Citat:
Ursprungligen postat av Acephale
Det dr r ju bara en trtt floskel "vcka knslor" , eller nnu vrre "konsten r till fr att provocera", hller med om att det var ett moget beslut av muset att ta bort konstverken.
Men om vi ska g p din linje Xploit, och fr att ta ett exempel bortom den religsa sfren, en granne hr p gatan har nyligen dtt , som konstnr knner jag mig sjlvklart s inspirerad av denna hndelse att jag bara mste gra ett grisigt kollage av den avlidne fr att sedan klistra upp i kvarteret, vad sedan frun och barnen till den avlidne tycker r ju skitsamma, det vore ju frargligt om deras knslor p ngot vis fick begrnsa min yttrandefrihet, eller att jag som konstnr ska antas ha ngot som helst personligt ethos eller ansvar fr vad jag skapar.
Eller?
Nu gick du endast in p linjen "konsten r till fr att provocera", vilket inte var det jag sade, och ej heller r detsamma som "vcka knslar". Att man som konstnr inte har ngot som helst ansvar fr den konst man skapar r ngot jag tidigare jag vill minnas mig ha diskutera hr p forumet.
Men likvl kan jag ta din linje till sin extrema punkt d den heller vore lmplig; hur vore det om jag tog mig till Louvren, vilade gonen p Mona-Lisa en kort stund och kom fram till att den r s pass ful att den r krnkande fr hela mnskligheten och krva att den tas ner? Och s kanske med ett gng till klassiker som hnger dr? Att lta en minoritets knslor ver ett visst konstverk styra om huruvida det ska f vara kvar eller inte r likvl heller inte det alltid s bra. Och i dessa fall nr det gller konst som hnger p museum har dessa muslimer inget som helst tvng med att g dit och titta p just de verken. Dremot leder nu deras krav till att andra som kanske uppskattade konsten inte lngre fr se dem.
Inte ens inom Islam finns det ngot allrdande frbud mot att avbilda Mohammed; det r t.o.m. rtt vanligt bland vissa muslimer att ha avbildningar p deras profet. Det mer universella frbudet rder mot avbildningar av Allah. Mohammedkarikatyrerna upprrde snarare p.g.a. hur de avbildade Mohammed n faktumet att de avbildade Mohammed. Inom Islam finns dock en viss rdsla (och avsky kanske man t.o.m. kan kalla det) fr idol-dyrkan, och sdant kan underlttas av avbildningar av Mohammed, varfr vissa kanske inte tycker om det s mycket.