Citat:
Ursprungligen postat av cp-apa
Alliansen skyddar inte Sverige. Den globala marknaden finns i Sverige. Alltså behöver inte heller Sverige existera. Vi ska ju sälja lastbilar till Ryssland och därför spelar din nationalitet ingen roll utan utgör snarare ett handelshinder åt svenska företags amerikanska och kinesiska ägare.
Alliansen "skyddar" ingenting utan de skyddar några och skillnaden däremellan är enorm. Alliansen tror inte på någonting utan de arbetar för sina väljares ekonomiska intressen.
Om man tror på någonting är Alliansen ett mycket dåligt val. Om man däremot inte tror på någonting förutom sig själv. Så är Alliansen ett någorlunda rationellt val - även om invandringen kommer leda till högre skattesatser kan du ju trots allt bara flytta till Schweiz. Landet där man tror på någonting och därför inte tillåter saker och ting som vi i Sverige tillåter.
Så nej Alliansen är inte ett alternativ. Jag röstade på Moderaterna i förra valet och större dumhet och ignorans har jag nog aldrig tidigare visat upp. Så 2010 tänker jag rösta på Sverigedemokraterna. 1 steg i taget är det som gäller; först invandringen och sedan liberala reformer och det är den ordningen som gäller. Inte tvärtom. Därför att jag tror på någonting.
Jag tycker att det är svårt att säga emot tonåringar/unga när de tycker att de äldre generationerna inte fattar hur deras vardag ser ut vad gäller tex I&I. Det får man väl bara ta.
Men å andra sidan så köper jag knappast att man röstar in SD som steg ett och sedan tror på liberala reformer? SD beskylls för mycket, men knappast för att vara liberala.. Om du tycker att I&I är primärt så är det ju en sak, men stegen känns inte trovärdiga för fem öre.
Att Alliansen inte tror på något betyder att du behöver läsa igenom partiprogrammen snarare. Det finns en komplex funktion i praktisk politik som man måste orka ta sig igenom när man kritiserar politiken. Oavsett om det gäller Alliansen, S, V eller SD.
Teser om att man inte bryr sig om folk för att man idkar frihandel eller förespråkar avregleringar är en vänstermänniskas förståelse för liberal ekonomi.
I övrigt så är jag INTE nöjd med alliansen till någon punkt och pricka. Men samtidigt så är SAAB som Maud Olofssons fel bara jävla nonsens i mina öron. Skolpolitiken börjar stramas upp rejält. Om DU tycker att den är kass nu så kan en generation över dig (du är väl i 20-års åldern?) verkligen beskriva vad en kass skolpolitik är. Idag kan man ju åtminstone säga att bråk, stök och stora klasser kanske inte främjar undervisningen. Det gick fan inte för 10-15 år sedan utan att man fick en blick som undrade om man var fascist.. Tack Björklund säger jag!
Sedan så är jag fan livrädd för att behöva dels återgå till S vanstyre med förtidspensioneringslogik och bidragskärlek, dels livrädd för vad det innebär att behöva underkasta sig V och Mp som ministerpostinnehavare! Mp kan inte räkna och V:s oförmåga att räkna är fan under nollan. Hur tror man att I&I-politiken kommer att se ut med SD på 5% i riksdagen men med S/V/Mp i regeringsinnehav? Jag får eksem av tanken...