2010-01-17, 10:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Min bedömning...

Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Enda anledningen till att rösta på alliansen är den allmänborgerliga rädsla (som även jag drabbas av till och från) om de totala vansinnesdåd som VPK och MP kan åsamka den stackars svenska nationen vid maktövertagandet. Det finns ingen gräns för vad dessa nötter skulle kunna hemfalla åt om de får ett allt för starkt inflytande. Tur nog så skulle de stabiliseras upp av sossarna som pga tidigare maktinnehav är pragmatiker.

Det är också ett faktum att en röst på SD gynnar tillkomsten av en vänsterregering. I slutändan så är det främst allmänborgerliga män som går över till SD och ej sosseboskapen. Borgarna är folkförrädare gällandes det som Strix tar upp (försvar, invandring ...) vilket ju även vänstern får sägas vara. Det svenska folket behöver en motpol och representanter i riksdagen för att väga upp kosmopolitlakejerna. Detta väger tyngre än fyra år av vänsteristiska nidingsdåd.

...är att Sverige skadas avsevärt mer om Triaden kommer till makten. Tro inte annat. Med en alliansregering finns åtminstone något hopp, men med en Triadregering kan det vara kört. Om SD kommer in i riksdagen eller inte, har i det sammanhanget en mycket begränsad betydelse.
Citera
2010-01-17, 10:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Som säkert framgått under åren, är många av oss genuina högerspöken mycket kritiska till hur alliansregeringen förvaltat regeringsansvaret. Viktig kritik har vi riktat mot främst kriminal-, säkerhets och invandringspolitiken. Men denna tråd är inte avsedd att kritisera Alliansen, utan fastmer framhålla viktiga förbättringar som gjorts, goda skäl att rösta alliansistiskt i höst och faran med att rösta så att Triaden vinner regeringsmakten.

Nedan framhålles några av de enligt mig, viktigaste skälen till att rösta på Alliansen:

1) Den ekonomiska politiken. Den har alls inte varit felfri, men att Sverige kunnat minska sitt underskott i de offentliga finanserna mitt i en global ekonomisk kris är ändå imponerande. Säkert kan mycket förbättras vidare, men jobbskatteavdraget har förbättrat situationen för många familjer och bör marknadsföras tydligare.

2) Regeringsduglighet. Efter en mycket skakig inledning, har regeringen Reinfeldt visat sig vara synnerligen kapabel i ekonomisk krishantering. Att media försökt få det till Maud Olofssons fel att GM är illa styrt, ändrar inte det objektiva intrycket.

3) Utbildningspolitiken. Björklund har visat sig vara synnerligen kraftfull och i sin iver att reformera skolsystemet till det bättre har han gjort det mesta rätt. Mycket återstår att göra, och tappar Alliansen makten, är förmodligen mycket av detta bortkastat och Sverige lär fortsätta sin väg mot en utbildningsnivå på Sudans nivå.

4) Socialförsäkringarna. Kraftfullare än vad media medgett har socialförsäkringarna reformerats mycket framgångsrikt, och det finns gott hopp om att vi småningom får fungerande bidragssystem.

Ja, fler områden finns säkert och vi bör konstruktivt framhålla ytterligare framgångsområden och gärna förslag på hur regeringen bör marknadsföra sin genomförda och för framtiden avsedda politik. Allt i syfte att framhålla behovet för Sverige med en alliansregering.

När det gäller SD kan det lämnas utanför, bara genom att konstatera att strategiskt är det bra om de tar S-röster och dåligt om de tar alliansröster. Nu gäller det Sverige och det är det de stora alternativen som gäller.

Att rösta på de rika är ju superkorkat. De har inte förbättrat samhället ett piss från sossetiden. All byråkrati och skattelättnader till de absoult rikaste kvastår. Medelklassen får ta skit för allt.

Tyvärr finns inga bra alternativ. SD är det bästa faktiskt tyvärr
Citera
2010-01-17, 10:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Jag håller...

Citat:
Ursprungligen postat av KONKELBIER
Att rösta på de rika är ju superkorkat. De har inte förbättrat samhället ett piss från sossetiden. All byråkrati och skattelättnader till de absoult rikaste kvastår. Medelklassen får ta skit för allt.

Tyvärr finns inga bra alternativ. SD är det bästa faktiskt tyvärr

...inte med. Två tydliga exempel visar på motsatsen:

1) Jobbskatteavdraget har proportionellt stärkt de svgaste inkomstgrupperna mest. Uträkning kan göras här: http://jobbskatteavdrag.se/
Detta är en av de viktigaste reformerna av den ekonomiska politiken i Sverige sedan 2006. Problemet är att regeringen inte lyckats kommunicera denna förbättring, eftersom man inte har någon kontroll över medierna, som ständigt motarbetar densamma. det är således dåligt av regeringen att inte kunnat hantera media bättre.

2) Utbildningspolitiken är en betydande framgång. Men resultaten är alltid långsiktiga. Här är också riskerna mycket stora att en Triadregering skulle förstöra mycket för framtiden. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/kunskapsskolan-star-pa-spel_4103321.svd
Citera
2010-01-17, 11:00
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilengineering
3)an är du helt och cyklar på, jag fattar inte vad det är för masspsykos som drabbat liberalerna i partiet. De vill förbjuda friskolor. Det är jävla kommunister, allihopa! Bättre vore att DIREKT RIVA UPP ALLA PALMES BESLUT OCH ALLA GÖRAN PERSSONS BESLUT! Så finge vi ha en skolgång värd namnet i Sverige! Tillbaka till 4a-årig tekniskt gymnasium, gymnasieingenjörer och studentexamen. BORT MED ESTET OCH MEDIA OCH ALLA JÄVLA STRÖKURSER PÅ UNIVERSITETEN! LÅT MÄNNISKOR BETALA FÖR SINA FRITIDSINTRESSEN! JÄVLA KOMMUNISTER I REGERINGEN! FYFAN! DÖ!!!!

Jag som liberal är TVINGAD MOT MIN VILJA att rösta på SD. Det är så jävla hemskt, men vad ska jag annars göra? Det finns liksom inget val, jag blir en flykting i mitt eget land annars.
Det är lite grann så som jag känner. De äldre verkar inte vara särskilt pigga på att erkänna att dem har haft fel hela tiden. Att de har förstört skolan, sjukvården, polisen, försvaret ja alla institutioner som håller samman samhället.

Vad det här landet behöver är en reaktionär rörelse. En tillbakagång till hur det har varit förut. Jag säger inte att förändringar i sig är dåligt men det höga skattetrycket tillsammans med flummiga institutioner som saknar förankring i samhället gör att framförallt män känner sig alienerade i det här samhället.

Vi behöver ett logiskt samhälle. Där saker och ting är uppbyggt kring logiska begrepp. Endast de riktigt dumma trivs i dagens Sverige. De och de nyanlända som får komma till det förlovade landet där ingen är svensk och svenskhet är ett "flytande" begrepp.

I Sverige får inte ens vi svenskar bestämma vad som är svenskt. Det är upp till de nyanlända att nu definiera vad svenskhet innebär. Skakar vi exempelvis hand i Sverige? Nej det gör vi inte, Sverige är mångkulturellt, en svensk skakar inte längre hand. Har vi skolavslutning i Sverige? Nej det har vi inte, Sverige är inte längre kristet och så vidare.

Så vi ska gå tillbaka ett par år för att sedan återigen gå framåt. Fast denna gången i rätt riktning. Att lära sig av sina misstag är vad som gör en till en klok människa, människor som inte är kloka är inte detta av det enkla skälet att de faktiskt aldrig lär sig. Nu har vi lärt oss och vi vet därför sånär på hur vi vill att vårat samhälle ska se ut.
Senast redigerad av cp-apa 2010-01-17 kl. 11:26.
Citera
2010-01-17, 11:11
Medlem
cp-apas avatar
Citat:
...det var väl att ta ti litet för mycket. Jag inser tvivelsutan invandringens betydelse och kritiserar ofta den förda politiken. Men SD kan inte bilda regering, utan nu handlar det om att skydda Sverige mot Triaden.
Alliansen skyddar inte Sverige. Den globala marknaden finns i Sverige. Alltså behöver inte heller Sverige existera. Vi ska ju sälja lastbilar till Ryssland och därför spelar din nationalitet ingen roll utan utgör snarare ett handelshinder åt svenska företags amerikanska och kinesiska ägare.

Alliansen "skyddar" ingenting utan de skyddar några och skillnaden däremellan är enorm. Alliansen tror inte på någonting utan de arbetar för sina väljares ekonomiska intressen.

Om man tror på någonting är Alliansen ett mycket dåligt val. Om man däremot inte tror på någonting förutom sig själv. Så är Alliansen ett någorlunda rationellt val - även om invandringen kommer leda till högre skattesatser kan du ju trots allt bara flytta till Schweiz. Landet där man tror på någonting och därför inte tillåter saker och ting som vi i Sverige tillåter.

Så nej Alliansen är inte ett alternativ. Jag röstade på Moderaterna i förra valet och större dumhet och ignorans har jag nog aldrig tidigare visat upp. Så 2010 tänker jag rösta på Sverigedemokraterna. 1 steg i taget är det som gäller; först invandringen och sedan liberala reformer och det är den ordningen som gäller. Inte tvärtom. Därför att jag tror på någonting.
Senast redigerad av cp-apa 2010-01-17 kl. 11:27.
Citera
2010-01-17, 11:26
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Alliansen skyddar inte Sverige. Den globala marknaden finns i Sverige. Alltså behöver inte heller Sverige existera. Vi ska ju sälja lastbilar till Ryssland och därför spelar din nationalitet ingen roll utan utgör snarare ett handelshinder åt svenska företags amerikanska och kinesiska ägare.

Alliansen "skyddar" ingenting utan de skyddar några och skillnaden däremellan är enorm. Alliansen tror inte på någonting utan de arbetar för sina väljares ekonomiska intressen.

Om man tror på någonting är Alliansen ett mycket dåligt val. Om man däremot inte tror på någonting förutom sig själv. Så är Alliansen ett någorlunda rationellt val - även om invandringen kommer leda till högre skattesatser kan du ju trots allt bara flytta till Schweiz. Landet där man tror på någonting och därför inte tillåter saker och ting som vi i Sverige tillåter.

Så nej Alliansen är inte ett alternativ. Jag röstade på Moderaterna i förra valet och större dumhet och ignorans har jag nog aldrig tidigare visat upp. Så 2010 tänker jag rösta på Sverigedemokraterna. 1 steg i taget är det som gäller; först invandringen och sedan liberala reformer och det är den ordningen som gäller. Inte tvärtom.

Hear hear!
Citera
2010-01-17, 11:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Du har...

Citat:

Så nej Alliansen är inte ett alternativ. Jag röstade på Moderaterna i förra valet och större dumhet och ignorans har jag nog aldrig tidigare visat upp. Så 2010 tänker jag rösta på Sverigedemokraterna. 1 steg i taget är det som gäller; först invandringen och sedan liberala reformer och det är den ordningen som gäller. Inte tvärtom. Därför att jag tror på någonting.

...inte fel i allt Du skriver, men jag tror att Du rekommenderar fel metod. Får Triaden hållas finns det kanske inget Sverige kvar att rädda.
Citera
2010-01-17, 11:58
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:

Jag tycker att det är svårt att säga emot tonåringar/unga när de tycker att de äldre generationerna inte fattar hur deras vardag ser ut vad gäller tex I&I. Det får man väl bara ta.

Men å andra sidan så köper jag knappast att man röstar in SD som steg ett och sedan tror på liberala reformer? SD beskylls för mycket, men knappast för att vara liberala.. Om du tycker att I&I är primärt så är det ju en sak, men stegen känns inte trovärdiga för fem öre.

Att Alliansen inte tror på något betyder att du behöver läsa igenom partiprogrammen snarare. Det finns en komplex funktion i praktisk politik som man måste orka ta sig igenom när man kritiserar politiken. Oavsett om det gäller Alliansen, S, V eller SD.

Teser om att man inte bryr sig om folk för att man idkar frihandel eller förespråkar avregleringar är en vänstermänniskas förståelse för liberal ekonomi.

I övrigt så är jag INTE nöjd med alliansen till någon punkt och pricka. Men samtidigt så är SAAB som Maud Olofssons fel bara jävla nonsens i mina öron. Skolpolitiken börjar stramas upp rejält. Om DU tycker att den är kass nu så kan en generation över dig (du är väl i 20-års åldern?) verkligen beskriva vad en kass skolpolitik är. Idag kan man ju åtminstone säga att bråk, stök och stora klasser kanske inte främjar undervisningen. Det gick fan inte för 10-15 år sedan utan att man fick en blick som undrade om man var fascist.. Tack Björklund säger jag!

Sedan så är jag fan livrädd för att behöva dels återgå till S vanstyre med förtidspensioneringslogik och bidragskärlek, dels livrädd för vad det innebär att behöva underkasta sig V och Mp som ministerpostinnehavare! Mp kan inte räkna och V:s oförmåga att räkna är fan under nollan. Hur tror man att I&I-politiken kommer att se ut med SD på 5% i riksdagen men med S/V/Mp i regeringsinnehav? Jag får eksem av tanken...
Citera
2010-01-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Civilengineering
3)an är du helt och cyklar på, jag fattar inte vad det är för masspsykos som drabbat liberalerna i partiet. De vill förbjuda friskolor. Det är jävla kommunister, allihopa! Bättre vore att DIREKT RIVA UPP ALLA PALMES BESLUT OCH ALLA GÖRAN PERSSONS BESLUT! Så finge vi ha en skolgång värd namnet i Sverige! Tillbaka till 4a-årig tekniskt gymnasium, gymnasieingenjörer och studentexamen. BORT MED ESTET OCH MEDIA OCH ALLA JÄVLA STRÖKURSER PÅ UNIVERSITETEN! LÅT MÄNNISKOR BETALA FÖR SINA FRITIDSINTRESSEN! JÄVLA KOMMUNISTER I REGERINGEN! FYFAN! DÖ!!!!

Jag som liberal är TVINGAD MOT MIN VILJA att rösta på SD. Det är så jävla hemskt, men vad ska jag annars göra? Det finns liksom inget val, jag blir en flykting i mitt eget land annars.

Det viktigaste och göra med skolan är att:
  • Öka flexibiliteten, ha en skola som snappar upp elevers intressen och begåvningar
  • Införande av konkurrens och mätbarhet av lärare, så länge man inte kan mäta lärares resultat så kommer skolan aldrig förbättra sig.
Citera
2010-01-17, 12:28
Medlem
ypluss avatar
Citat:
...inte fel i allt Du skriver, men jag tror att Du rekommenderar fel metod. Får Triaden hållas finns det kanske inget Sverige kvar att rädda.

Det gör det ju inte om alliansen får hållas heller. Det enda som kommer finnas kvar är ett ekonomiskt område med namnet Sverige.
Citera
2010-01-17, 12:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Nja...

Citat:
Ursprungligen postat av yplus
Det gör det ju inte om alliansen får hållas heller. Det enda som kommer finnas kvar är ett ekonomiskt område med namnet Sverige.

...skillnaden är att med Alliansen så finns hoppet kvar, men med Triaden kan det släckas för evigt. Vi skall vara klara över att hade S suttit kvar efter 2006, så skulle Sverige mycket väl ha kunnat hamna i statskollaps, t ex under finanskrisen.
Citera
2010-01-17, 13:21
Medlem
walkaboutss avatar
Citat:
Som säkert framgått under åren, är många av oss genuina högerspöken mycket kritiska till hur alliansregeringen förvaltat regeringsansvaret. Viktig kritik har vi riktat mot främst kriminal-, säkerhets och invandringspolitiken. Men denna tråd är inte avsedd att kritisera Alliansen, utan fastmer framhålla viktiga förbättringar som gjorts, goda skäl att rösta alliansistiskt i höst och faran med att rösta så att Triaden vinner regeringsmakten.

Nedan framhålles några av de enligt mig, viktigaste skälen till att rösta på Alliansen:

1) Den ekonomiska politiken. Den har alls inte varit felfri, men att Sverige kunnat minska sitt underskott i de offentliga finanserna mitt i en global ekonomisk kris är ändå imponerande. Säkert kan mycket förbättras vidare, men jobbskatteavdraget har förbättrat situationen för många familjer och bör marknadsföras tydligare.

2) Regeringsduglighet. Efter en mycket skakig inledning, har regeringen Reinfeldt visat sig vara synnerligen kapabel i ekonomisk krishantering. Att media försökt få det till Maud Olofssons fel att GM är illa styrt, ändrar inte det objektiva intrycket.

3) Utbildningspolitiken. Björklund har visat sig vara synnerligen kraftfull och i sin iver att reformera skolsystemet till det bättre har han gjort det mesta rätt. Mycket återstår att göra, och tappar Alliansen makten, är förmodligen mycket av detta bortkastat och Sverige lär fortsätta sin väg mot en utbildningsnivå på Sudans nivå.

4) Socialförsäkringarna. Kraftfullare än vad media medgett har socialförsäkringarna reformerats mycket framgångsrikt, och det finns gott hopp om att vi småningom får fungerande bidragssystem.

Ja, fler områden finns säkert och vi bör konstruktivt framhålla ytterligare framgångsområden och gärna förslag på hur regeringen bör marknadsföra sin genomförda och för framtiden avsedda politik. Allt i syfte att framhålla behovet för Sverige med en alliansregering.

När det gäller SD kan det lämnas utanför, bara genom att konstatera att strategiskt är det bra om de tar S-röster och dåligt om de tar alliansröster. Nu gäller det Sverige och det är det de stora alternativen som gäller.

Du förstår väl själv hur vinklat du ser på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in