2010-01-17, 22:00
Medlem
Då jag funderar på att köpa en bostadsrätt i Hässleholm så skulle jag vilja ha lite upplysning om vilka områden som är bra och dåliga.

Gärna lite mer info om Hässleholm som allmänhet?

Tack på förhand!
Citera
2010-01-20, 00:19
Medlem
Howl!s avatar
Ljungdala hör man att det klagas på. Men har aldrig varit i Ljungdala själv så jag kan inte bekräfta eller dementera.

Bra med Hässleholm är dess tågförbindelser både ner till Köpenhamn via Lund, Malmö men det är lätt att ta sig uppåt landet från Hässleholm också.

Finns ett gäng restauranger och uteställen. Siesta-festivalen och Crusingen i slutet av maj är det största som händer under året i stan.

Har aldrig bott i Hässleholm och vet inte mycket om staden men jag känner nån som gör det så har du några andra frågor kan jag kanske ta reda på svar.
Citera
2010-01-21, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Howl!
Ljungdala hör man att det klagas på. Men har aldrig varit i Ljungdala själv så jag kan inte bekräfta eller dementera.

Bra med Hässleholm är dess tågförbindelser både ner till Köpenhamn via Lund, Malmö men det är lätt att ta sig uppåt landet från Hässleholm också.

Finns ett gäng restauranger och uteställen. Siesta-festivalen och Crusingen i slutet av maj är det största som händer under året i stan.

Har aldrig bott i Hässleholm och vet inte mycket om staden men jag känner nån som gör det så har du några andra frågor kan jag kanske ta reda på svar.

Tack för all info!
Citera
2010-01-21, 09:22
Bannlyst
Ahh underbara Hässleholm!

Ljungdala, grönängen och Bullerbyn är ställen du vill undvika. Satsa på Stattena, fina lägenheter i fint område.

Vad det gäller uteliv så har du Q-Bar - En biljardpub. Kings Head - Invandrartätt spelhak skulle jag vilja säga. Cats - Svirigt fin-i-kanten ställe. Sen om du är sugen på fjååårtizzar så är Björket att rekommendera:
Citera
2010-01-21, 09:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Det bästa med Hässleholm måste väl ändå vara att det går så många tåg därifrån?
Citera
2010-01-21, 09:30
Medlem
I second that!
Hässleholm är en skitstad.
Citera
2010-01-21, 09:41
Medlem
Corazons avatar
Det finns ett kebabhal mitt emot centralstationen, där jag har ätit en kebabrulle en gång när jag bytte tåg där. Den kan jag rekommendera!
Citera
2010-01-21, 11:50
Medlem
Tråkig och anonym stad. Priserna på lägenhet är kanske något som tilltalar vissa. Finns något gym som har öppet dygnet runt. Pendlade dit ett tag och det var väl helt okej.
Citera
2010-01-22, 11:02
Medlem
Ja det är ju det som är mitt huvudargument. Det finns billiga lägenheter, men endån, det är en stad. Tack för infon! Blir det lägenhet där blir det definitivt biljardpub!
Citera
2010-02-11, 23:44
Medlem
spooky74s avatar
De sämre områdena i Hässleholm
1.Ljungdala
2.Området/kvarteret bredvid Netto affären
3.OCH området bredvid Badhuset/Qpoolen (det vi kallar Långholmen)
Dessa tre ställe är rätt invandrartäta och där är jävla mycket poliser ,men har du inget ont av det så har du gott om lediga billiga lägenheter där.

Jag bor uppe i centrum och mitt tips är att kolla efter boende runt ica/kvantum affären.
Hyffsade priser och bra avstånd till puben ,järnvägen ,ica/kvantum (stänger kl22) och statoilmacken (stängerkl24)

Här händer ju inte mycket på vinter tid ,men vi har rätt kul här på sommaren

Jag har bott här hela livet och det är en bra plats att bo på ,Man tar sig snabbt till Lund,Malmö och Köpenhamn och vi har en fin biograf, kafe och utelivet börjar bli bättre.

Tyvärr är det en del vålds ökning när uteställena stänger så välj inte en lägenhet för långt från centrum området om du gillar att festa varje helg och hade tänkt promenera hem

Behöver du hjälp med nånting ,bara skicka ett pm
Citera
2010-03-09, 00:59
Medlem
cammlis avatar
Håller inte alls med HLM är skitstad, om man inte trist med HLM beror många gånger man inte trivs med sig själv eller sin omgivning, spelar det nåt roll om du bor i stockholm eller malmö då? Sverige är ändå sverige, Den sociala infrastrukturen är ändå det samma var än du bor i landet.

Ljungdala = Malmös Rosengård
mitt i stan är självklart alltid hetast område, men dyrt.

HLM har ju allt man behöver, bank, ica, netto, lidl, HM, JC m.m
vill du har större utbud, åk till Kristianstad, tar ca 20 min med tåg.
Annars kan man alltid tar en tur ner till Malmö

Har bott i Hässleholm i många år, bor nu i lund, matställarna i lund är verkligen skit , går inte alls att jämföra med HLMs som har tusen gg bättre matställarna än lund.

bra matstället:
Bjärnors: skåne bästa konditori, alltid nybakad bakverk, inga gammal skit här, du måste prova deras ostfrallor, finns inget som är lika gudomlig som deras.
Pastavagnen i Stortorget har godast pastan i hela Skåne och mycket prisvärd, rekommendera pasta med kyckling med currysås, ösa gärna rostad-vitlök som de har på vagnen.
Pizzeria Valentino, Nr One, och viking har godaste pizzor.
Kingsheads lunch är också prisvärd, typisk svensk-husmanskost.
Restaurang Oscar kan du välja om du vill äta finare.
Aasia corner är hur gott som helst med deras lunchbuffé .

det bästa med Hässleholm är självklart tågförbindelse, du kan åker var du vill i landet,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in