2010-01-14, 23:24
Medlem
sp00ks avatar
När vi städade ur min farmors (som gick bort över julen) vindsförråd häromdagen så hittade vi en 8cm ving-granat (för grk). Vi kan tänka oss att den har hamnat där på 2 olika sätt; Antingen så tog min farfar med den hem när han tjänstgjorde vid norska gränsen under beredskapsåren eller så har han skaffat den senare (60-talet kanske?) för att göra en lampa av den. Om det var för att tillverka en lampa som granaten skaffades måste jag förutsätta att granaten inte är laddad. Drivladdningen är iaf såvitt jag kan avgöra borta och tändhatten (för drivladdningen) har blivit anslagen. Tändröret för huvudladdningen saknas också. Jag kan inte i övrigt avgöra om granaten är laddad, barlastad eller deaktiverad.

På granatkroppen står följande linstansat:
LJ 42
PL
P11
D
N

Är det nån som kan hjälpa mig att avgöra om det är en skarp granat jag har hittat?

Bilder:
http://bayimg.com/CajdjAAcL
http://bayimg.com/CAjdlaaCl
http://bayimg.com/CajdmaaCl
http://bayimg.com/cajDoaacl
http://bayimg.com/cajDPAAcL

PS. Oavsett vad FB tror att det är jag har hittat tänker jag låta polisen ta hand om granaten. DS
Citera
2010-01-14, 23:29
Medlem
Starvids avatar
Är den inte farlig bör du ju göra en lampa av den.
Citera
2010-01-14, 23:33
Medlem
mudpacs avatar
De ser ju ut som en vanlig använd hagelpatron i botten, tillhör det verkligen granaten i orginalutförandet+
Citera
2010-01-14, 23:47
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudpac
De ser ju ut som en vanlig använd hagelpatron i botten, tillhör det verkligen granaten i orginalutförandet+
Med tanke på att det står "8CM GRK GYTTORP" på den så förutsätter jag att den är orginal.
Citera
2010-01-15, 00:15
Medlem
Alimamas avatar
Borde inte drivladdningen vara kvar framför tändhatten? Varför tror du att den är borta?

Jag tänker drista mig till att gissa på att det är en skarp blindgångare med anslagen tändhatt, utskruvat tändrör och med drivladdning och sekundärladdning kvar. Alltså ganska farlig eftersom drivladdningen kanske kan explodera om tändhatten får en smäll.
Senast redigerad av Alimama 2010-01-15 kl. 01:03.
Citera
2010-01-15, 00:28
Medlem
Morvalions avatar
Jag kan nästan sätta pengar på att den är/har varit skarp.

Den är avskjuten och har fått tändrör borttaget så det skulle kunna vara någon av alla de olika typer av övningsgranater som finns, men ta för i helvete inte den risken. Bär ut skiten och ring polisen! Ta absolut inte med dn till polisstationen, utan låt dem komma och hämta den.
Citera
2010-01-15, 00:35
Medlem
systems avatar
Min morfar hade en exakt likadan som han tog med sig från finska kriget. Vad jag fick berättat var att den var tömd(?) på innehållet och därför skulle vara ofarlig, men den såg mer komplett ut då toppen (ett vred med siffror, har jag för mig) var komplett.
Citera
2010-01-15, 01:02
Medlem
Alimamas avatar
Aha, såg nu hålen på sidan. Ja drivladdningen är ju uppenbarligen borta och granaten bör således vara tämligen ofarlig. Den är gissningsvis deaktiverad. känns den lätt? Är du riktigt nyfiken på sekundärladdningen (om det funnits någon) är kvar borde det väl åtminstone i teorin gå att gänga upp den, men det är kanske nåt för starke Adolf vid det här laget.

Själv hade jag åkt in till polisstationen och slängt upp den på disken bara för att se vad man får för reaktion.
Citera
2010-01-15, 01:14
Medlem
Fritjof Vikings avatar
Jag var granatkastarsoldat och om jag inte minns helt fel är det där en så kallad "aborre" det vill säga en övningsgranat som man övar med innan man går över till riktiga övningsgranater. Den laddas med en liten drivladdning i samma storlek som en hagelpatron och flyger max 30m.

P.S. Den flyger MYCKET längre om man svetsar igen hålen vilket mina befäl fick erfara när dom gjorde det, den hamnade 3 meter från vägen.
Citera
2010-01-15, 01:52
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
Aha, såg nu hålen på sidan. Ja drivladdningen är ju uppenbarligen borta och granaten bör således vara tämligen ofarlig. Den är gissningsvis deaktiverad. känns den lätt?
Själv hade jag åkt in till polisstationen och slängt upp den på disken bara för att se vad man får för reaktion.

Jag konsulterade en officer vid ArtReg som påpekade det där med hålen. Man kan alltså se rakt igenom stjärten. Den känns inte lätt, utan den innehåller helt klart något. Om det sen är sprängmedel, betong eller sand har jag inte en aning om. Jag vill ju tro att farfar hade såpass mycket vett i skallen att han inte förvarade något som var farligt i sitt vindsförråd, men så här i efterhand är jag inte så säker...
Det hade varit roligt att se reaktionen när man plockar fram den och lägger den på disken hos polisen. Är dock inte helt säker på att jag vill åka bil med granaten... Jag tänkte istället ringa 11414 imorgon och sen se hur stor avspärrningen blir. Hoppas den inte blir för stor, jag bor ju bara ett drygt kvarter från min farmors lägenhet...
Citera
2010-01-15, 01:54
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morvalion
Jag kan nästan sätta pengar på att den är/har varit skarp.

Den är avskjuten och har fått tändrör borttaget så det skulle kunna vara någon av alla de olika typer av övningsgranater som finns, men ta för i helvete inte den risken. Bär ut skiten och ring polisen! Ta absolut inte med dn till polisstationen, utan låt dem komma och hämta den.

Bära ut den lär jag inte göra. Den ligger på vinden i ett hyreshus i centrala delarna av en mellan-stor stad...
Citera
2010-01-15, 02:14
Medlem
sommarlovs avatar
Folk har en konstig förmåga att bära in sådana saker i bostadshus!

På vinden i sommarstugan hittade jag 2 st vad jag tror är luftvärns-ammo, sådär halvmetern långa.

Förmodligen blindgångare, jag bar försiktigt ut dem och slängde dem i sjön...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in