• 1
  • 2
2010-01-23, 21:17
Medlem
The.other.sides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ordinaryuser
Jag har för mig att man får ta 8 passagerare på vanligt B-kort dvs 9 totalt.
Det stämmer.
Citera
2010-01-24, 07:47
Bannlyst
Ett annat problem med det upplägg som ni tänker på är att det kommer att finnas väldigt lite vikt och plats för bagage om man använder sig av en bil.

håller med hottentot om att den bästa lösningen är två bilar eller en större buss men den senare lösningen faller ju på grund av kostnaden för D-kort (om det inte är någon som redan har det ).
Citera
2010-01-24, 11:13
Medlem
hottentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
Ett annat problem med det upplägg som ni tänker på är att det kommer att finnas väldigt lite vikt och plats för bagage om man använder sig av en bil.

håller med hottentot om att den bästa lösningen är två bilar eller en större buss men den senare lösningen faller ju på grund av kostnaden för D-kort (om det inte är någon som redan har det ).

Det är nog inte speciellt svårt att skruva ur ett par stolar och regga om den gamla 12sitsiga skolbussen till 9-sitsig pb då dom verkar väga under 3,5 ton, andrahands värdet blir nog inte speciellt bra om bussen köps av privatpersoner iof.
Jag tycker min limo ide är mycket bättre då det är roligare att åka som en hollywood rockstar än som en 8åring på väg till skolan eller sitta o trängas i baksätet på en v70 med minimalt med benutrymme.
Citera
2010-01-24, 14:24
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Det är nog inte speciellt svårt att skruva ur ett par stolar och regga om den gamla 12sitsiga skolbussen till 9-sitsig pb då dom verkar väga under 3,5 ton, andrahands värdet blir nog inte speciellt bra om bussen köps av privatpersoner iof.
Jag tycker min limo ide är mycket bättre då det är roligare att åka som en hollywood rockstar än som en 8åring på väg till skolan eller sitta o trängas i baksätet på en v70 med minimalt med benutrymme.

Problemet med de stora Transit och Sprinterbilarna är att de är så grymt törstiga. Sprintern är visserligen en bra bil, men ack så törstig.

Vad gäller Mercedes Vito är den också kul att köra, men ganska liten i förhållande till Caravellen. Den känns trängre.
Citera
2010-01-25, 17:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Vad gäller Mercedes Vito är den också kul att köra, men ganska liten i förhållande till Caravellen. Den känns trängre.

den inte bara känns trängre det är ganska stor skillnad i innerhöjden mellan dessa.
Citera
2010-01-29, 00:08
Medlem
Megaforces avatar
Tänk också på att flera av de bilar ni diskuterar bara har 8 platser totalt för nyare årsmodeller. Detta pga att de numera i regel är försedda med airbag fram, och då kan de bara ha två personer längst fram då det inte går att ha en airbag på passagerarsidan för två passagerare.

VW Caravelle är 9-sitsig,men då de två passagerarplatserna fram är smala så funkar det bara om det är småväxta personer som sitter där. Det går inte att åka på långresa med normalväxta personer på denna plats.
Citera
2010-01-29, 19:44
Medlem
Vi köpte en VW Caravelle T3 och åkte ner till EM i Österrike. Jag tror att totala resan gick på runt 500 mil. Det är ju den perfekta bilen för Europaresor; det ska ju vara lite risk med det hela.

Egentligen ska det ju vara en T2:a, men de är ju dyra! Vill man ha nyare, så håller jag med många av de andra: T4:an!

Rätt kul att granntältets GMC-van totalhavererade i Innsbruck. Hur kom de hem? De köpte cyklar och, tro mig, cyklade hela vägen hem till Sverige. Vi fick ta en del av deras packning, och ~två veckor efter vi hade kommit hem, kom de förbi och plockade upp den.

Hälsning,
TJ
Citera
2010-01-29, 20:46
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
den inte bara känns trängre det är ganska stor skillnad i innerhöjden mellan dessa.

Hmm.. Det har du kanske rätt i. Jag har aldrig haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida så jag visste ärligt talat inte. Men då är det inte inbillning iaf och jag hade rätt att avråda min chef att köpa en sån för att transportera äldre...
Citera
2010-01-30, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Hmm.. Det har du kanske rätt i. Jag har aldrig haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida så jag visste ärligt talat inte. Men då är det inte inbillning iaf och jag hade rätt att avråda min chef att köpa en sån för att transportera äldre...

är det ett fordon för yrkesmässig transport av rullstolsburna krävs det väl en viss takhöjd, denna klarar inte ens transportern, har för mig att det är 165 cm.

dock har man ganska så nyligen kommit med ett system för att sänka golvet på en caddy maxi och slippa en stor buss för att kunna transportera en rullstol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in