• 1
  • 2
2010-01-19, 17:37
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjor
Jag tycker att det var mycket moget gjort av museet. Som de flesta vet s r det yttrat av Muhammad, skrivet i Koranen och en del av muslimerna tradition och kultur - att det r frbjudet att avbilda Muhammad.

Man kan undvika konflikter om man respekterar sina medmnniskor och dess kultur.

Jag r kristen.

Nej, det str inte i Koranen att man inte fr avbilda Mohammed. Det kommer frn haditherna har jag fr mig. Om man kikar p medeltida bcker, t ex ett flertal koraner, finns Mohammed avbildad av flera muslimska konstnrer.

Sjlvklart har museet rtt att visa bilder av Mohammed, men jag r inte helt tillfreds med trenden att avbilda honom bara fr att jvlas med muslimerna. Behvs det verkligen piskas upp NNU mer ilska, r det inte dags att brja fundera p en konstruktiv dialog istllet fr att bara hlla p och frska vertrumfa varandra i svinighet hela tiden? Jag har fan inte ens sett en enda intelligent eller ens srskilt konstnrlig Mohammedkarikatyr.
Citera
2010-01-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Nej, det str inte i Koranen att man inte fr avbilda Mohammed. Det kommer frn haditherna har jag fr mig. Om man kikar p medeltida bcker, t ex ett flertal koraner, finns Mohammed avbildad av flera muslimska konstnrer.

I tidigare Koraner och skrifter, har Muhammad sjlv ppekat sin nskan. Drfr fanns Muhammads utseende endast tolkat i form av skrift.
Citera
2010-01-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Jag tycker inte om det. Konst ska ju vcka knslor, och nu tar man allts ned konsten fr att den frvntas vcka knslor. Vad vill museet egentligen med sin konst?

Blir muslimerna upprrda fr de ta debatten som alla andra mnniskor gr om de blir upprrda. Om det har kommit in allvarliga hot om vld frn muslimskt hll kan jag frst museet, men d blir det en tragiskt frlust fr yttrandefriheten och en seger fr islamism.

Det dr r ju bara en trtt floskel "vcka knslor" , eller nnu vrre "konsten r till fr att provocera", hller med om att det var ett moget beslut av muset att ta bort konstverken.
Men om vi ska g p din linje Xploit, och fr att ta ett exempel bortom den religsa sfren, en granne hr p gatan har nyligen dtt , som konstnr knner jag mig sjlvklart s inspirerad av denna hndelse att jag bara mste gra ett grisigt kollage av den avlidne fr att sedan klistra upp i kvarteret, vad sedan frun och barnen till den avlidne tycker r ju skitsamma, det vore ju frargligt om deras knslor p ngot vis fick begrnsa min yttrandefrihet, eller att jag som konstnr ska antas ha ngot som helst personligt ethos eller ansvar fr vad jag skapar.
Eller?
Citera
2010-01-22, 14:02
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
I tidigare Koraner och skrifter, har Muhammad sjlv ppekat sin nskan. Drfr fanns Muhammads utseende endast tolkat i form av skrift.

Ngon sdan koranvers har jag aldrig hrt talas om. Kllor tack.
Citera
2010-01-22, 15:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acephale
Det dr r ju bara en trtt floskel "vcka knslor" , eller nnu vrre "konsten r till fr att provocera", hller med om att det var ett moget beslut av muset att ta bort konstverken.
Men om vi ska g p din linje Xploit, och fr att ta ett exempel bortom den religsa sfren, en granne hr p gatan har nyligen dtt , som konstnr knner jag mig sjlvklart s inspirerad av denna hndelse att jag bara mste gra ett grisigt kollage av den avlidne fr att sedan klistra upp i kvarteret, vad sedan frun och barnen till den avlidne tycker r ju skitsamma, det vore ju frargligt om deras knslor p ngot vis fick begrnsa min yttrandefrihet, eller att jag som konstnr ska antas ha ngot som helst personligt ethos eller ansvar fr vad jag skapar.
Eller?

Kan hlla med om att de dr pstendena r trtta floskler. Det blir ltt s nr man strvar efter att ge konsten en uppgift att fylla. Men vi kan vl enas om att det definitivt inte r konstens uppgift att vara hnsynsfull? Exemplet med din granne kan te sig osmakligt, men menar du att det borde vara frbjudet att gra konst ngon kan ta illa upp fr?

Sen s ligger ju inte Metropolitan i Saudiarabien heller. Om vi jmfr med grannens collage uppsatt i kvarteret. Det r ju inte precis att bilderna trycks upp i ansiktet p de som tar mest illa upp.

Jag har ocks fr mig att frbudet att avbilda profeten inte har konsensus i hela den muslimska vrlden fr vrigt.
Citera
2010-01-22, 16:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Emedan...

Citat:
Jag tycker att det var mycket moget gjort av museet. Som de flesta vet s r det yttrat av Muhammad, skrivet i Koranen och en del av muslimerna tradition och kultur - att det r frbjudet att avbilda Muhammad.

Man kan undvika konflikter om man respekterar sina medmnniskor och dess kultur.

Jag r kristen.

...jag ocks r kristen och har den motsatta uppfattningen s avser jag torgfra den hr.

Det som p engelska kallas appeasement, r en politik som sllan r framgngsrik. Den leder fastmer vanligen till att den aggressivare parten bit fr bit vinner framgng.http://en.wikipedia.org/wiki/Appeasement

Nr det gller den totalitra ideologin islam, s skall denna inte ges en tumsbredd att kunna breda ut sig p. Islam r en ddsfiende till bde kristendom och demokrati.

S "Framt Kristi stridsmn" och gn ut och kmpa mot den falske profetens anhang, fr Guds ra och vr egen frlsning - i detta li och nsta.
Citera
2010-01-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Ngon sdan koranvers har jag aldrig hrt talas om. Kllor tack.
Du har rtt om att det inte str i sjlvast koranen, utan texter om Muhammad och koranen lika gamla som koranen, sjlvklart ngra r yngre. Syftet var frn allra frsta brjan att inte upphja Muhammad till ngon form av gudomlighet. Med tiden har texterna/uppfattningen frndrats frsts.

Texterna r inte heliga som koranen men studeras och tolkas nd av muslimer. Jag minns inte vad namn de kallas lngre men om du r s pass intresserad kan du skerligen ska upp det p internet.

Urskta att jag bana ivg frn mnet.
Jag str fast vid mina tidigare sikter och kan tillgga att vi "vanliga kristna" inte har en lika dedikerad relation till vran religion som mnga muslimer vilket mjligen kan gra det svrt fr en del att frst deras tillgivenhet.
Senast redigerad av Bjor 2010-01-22 kl. 16:50.
Citera
2010-01-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...jag ocks r kristen och har den motsatta uppfattningen s avser jag torgfra den hr.

Det som p engelska kallas appeasement, r en politik som sllan r framgngsrik. Den leder fastmer vanligen till att den aggressivare parten bit fr bit vinner framgng.http://en.wikipedia.org/wiki/Appeasement

Nr det gller den totalitra ideologin islam, s skall denna inte ges en tumsbredd att kunna breda ut sig p. Islam r en ddsfiende till bde kristendom och demokrati.

S "Framt Kristi stridsmn" och gn ut och kmpa mot den falske profetens anhang, fr Guds ra och vr egen frlsning - i detta li och nsta.
Vem var din fiende igen?
Bde kristendom och Islam r utdaterade religioner. Vad man kan ta vara p r sjlva lran och sjlva lran i Islam r inte mycket smre n den kristna. Jag frmodar att allt fler muslimer tar den Islamiska lran till nya niver i sinom tid, precis som de kristna har.
Citera
2010-01-22, 17:00
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acephale
Eller?
Nu gick du endast in p linjen "konsten r till fr att provocera", vilket inte var det jag sade, och ej heller r detsamma som "vcka knslar". Att man som konstnr inte har ngot som helst ansvar fr den konst man skapar r ngot jag tidigare jag vill minnas mig ha diskutera hr p forumet.

Men likvl kan jag ta din linje till sin extrema punkt d den heller vore lmplig; hur vore det om jag tog mig till Louvren, vilade gonen p Mona-Lisa en kort stund och kom fram till att den r s pass ful att den r krnkande fr hela mnskligheten och krva att den tas ner? Och s kanske med ett gng till klassiker som hnger dr? Att lta en minoritets knslor ver ett visst konstverk styra om huruvida det ska f vara kvar eller inte r likvl heller inte det alltid s bra. Och i dessa fall nr det gller konst som hnger p museum har dessa muslimer inget som helst tvng med att g dit och titta p just de verken. Dremot leder nu deras krav till att andra som kanske uppskattade konsten inte lngre fr se dem.

Inte ens inom Islam finns det ngot allrdande frbud mot att avbilda Mohammed; det r t.o.m. rtt vanligt bland vissa muslimer att ha avbildningar p deras profet. Det mer universella frbudet rder mot avbildningar av Allah. Mohammedkarikatyrerna upprrde snarare p.g.a. hur de avbildade Mohammed n faktumet att de avbildade Mohammed. Inom Islam finns dock en viss rdsla (och avsky kanske man t.o.m. kan kalla det) fr idol-dyrkan, och sdant kan underlttas av avbildningar av Mohammed, varfr vissa kanske inte tycker om det s mycket.
Senast redigerad av Xploit 2010-01-22 kl. 17:02.
Citera
2010-01-22, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kan hlla med om att de dr pstendena r trtta floskler. Det blir ltt s nr man strvar efter att ge konsten en uppgift att fylla. Men vi kan vl enas om att det definitivt inte r konstens uppgift att vara hnsynsfull? Exemplet med din granne kan te sig osmakligt, men menar du att det borde vara frbjudet att gra konst ngon kan ta illa upp fr?

Sen s ligger ju inte Metropolitan i Saudiarabien heller. Om vi jmfr med grannens collage uppsatt i kvarteret. Det r ju inte precis att bilderna trycks upp i ansiktet p de som tar mest illa upp.

Jag har ocks fr mig att frbudet att avbilda profeten inte har konsensus i hela den muslimska vrlden fr vrigt.

Nej det r det inte och jag gillar sjlv mycket modern konst, mitt exempel var ngot av en extrem det jag ville visa p att det r alltfr vanligt med vrldsfrnvnda konstnrer som sitter och tnker ut provokationer ver nn cafe latte utan ngon som helst tanke p orsak och effekt,sen grter de ut nr deras provakationer p riktigt provocerar ngon utanfr konstens fin de siecle kretsar i det hr fallet muslimer , som beskylls fr att vara intoleranta fr att de inte stller upp p det vsterlndska konstkravet som de tror r giltligt universellt, vad gller ditt andra exempel s tycker jag inte det hller, ponera att familjen i mitt exempel fr reda p att deras far hnger p moderna museet istllet fr i kvarteret r vl i sfall nnu vrre?
Som sagt avbildningens vara eller icke vara i Islam r i det hr fallet rtt oviktigt med tanke p att intentionen bakom konstverken r att provocera.

(eventuella stavfel och tankefel beror p alkohol)
Citera
2010-01-22, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Nu gick du endast in p linjen "konsten r till fr att provocera", vilket inte var det jag sade, och ej heller r detsamma som "vcka knslar". Att man som konstnr inte har ngot som helst ansvar fr den konst man skapar r ngot jag tidigare jag vill minnas mig ha diskutera hr p forumet.

Men likvl kan jag ta din linje till sin extrema punkt d den heller vore lmplig; hur vore det om jag tog mig till Louvren, vilade gonen p Mona-Lisa en kort stund och kom fram till att den r s pass ful att den r krnkande fr hela mnskligheten och krva att den tas ner? Och s kanske med ett gng till klassiker som hnger dr? Att lta en minoritets knslor ver ett visst konstverk styra om huruvida det ska f vara kvar eller inte r likvl heller inte det alltid s bra. Och i dessa fall nr det gller konst som hnger p museum har dessa muslimer inget som helst tvng med att g dit och titta p just de verken. Dremot leder nu deras krav till att andra som kanske uppskattade konsten inte lngre fr se dem.

Inte ens inom Islam finns det ngot allrdande frbud mot att avbilda Mohammed; det r t.o.m. rtt vanligt bland vissa muslimer att ha avbildningar p deras profet. Det mer universella frbudet rder mot avbildningar av Allah. Mohammedkarikatyrerna upprrde snarare p.g.a. hur de avbildade Mohammed n faktumet att de avbildade Mohammed. Inom Islam finns dock en viss rdsla (och avsky kanske man t.o.m. kan kalla det) fr idol-dyrkan, och sdant kan underlttas av avbildningar av Mohammed, varfr vissa kanske inte tycker om det s mycket.

ditt exempel har en pong! , men jag r fortfarande sliten mellan en yttrandefrihet ena sidan och en "ansvarsfull" konstnrsroll andra sidan, i vilket fall som jag nmde i mitt andra svar en konstnr fr lra sig att leva med effekterna/reaktionerna av sitt verk , kanske kan den hr mohammed farsen iaf ge ny vigr t det gamla konstnrsidiomet "d fr konsten"
Dessutom har det ju mycket att gra med det offentliga rummet dvs stormen skulle utebli om ngot litet galleri skulle visa verken , men nr det r statligt sanktionerat s r det ju en annan sak.

Vilket inte r mrkligt med tanke p att islams frmsta doktrin r tawhid , islamsk abstrakta geometriska konst fyller syftet att avlgsna antropomorfiska frestllningar om Gud, drav rdslan och avskyn mot idoldyrkan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in