2010-01-16, 15:52
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tisdagen den 14 december 1965 hittades 7-åriga Leila Petersen sexualmördad i en gammal koffert. Denna låg i ett bilvrak, som stod intill ett gammalt hus i Stora Magleby på Amager utanför Köpenhamn.

Redan på onsdagsmorgonen den 15 december erkände en arbetslös 35-årig dansk vid namn Leo Skovgaard Jensen mordet. Efter tio timmars förhör bröt han fullständigt samman.

Sexualbrottslingen och barnamördaren Skovgaard Jensen hade stött samman med flickan sedan hon missat skolbussen. Hon följde med till hans sommarstuga där GM förövade brottet samt ströp henne.

Den svårt skändade och sönderskurna kroppen hittades av en taxichaufför i detta ovan nämnda bilvrak.

Den 7-åriga flickan var alltid ensam hemma om dagarna medan hennes föräldrar arbetade. Detta blev hennes öde. Hon var tillitsfull mot alla vuxna och hade tydligen utan motsånd följt med den 35-årige GM.

Man kan ju undra vad denne sexualbrottsling erhöll för straff?

Någon annan som har hört talats om detta vidriga barnamord förut?
Citera
2010-01-17, 00:30
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tisdagen den 14 december 1965 hittades 7-åriga Leila Petersen sexualmördad i en gammal koffert. Denna låg i ett bilvrak, som stod intill ett gammalt hus i Stora Magleby på Amager utanför Köpenhamn.

Man kan ju undra vad denne sexualbrottsling erhöll för straff?

Livstids fängelse enligt denna artikel. Vet inte vad det innebär i praktiken i Danmark, men förhoppningsvis fick han sitta MÅNGA år....

http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/drabssager_-_1965.html
Citera
2010-01-17, 13:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Livstids fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Livstids fängelse enligt denna artikel. Vet inte vad det innebär i praktiken i Danmark, men förhoppningsvis fick han sitta MÅNGA år....

http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/drabssager_-_1965.html

Tack för dessa mycket intressanta uppgifter om koffertmordet samt andra mordfall i Danmark.

Såg att den lilla flickans namn inte vara Leila som GT hade skrivit utan Laila.

Ja hoppas verkligen att Skovgaard Jensen fick sitta i riktigt många år.
Citera
2010-01-17, 17:05
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för dessa mycket intressanta uppgifter om koffertmordet samt andra mordfall i Danmark.

Såg att den lilla flickans namn inte vara Leila som GT hade skrivit utan Laila.

Ja hoppas verkligen att Skovgaard Jensen fick sitta i riktigt många år.

Jag vet inte om du la märke till det men den danska sidan som jag länkade till tar även upp en del fall från Sverige och övriga Norden. Där kanske finns information om andra fall som du är intresserad av, jag länkar här till innehållsförteckningen:

http://www.bredalsparken.dk/~drabssageridanmark/html/oversigten.html
Citera
2010-01-17, 18:03
Medlem
Citat:
Jag vet inte om du la märke till det men den danska sidan som jag länkade till tar även upp en del fall från Sverige och övriga Norden. Där kanske finns information om andra fall som du är intresserad av, jag länkar här till innehållsförteckningen:

Ovanstående länk kan även jag rekommendera. Där står det om många och intressanta fall. Det är också befriande att läsa en del av dessa historier i så motto att de skriver rakt på sak vad för sorts människor det handlar om.

Är det en utlänning så skriver man det. Inte som i Sverige där de inte skriver några detaljer alls om etnicitet. Det händer ju faktiskt ibland att något brott begås p.g.a. just olika etnicitet och de motsättningar som då kan uppkomma. Att dölja detta faktum (om det har med brottet att göra, rent av som orsak till detsamma) är ju bara dumt så man baxnar.

/Pime
Citera
2010-01-17, 18:22
Medlem
Sorry, jag kunde inte låta bli ännu en kommentar om denna mycket rekommendabla danska websajt. Om man på ovanstående danska sajt läser igenom de brott som hittills har hunnits utspelas i Danmark under år 2010 så hittar man en infogad löpsedelsrubrik med texten: "Maria fik tæsk i 48-årigs lejlighed".

Nu kan jag inte danska något vidare, men exakt vad betyder den citerade meningen? Jag tror inte att den betyder vad man först tror på Svenska.

/Pime
Citera
2010-01-17, 18:28
Medlem
Kenty-59s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pime
Sorry, jag kunde inte låta bli ännu en kommentar om denna mycket rekommendabla danska websajt. Om man på ovanstående danska sajt läser igenom de brott som hittills har hunnits utspelas i Danmark under år 2010 så hittar man en infogad löpsedelsrubrik med texten: "Maria fik tæsk i 48-årigs lejlighed".

Nu kan jag inte danska något vidare, men exakt vad betyder den citerade meningen? Jag tror inte att den betyder vad man först tror på Svenska.

/Pime
Maria fick stryk i 48-åringens lägenhet..
Citera
2010-01-17, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den danska sidan.

Citat:

Naturligtvis lade jag märke till denna. Stort tack för detta. Ett mycket intressant ställe. Kan också verkligen rekommendera denna site. En sådan skulle Sverige också ha.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-01-17 kl. 18:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in