• 2
  • 3
2010-01-17, 18:30
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TouhouWallpaper
Skal och terminal är inte samma sak, då skal är en mer specifik term som tillsammans med terminal emulator, video terminal, flygplats terminal etc kan innefattas av termen terminal.

Man kan skilja på dem genom att benämna dem med sin specifika term, terminal emulator respektive skal, vilket är bra när man vill förtydliga och jag som sagt borde ha gjort i första posten för att göra det tydligare. Men just nu handlar det om vardligt tal och där behöver man inte göra detta förtydligande, vilket leder till att Gnome Terminal, rxvt, bash och zsh alla kan benämnas som terminaler.

Sluta tramsa nu för fan.

BASH, ZSH och CSH är alla skal eller s k shells. Gnome Terminal och Xterm är emulatorer. Punkt.
Citera
2010-01-17, 22:41
Medlem
cpapas avatar
Citat:
Skal och terminal är inte samma sak, då skal är en mer specifik term som tillsammans med terminal emulator, video terminal, flygplats terminal etc kan innefattas av termen terminal.

Man kan skilja på dem genom att benämna dem med sin specifika term, terminal emulator respektive skal, vilket är bra när man vill förtydliga och jag som sagt borde ha gjort i första posten för att göra det tydligare. Men just nu handlar det om vardligt tal och där behöver man inte göra detta förtydligande, vilket leder till att Gnome Terminal, rxvt, bash och zsh alla kan benämnas som terminaler.

Snart kommer den sensationella vändningen "jag trollade bara".
Citera
2010-01-17, 23:08
Medlem
Trollface.jpg.

Nå, tråd avklarad verkar det som.
Citera
2010-12-30, 00:29
Medlem
Riheds avatar
Citat:
Trollface.jpg.

Nå, tråd avklarad verkar det som.
hmm, denna frågan hade jag glömt, kan det bero på diskutionen tro !!!! Nåja! jag tackar för visat intresse,,,,,Jag gick vidare till andra forum och hittade Ubuntu.se , där fick ett snabbt svar,,,:-)

Stäng tråden och tack ändå .....
Rihed :-)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här