2010-01-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWBR
Att man skulle bli mer känslokall och mordisk av att döda hundar&katter låter som skitsnack, detta kan knappast jämnföras med att ta ett människoliv. Om de som söker till en viss specialstyrka inte kan slå ihjäl en kattunge utan "utbildning" så låter det ganska svagt i mina öron. Att slå ihjäl en tokig hund med en spade kan ju inte vara så svårt om man har lite ryggrad och aggressivitet.

Personligen har jag utövat jakt som en hobby i ca 15 år, under dessa år har jag även avlivat några hundar och ganska många katter, detta pga. att djuren har fått någon sjukdom och ägaren ville inte avliva dem själv, vem skulle vilja avliva sitt eget husdjur. Alla går inte till en veterinär och betalar hutlösa summor för en process som kan bli billig.

Om de skulle tvingas att flå ett spädbarn levande och göra det, då är de kalla, men att döda en hund låter som dålig träning för att bli en äkta livtagare.

Jag misstänker att du inte har hängt upp en katt/hund i bakbenen och gått lös på den med bajonett medans ett befäl står och skriker i örat på dig? Inramningen på proceduren betyder nog en hel del. Gör man det dessutom dagligen så kan man nog utan problem bli lite störd.
Citera
2010-01-16, 11:50
Medlem
HRTs avatar
Jag var själv plutonsjukvårdare och hörde talas om grisar under sjukvårds utbildningen. Men det var före min tid sa de och jag gjorde min utb i början på 90 talet. De grisar man opererade på sövdes ner av veterinär och man sköt på dem, eller kastade ex en handgranat i närheten eller orsakade en artär blödning sen skulle sjukvårdaren stoppa den. Efter detta tillät man aldrig att grisen fick vakna utan den gav en spruta av veterinär så den somnade in för gott.
Däremot fick jag själv under min utb (överlevande kurs eller psyk test i skog o mark komemr ej ihpg vad de kallade det enbart för plutonsjukvårdare) döda hönor/kycklingar då vi skulle förbereda dem och tillaga dem
När de satt där sen på grillspettet och man var super hungrig sa kapten ja då gräver vi ner dem. De är inte förbesiktade av veterinär så ni får inte äta dem.
Men eftersom (jag) var den enda som tog död på dessa då ingen ville eller kunde fick vi ut frysta hönor från disken i Konsum..
Tog halva natten i minus 4 att få dem tillagade
Citera
2010-01-17, 01:04
Medlem
Ingår det inte i överlevnadsövningen att klubba en kanin och tillaga?
Citera
2010-01-17, 02:39
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freetheweed
om jag fick välja och död min hund eller nån människa som jag inte gilla så skulle ja inte tvecka att död människan min hund är en del av min familj kanske värkar konstigt för många men jag gillar djur mer än folk

Thx for sharing. Intresseklubben antecknar medan polisen spårar.
Citera
2010-01-17, 04:40
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Thx for sharing. Intresseklubben antecknar medan polisen spårar.

Jo polisen har ju verkligen resurser för att ägna sig åt att jaga folk som skrivit något på internet som inte ens var olagligt.
Citera
2010-01-17, 12:08
Medlem
jag var i kongo for ungefar 20 ar sen. det var vanligt med att fa nyrekryterade snorunger att ta tjack och sedan skjuta ihjal nagon for att avtrubba dem.

efter ett tag gick det overstyr, sag ett par skitungar (typ sexton ar) sla vad om vad en gravid kvinnas barns kon var; pojke eller flicka. de skar upp magen pa den stackars kvinnan med en machete for att titta efter. de flesta blodde ut pa direkten, och detta var hyffsat vanligt.

mina kompisar jobbade pa rsa border forces och forsokte stada upp den skiten, men det gick inte -for manga skadade personer i den skithalan. finns en del folk dar fortfarande pa security and protection contracts och de beratta att mycket av skiten fortfarande pagar.
Citera
2010-01-17, 15:51
Medlem
LFEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telefonsamtal
Jo polisen har ju verkligen resurser för att ägna sig åt att jaga folk som skrivit något på internet som inte ens var olagligt.
Citera
2010-01-17, 16:58
Medlem
HerrMoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Jag var själv plutonsjukvårdare och hörde talas om grisar under sjukvårds utbildningen. Men det var före min tid sa de och jag gjorde min utb i början på 90 talet. De grisar man opererade på sövdes ner av veterinär och man sköt på dem, eller kastade ex en handgranat i närheten eller orsakade en artär blödning sen skulle sjukvårdaren stoppa den....
Men eftersom (jag) var den enda som tog död på dessa då ingen ville eller kunde fick vi ut frysta hönor från disken i Konsum..
Tog halva natten i minus 4 att få dem tillagade

Jag har bilder från min vpl där två skottskadade grisar opereras av våra sjukvårdare. Skedde på ett av jägarförbanden under 05.

Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Ingår det inte i överlevnadsövningen att klubba en kanin och tillaga?
Ibland kanske. Hittar du ett djur i skogen som du kan döda utan att skjuta så vet jag ingen som opponerade sig, men oddsen att lyckas under läge och förflyttningskrav är typ obefintliga. I mitt fall så slaktades 4 renar (av ägaren till dem) under vinteröverlevnaden och så fick vi plutonsvis stycka djuren bäst vi ville efter att de blött ur sig lite. Man vet att köttet är färskt när det fortfarande ångas (före tillagning) i 15-20 minusgrader..

Hur det är på specialförband vet jag inte, men det kanske HRT kan svara på bättre. Jag vet att i Ryssland så bryr de sig inte särskilt mycket om det där med liv och död även om det kommit mer respekt för liv in i bilden på sistone (har släkt och bekanta som arbetat som officerare där resp gått utbildningarna). Filmen som någon postade om spetsnaz var intressant, de som går i rött ska stå och ta så mycket stryk de kan under en viss tid, motståndarna byts ut för vila etc. Står man så har man klarat sista etappen.

OMON bevisar tesen om brist på respekt för liv ganska bra, trots att de är polis så används de som militär och vissa enheter inom OMON kan nog vara bland de vidrigaste i världen.
Citera
2010-01-17, 18:23
Medlem
HerrMoros avatar
Glömde Alfa

Spetsnas grupp A och Vimpel är också rätt skarpa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Alpha_Group
http://en.wikipedia.org/wiki/Vympel

Men att någon har krav på att död i träningen tror jag inte, möjligtvis krav på skarpa insatser för att söka till dem.
Citera
2010-01-17, 21:54
Medlem
Spetznas slogs väl mot dödsdömda fångar i obeväpnad kamp under sovjet tiden!
Citera
2010-01-17, 22:23
Medlem
HRTs avatar
Herrmoro
Ok det visste jag inte att de fortfarande hade gris då..
Alltid lär man sig något nytt.
men det var veterinären som avlivade dem dock sa då befälen man ville inte utsätta dem för mer lidande.
Inga större operationer utfördes mer stoppa blödning som artär, samt sätta dropp skämt och sido var det säkert någon som utförde mun mot mun och hjärtkompressioner?
Citera
2010-01-18, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euboxer
jag var i kongo for ungefar 20 ar sen. det var vanligt med att fa nyrekryterade snorunger att ta tjack och sedan skjuta ihjal nagon for att avtrubba dem.

efter ett tag gick det overstyr, sag ett par skitungar (typ sexton ar) sla vad om vad en gravid kvinnas barns kon var; pojke eller flicka. de skar upp magen pa den stackars kvinnan med en machete for att titta efter. de flesta blodde ut pa direkten, och detta var hyffsat vanligt.

mina kompisar jobbade pa rsa border forces och forsokte stada upp den skiten, men det gick inte -for manga skadade personer i den skithalan. finns en del folk dar fortfarande pa security and protection contracts och de beratta att mycket av skiten fortfarande pagar.
-----

"euboxer", tyvärr låter din historia inte som helt sann? Om du nu är en "svart",
(fan vad dumt det låter,) lättare säga neger, då kan dina ord vara lite att
tänka på! Då vet du troligen inte bättre!

Menar du "euboxer" DRC, det stora Kongo, alltså Kongo (Kinshasa, fd Leopoldville)
när du skriver Kongo? Det finns ju ett mindre Kongo, (Kongo, Brazzaville) också.

I vilken del av Kongo utspelar sig historien? Du skriver "skithålan", om du
inte vill säga namnet på den är OK, men åtminstonde vilken del av landet borde
du kunna ange.

Vad gjorde "rsa forces" där? Från södra Kongo (Shaba,fd Katanga) är det betydligt
mer än 100 sv. mil (1000 km) till sydafrikas gräns. Till Kinshasa är det mer än
200 mil (2000 km) från SA:s gräns.
Kom ihåg att Angola, Zambia och Mocambique (Zimbabwe m.fl.) ligger emellan.

I vilka styrkor ingick du? Kongos egna? Du behöver ju naturligtvis inte avslöja
exakt, men lite kan du ge i dimridåer, det är intressant att fundera över.

Du får nog bättra på din beskrivning av hur det gick till att "få nyrekryterade
snorungar att ta tjack och sedan skjuta ihjäl någon för att avtrubba dem".

Även beskrivningen med "machete" brukar inte gå till som du skriver!

Mycket intressant är att du skriver att det finns folk där nu (på "security and
protection contracts").

Berätta lite mer "euboxer" om Kongo och dina upplevelser för mig har du INTE
övertygat en endaste liten del att du varit där.

Jag tycker faktiskt att det du hitintills skrivit om dödandet och om Kongo är "TRAMS".

Kanske har jag (BC) missuppfattat dig "euboxer" om Kongo?

"euboxer", skriv ett nytt inlägg om Kongo som baseras på nedan skrivna rader:

¤¤¤ "euboxer", ge mig sanningar
av dig sagda, om Kongo,
med ett bättre förstånd
som förhoppningsvis växer i kapp med ditt inlägg. ¤¤¤

Mvh

/BC
Senast redigerad av Bruce Coleman 2010-01-18 kl. 10:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in