2010-01-16, 22:54
Medlem
julllleees avatar
Hej, undrar hur man gör om jpg bilder till ikoner man kan ha på skrivbordet.
tack på förhand.
Citera
2010-01-16, 23:04
Medlem
Tsimons avatar
du kan mycket väl ha en jpg bild som ikon på skrivbordet, men om du vill göra om den så det istället blir en .ico fil så finns det gott om konverterare, till exempel http://www.coolutils.com/Online-Image-Converter.php

Edit: är inte helt säker på att jag förstod frågan...
Citera
2010-01-16, 23:08
Medlem
Leherks avatar
använd GIMP från gimp.org. Vet att det går men inte exakt hur man gör
Citera
2010-01-16, 23:08
Medlem
julllleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsimon
du kan mycket väl ha en jpg bild som ikon på skrivbordet, men om du vill göra om den så det istället blir en .ico fil så finns det gott om konverterare, till exempel http://www.coolutils.com/Online-Image-Converter.php

Edit: är inte helt säker på att jag förstod frågan...

men det funkar inte för det står" ingen ikon eller nått sånt
Citera
2010-01-16, 23:10
Medlem
julllleees avatar
tack det funka
Citera
2010-01-16, 23:12
Medlem
julllleees avatar
hur gör man så det inte är vitt runt bilden? kommer inte ihåg har win 7 och kunde bara på den paint man hade på win xp
Citera
2010-01-16, 23:21
Medlem
Tsimons avatar
då behöver du något annat program, gimp, paint.net, eller photoshop fungerar bra. I dem kan du nämligen ta bort bakgrunden. I photoshop har jag för mig du till och med kan spara som .ico fil.
Citera
2010-01-16, 23:30
Medlem
julllleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsimon
då behöver du något annat program, gimp, paint.net, eller photoshop fungerar bra. I dem kan du nämligen ta bort bakgrunden. I photoshop har jag för mig du till och med kan spara som .ico fil.

ok kan man det i photoshop cs4 eller photoshop 7? tycker det nya photoshop suger
Citera
2010-01-26, 19:39
Medlem
Tsimons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee
ok kan man det i photoshop cs4 eller photoshop 7? tycker det nya photoshop suger

Fungerar i alla Photoshop versioner, dock är ja inte säker på att spara som .ico fil fungerar, men konvertera kan du ju göra i ovan nämnda filkonverterare. Kom bara ihåg att spara filen i photoshop som .gif för att vara säker på att det inte blir vitt runt bilden automatiskt även om du tagit bort det. Har för mig så är fallet när man sparar som jpg bild och liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in