• 4
  • 5
2013-11-15, 17:19
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
En "falsk" jordnötssås är en som är gjord på jordnötssåspellets som man löser upp i vatten - iofs tror jag att det är den typen som TS frågar efter - det är nog den som serveras i små thai-kiosker. Den varianten är iofs också gjord på jordnötter och smakar rätt ok.
Jag skulle tro att det du nämner är det som är "äkta" jordnötssås. Jordnötssåsen är en fusion med väst precis som många andra moderna "asiatiska" rätter som ex. tikka masala och kebab m. bröd. De smarriga såserna du får i thaikiosken och som TS efterlyser är förmodligen bara jordnötspellets.
Citera
2013-11-15, 18:40
Medlem
christerys avatar
Kompisen köper ju kuber från Filippinerna som löses upp i vatten, går säkert att göra själv men fasiken så gott det är med bitar av nötter och allt i såsen.

Så när jag kollar vad han gör så slänger han ner en kub eller flera (typ ett halvt jästpaket/kub) i vatten i en gryta med lagom värme och rör om tills det löst sig.

Underbar, har inte stött på en lika trevlig jordnötssås med chunks och lagom stark. Nackdelen är att han hävdar att dessa har han inte hittat i Sverige öht. Och då har han letat åxå.

Så han drar hem en årsförbrukning då han åker ner dit. Och dom används bara vid speciella tillställningar, inte till vardagskäk. Man får helt enkelt passa på när han har grillat på menyen en sommarkväll.

Pellets har jag inte ens stött på, men kan det vara samma version fast i restaurangutförande kanhända.
Citera
2013-11-15, 19:58
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kompisen köper ju kuber från Filippinerna som löses upp i vatten, går säkert att göra själv men fasiken så gott det är med bitar av nötter och allt i såsen.

Så när jag kollar vad han gör så slänger han ner en kub eller flera (typ ett halvt jästpaket/kub) i vatten i en gryta med lagom värme och rör om tills det löst sig.

Underbar, har inte stött på en lika trevlig jordnötssås med chunks och lagom stark. Nackdelen är att han hävdar att dessa har han inte hittat i Sverige öht. Och då har han letat åxå.

Så han drar hem en årsförbrukning då han åker ner dit. Och dom används bara vid speciella tillställningar, inte till vardagskäk. Man får helt enkelt passa på när han har grillat på menyen en sommarkväll.

Pellets har jag inte ens stött på, men kan det vara samma version fast i restaurangutförande kanhända.
De kuber du nämner är "pellets". Ett halvfabrikat som spädes ut för att få fram såsen. Onaturlig och konstlat, inget för asiaterna att vara stolta över.

En anekdot jag hörde (vet inte om den är sann) är att såsen uppfanns under Vietnamkriget av amerikanska soldater i Thailand som kombinerade jordnötssmör med kokosmjölk. Själv tycker jag att jordnötssmör är en oumbärlig ingrediens i såsen. Visst, den kanske inte känns så asiatisk helt plötsligt men däremot god och förmodligen original.
Citera
2013-11-15, 21:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
De kuber du nämner är "pellets". Ett halvfabrikat som spädes ut för att få fram såsen. Onaturlig och konstlat, inget för asiaterna att vara stolta över.

En anekdot jag hörde (vet inte om den är sann) är att såsen uppfanns under Vietnamkriget av amerikanska soldater i Thailand som kombinerade jordnötssmör med kokosmjölk. Själv tycker jag att jordnötssmör är en oumbärlig ingrediens i såsen. Visst, den kanske inte känns så asiatisk helt plötsligt men däremot god och förmodligen original.

OK, då är jag med på banan. Vet du om sådana går att få tag på i Thailand? Skulle gärna prova den såsen till lite kyckling- eller fläsk-spett. Tror inte jag har råkat ut för den i alla fall... Drar ju ner dit igen snart. Och det hade varit roligt med nåt annat är chilisåser nån gång.

Kanske beror på att jag inte frågat efter den, det kan vara så enkelt.

Dom har ju (ibland) jordnötter i som tam tex så det är väl inte omöjligt att man kan hitta "pellets" åxå.

Kul anekdot. Och det som smakar gott är inte alltid det som är autentiskt.
Citera
2013-11-16, 12:52
Medlem
Golachabs avatar
Jag vill inte ens veta vad för slaskrestauranger ni käkar på som får "pelletssås". Stackars satar som får äta mat som inte ens duger åt slamkrypare. Mitt ex gjorde den mest fantastiska jordnötssåsen jag ätit. Lite starkare och mer smak än den sockersöta sörja som serveras på restaurangerna här. Återkommer med recept. Och nej de gör sin sås från grunden, inga pellets här. Det vet jag då hon har jobbat i alla 4 thairestauranger som finns i staden. Det är inte svårt att göra såsen, varför använda pellets? Köper ni pannkakssmet också?
Citera
2013-11-16, 19:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Jag vill inte ens veta vad för slaskrestauranger ni käkar på som får "pelletssås". Stackars satar som får äta mat som inte ens duger åt slamkrypare. Mitt ex gjorde den mest fantastiska jordnötssåsen jag ätit. Lite starkare och mer smak än den sockersöta sörja som serveras på restaurangerna här. Återkommer med recept. Och nej de gör sin sås från grunden, inga pellets här. Det vet jag då hon har jobbat i alla 4 thairestauranger som finns i staden. Det är inte svårt att göra såsen, varför använda pellets? Köper ni pannkakssmet också?

Återkom gärna med ett bra recept. Sånt är alltid välkommet, faktiskt efterlängtat.
Citera
2013-11-16, 22:48
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Återkommer med recept.

Jag önskar också att du återkommer med ett recept då jag skulle vilja överraska styvsonen med en god jordnötssås till kycklingen. Han äter nämligen bara Verum-fil, pannkakor, min köttfärssås samt kyckling i jordnötssås då hans idiot till biologiska far har tvingat i honom saker sedan väldigt ung ålder. Det skulle därför sitta som ett smäck att få bjuda på en god jordnötssås.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in