2010-01-17, 14:43
Medlem
Vilken är den mest effektiva receptfria lugnande medel och är mest vanligt att det verkligen funkar?

Tex är Neurol bättre än Valerina Forte?

vill inte bli trött, seg eller flummig av det.

Jag har några exempel (ge gärna andra förslag; ej Kratom och liknande) =

Neurol
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=55183

Neurokan
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=211026

Valerina Forte
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=112730
Senast redigerad av chokitsune 2010-01-17 kl. 14:57.
Citera
2010-01-17, 16:12
Medlem
deadsets avatar
Det finns en massa örter som sägs ha en lugnande och ångestdämpande verkan;
  • Citronmeliss
  • Hallonblad
  • Humle
  • Johannesört
  • Järnört
  • Kamomill
  • Lavendel
  • Läkepassionsblomma
  • Valeriana

Jag har testat allihop, och dom är alla totalt värdelösa mot ångest. Till och med i kombination och i extremt höga doser så är dom verkningslösa. (För mig, i alla fall.)

Men det skadar väl inte att testa.
Citera
2010-01-17, 16:14
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokitsune
Tex är Neurol bättre än Valerina Forte?

Båda är värdelösa och borde inte få säljas på Apoteket, då kunder blir lurade på pengar. Hur som haver så innehåller Neurol mer Valeriana per dos än vad Valerina Forte gör.
Citera
2010-01-17, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Det finns en massa örter som sägs ha en lugnande och ångestdämpande verkan;
  • Citronmeliss
  • Hallonblad
  • Humle
  • Johannesört
  • Järnört
  • Kamomill
  • Lavendel
  • Läkepassionsblomma
  • Valeriana

Jag har testat allihop, och dom är alla totalt värdelösa mot ångest. Till och med i kombination och i extremt höga doser så är dom verkningslösa. (För mig, i alla fall.)

Men det skadar väl inte att testa.
så typ Neurokan som innehåller johannesört är ett bättre val??

btw, jag vill ha detta så jag blir mindre nervös (ej ångest) pga jag har en viktig anställnings intervju på onsdag. vill inte sabba det genom att vara väldigt nervös.
Citera
2010-01-17, 16:48
Medlem
CoupDeGraces avatar
Gå och skaffa ett gäng beta-blockerare.
Citera
2010-01-17, 16:51
Medlem
Nemesis1s avatar
Propavan, Theralen och Atarax är väl inte helt receptfria men vem som helst kan få recept på dem efter ett enda besök hos doktorn i alla fall... Man blir visserligen lite seg av dem men de får en faktiskt att somna utan att vara narkotika!

Något som verkligen är ångestdämpande och receptfritt kommer jag inte på... Kör med musik, sex, träning, dataspel eller sprit isåfall...
Citera
2010-01-17, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoupDeGrace
Gå och skaffa ett gäng beta-blockerare.
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Propavan, Theralen och Atarax är väl inte helt receptfria men vem som helst kan få recept på dem efter ett enda besök hos doktorn i alla fall... Man blir visserligen lite seg av dem men de får en faktiskt att somna utan att vara narkotika!

Något som verkligen är ångestdämpande och receptfritt kommer jag inte på... Kör med musik, sex, träning, dataspel eller sprit isåfall...
Det brukar ta drygt 1 vecka att få tid hos min läkare, så jag hinner inte med det pga
jag behöver det lugnande medel på onsdag
Citat:
Ursprungligen postat av chokitsune
btw, jag vill ha detta så jag blir mindre nervös (ej ångest) pga jag har en viktig anställnings intervju på onsdag. vill inte sabba det genom att vara väldigt nervös.
Senast redigerad av chokitsune 2010-01-17 kl. 19:04.
Citera
2010-01-18, 17:32
Medlem
TurboBoosts avatar
Postafen mot åksjuka är en receptfri antihistamin som man blir trött av precis som atarax. Jag antar att det "lugnande" med såna preparat är att man blir för trött för att bry sig. Ingen höjdare att sitta och gäspa kanske.. Men du kan ju köpa en karta och pröva en tablett dagen innan och se hur du upplever det hela?
Citera
2010-01-18, 19:00
Medlem
General-snuss avatar
Receptfria mediciner/tabletter eller vad som brukar generellt sätt vara ganska värdelösa

Vet inte hur pass liberal du är men rök lite ba, typ 0.1-0.2 så blir du nog tillräckligt lugn
Citera
2010-01-18, 22:49
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboBoost
Postafen mot åksjuka är en receptfri antihistamin som man blir trött av precis som atarax. Jag antar att det "lugnande" med såna preparat är att man blir för trött för att bry sig. Ingen höjdare att sitta och gäspa kanske.. Men du kan ju köpa en karta och pröva en tablett dagen innan och se hur du upplever det hela?

Det finns ju en hel uppsjö antihistaminer på Apoteket med "dåsighet", "trötthet" och/eller "sömnighet" som biverkningar. Dom fungerar till och med bättre än Valeriana som sömnpiller. Citarizin och Loratadin är bara två exempel.

För övrigt så fattar jag inte varför Propavan och Atarax är receptbelagda. Det finns liksom ingen vettig anledning.
Citera
2010-01-18, 22:59
Medlem
Bjakovs avatar
Procalmin ska du prova, hjälper mot nervösitet, koncentrationen, scenskräck och liknande. Det funkar!
Citera
2010-01-19, 00:03
Medlem
TurboBoosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Det finns ju en hel uppsjö antihistaminer på Apoteket med "dåsighet", "trötthet" och/eller "sömnighet" som biverkningar. Dom fungerar till och med bättre än Valeriana som sömnpiller. Citarizin och Loratadin är bara två exempel.

För övrigt så fattar jag inte varför Propavan och Atarax är receptbelagda. Det finns liksom ingen vettig anledning.
Jag har bara erfarenhet av loratadin i det receptfria sortimentet men jag kommer ihåg att jag blev helt jävla sänkt av en tavegyl jag fick en gång för tillfälliga besvär. Så visst är antihistaminer sövande, lugnande vet jag inte däremot. Håller med om att propavan borde vara receptfritt. Står man ut med det jävla härjandet i benen sover man ganska gott på dom. Atarax kan göra sitt i det ändamålet också, men mot klåda är dom bäst.. Valerianapreparaten förstår jag dock inte hur de får säljas ÖHT.. Finns det någon dokumenterad effekt egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in