2010-01-16, 12:09
Medlem
Beeenjamins avatar
Nu är det dags att köpa första lägenheten att flyta hemifrån.
Jag undrar vilka banker är bäst att ta bolån hos?
Jag vill slippa topplån. Kontaktinsats är ingen problem (200,000), har sparat pengar i några månader. Funderar på att ge mig ut i jakt på bostadsvisningar i maj månad, och förhoppningsvis köpa något till vinter 2010. Just nu har jag Swedbank som bank, men deras bolån är helt värdelös. 75 % erbjuder dem av bottenlån.
Max lånebelopp; 900.000 kr
Max hyra: 3000 kr
Hos SBAB har jag lönelöfte på det som jag kräver.
Undrar bara om SBAB är bra?
Kan man ha bolån på annan bank och ha Swedbank som standard bank?
Har ni någon bank som ni är nöjda och skulle rekommendera för bolån?
Citera
2010-01-16, 12:16
Medlem
Om banken är bra hänger mer på banktjänstemannen änpå kedjan.

Får du lånelöfte på SBAB så får du det på alla andra banker också.

Banken kommer kräva att du flyttar alla dina affärer dit som tex lönekonto. Men de kontrollerar inte att du verkligen gör det, så låt banken öppna lönekonto mm åt dig, men skit i att använda det om du vill.
Citera
2010-01-16, 13:45
Bannlyst
http://www.comboloan.se/bolan.asp?Menu=Bolan

Här kan du jämföra olika boräntor.

Brorsan har SBAB men det var bara för att dem krävde 5% i kontaktinsats bara. Testa annars att ringa runt till ett par banker och förhandla. När jag skulle teckna försäkring till bilen ringde jag till länsförsäkringar och sade att jag hade fått 35% billigare på trygg-hansa, 10min senare ringde dem upp och sa att jag fick det billigare hos länsförsäkringar. Du kan säkert få ner räntan om du gör så.
Citera
2010-01-16, 14:11
Medlem
Sbab är en statlig bank enbart inriktad mot svensk bomarknad.
Swebank och Seb är verksamma inom mer allmän bankverksamhet.
Som bolånekund bör man kanske betänka de usla affärer som Swebank och Seb gjort i Baltikum.
Någon lär få betala den smällen. Ett tips är svenska skattebetalare samt bolånekunder inom swebank och Seb.

Kör med Sbab
Citera
2010-01-16, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zenerdiod
Sbab är en statlig bank enbart inriktad mot svensk bomarknad.
Swebank och Seb är verksamma inom mer allmän bankverksamhet.
Som bolånekund bör man kanske betänka de usla affärer som Swebank och Seb gjort i Baltikum.
Någon lär få betala den smällen. Ett tips är svenska skattebetalare samt bolånekunder inom swebank och Seb.

Kör med Sbab

Japp, med swedbank eller seb så känns det som om man får betala hela deras förluster i baltikum och Annika Falkengren lön och bonus som överstiger hela seb-vinst!
Citera
2010-01-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Japp, med swedbank eller seb så känns det som om man får betala hela deras förluster i baltikum och Annika Falkengren lön och bonus som överstiger hela seb-vinst!
Jag glömde förstås de stackars Balterna. De och Isländarna lär få en riktig käftsmäll.
Lite o.t men det är lite kul när Seb och Swebank varnar för Svensk bolånebubbla och gnäller på Sbab.
Svenska bolånekunder är det säkraste man har i Sverige.
Att finasiera lyxbilar i Baltikum kanske inte är så smart.
Citera
2010-01-16, 23:17
Medlem
Jag tror att jag kommer använda mig av SBAB. Av olika anledningar men främst för att det nog är enklast att få det från SBAB.
Citera
2010-01-16, 23:42
Moderator
rotadents avatar
Jag har bolån hos SBAB och det har funkat bra. Jag fick en rätt kass handläggare dock, men det styrde vi upp. De har ju inga kontor att knalla in på som bankerna, men jag har inte behövt något sånt heller. De känns stabila.
Citera
2010-01-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har bolån hos SBAB och det har funkat bra. Jag fick en rätt kass handläggare dock, men det styrde vi upp. De har ju inga kontor att knalla in på som bankerna, men jag har inte behövt något sånt heller. De känns stabila.
Håller med. Jag har själv bolån hos Sbab och tycker personligen att det är skönt att slippa gå till banken och bli "värderad"
Jag höjde mitt befintliga bolån med 200000 genom enkel inloggning på deras sajt när jag skulle köpa ny bil.
Fick besked samma dag att lånet var beviljat via mail. Pengarna satt på kontot efter 3 dagar.
Det gick fort lite beroende på att belåningsgraden fortfarande ligger under 60 % av marknadsvärdet.
Sbab känns helt rätt enligt mig.
Citera
2010-01-18, 17:42
Medlem
Beeenjamins avatar
Det låter bra.
Är det ingen här som har nackdelar med SBAB?
Citera
2010-01-18, 20:29
Medlem
nazipoliss avatar
Nordea gav mig samma ränta som SBAB, för min del så var inte valet svårt!
Citera
2010-01-19, 19:49
Medlem
Pytons avatar
SBAB kan ibland vara svårt att komma fram till på telefon, långa telefonköer osv. Det är väl den stora nackdelen.

Kollade Swedbank innan jag skulle köpa lägenhet och hos dem fick jag kassa vilkor trots hyfsad kontantinsats och långvarig kund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in