är stängt).

Jag har dock inte riktigt fått klart på mig exakt vart man kan hitta mer information eftersom alla kommuner verkar knapphändiga med information på sin hemsida i (säkra) viljan om att vi ska köpa den av dem. Men ingen av kommunerna skriver å andra sidan vart man kan göra det! Hade tänkt dra ner till Turistinformationen i Stockholm City i dagarna och kolla med dem om de har någon mer information, vart man kan få tag på kartor och liknande men inte blivit av ännu i brist på tid. Men å andra sidan är det långt kvar fortfarande!

När hade du tänkt gå och i hur långa etapper? Eller har du inte kommit så långt än i ditt planerande?
Citera
2010-02-09, 12:44
Medlem
Gazeyes avatar
Kul med lite respons!

Vi hade tänkt gå i sommar någon gång, vi har inte riktigt planerat så noga än så länge. Vi tänkte gå hela på 19 mil, men vi vet ju inte hur långa mellanrum det är mellan vindskydden, så hur långa etapper beror på. Men tanken var att vi skulle börja träna lite redan nu, och även marschträna en del innan vi går roslagsleden också, så vi ska försöka satsa på att gå från 2-3 mil om dagen, då hinner man gå hela på lite mer än en vecka. Vi tänkte ta en lättare packning med oss också. Troligtvis mestadels frystorkad mat, presenning och så kläder såklart. Det är såklart skönare att sova under vindskydd, men om det är för långa eller för korta mellanrum mellan vindskydden så sover vi istället under presenning bara.

Vi har även börjat fundera på att gå Sörmlandsleden istället, då (som du sa) det är en lång bit längst bilväg och vi vill hellre komma ut i naturen.

Och ja, vi är medvetna om att det kommer bli helvetiskt, men vi är sånna som gillar att dödsmarscha
Senast redigerad av Gazeye 2010-02-09 kl. 12:46.
Citera
2010-02-10, 22:20
Medlem
Bor vid roslagsleden på Väddö. Har provat en sträcka - det var rätt ut i skogen trots att det fanns en fin väg paralellt, dessutom på kullersten som är omöjlig att gå på när det är blött. Idiotiskt.
I princip har man bara huggit lite trän och märkt upp leden tvärs genom skogen - endast vältränad människor. Barn och gamla skadar sig.

Arrangören av leden bör lägg ut lite flis, röj lite stubbar och stenar, leden kan bli bra om 10 år.
Citera
2016-08-07, 14:26
Medlem
Går det att vandra Roslagsleden och bara sova i tält alternetivt vindskydd eller liknande, eller är det för mycket bebyggelse och privat mark på vägen? Av samma anledning undrar jag om det finns rimliga platser att bajsa på utomhus. Om man inte vill bo på vandrarhem och "etablerade boenden".
Senast redigerad av Badbollskrigare 2016-08-07 kl. 14:51.
Citera
2016-08-18, 15:07
Medlem
Finns det någon karta där t.ex. alla vindskydd är markerade, eller något slags lista på internet? Känns väldigt tunt med sådan information. :/
Citera
Igår, 15:24
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badbollskrigare
Finns det någon karta där t.ex. alla vindskydd är markerade, eller något slags lista på internet? Känns väldigt tunt med sådan information. :/

Kolla på denna sida! De har försökt samla alla Sveriges vindskydd. Finns också en app för telefonen, som man dock måste betala för.

https://vindskyddskartan.se/sv/

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in