2010-01-14, 18:29
Medlem
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=590945

Kommer Svenska styrkorna få ner några AG 90 eller är det PSG 91 som gäller?
Citera
2010-01-14, 18:46
Medlem
Bajslocks avatar
Dom har väl redan Psg 90.
Citera
2010-01-14, 18:54
Bannlyst
PSG90 finns redan där nere och AG90 används inte för att bekämpa personal utan för att slå ut fordon, IED's och minor så jag antar att den också finns där. Det enda som behövs är någon att använda den mot.
Citera
2010-01-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
PSG90 finns redan där nere och AG90 används inte för att bekämpa personal utan för att slå ut fordon, IED's och minor så jag antar att den också finns där. Det enda som behövs är någon att använda den mot.
Från början var AG90 tänkt till materielförstöring och oxa men har nu även fått äran att slå ut mjuka mål.
Om svensk trupp får det i Afghanistan vet jag ej.
Citera
2010-01-14, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Från början var AG90 tänkt till materielförstöring och oxa men har nu även fått äran att slå ut mjuka mål.
Om svensk trupp får det i Afghanistan vet jag ej.

Enligt Soldf.com så behövs det en särskild sorts av ammunition för att få bättre precision om man ska bekämpa enskilda individer på långt håll. Någon som kan dementera eller bekräfta?
Citera
2010-01-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Enligt Soldf.com så behövs det en särskild sorts av ammunition för att få bättre precision om man ska bekämpa enskilda individer på långt håll. Någon som kan dementera eller bekräfta?

Behöver och behöver, en 12,7:a dödar en människa vid träff på 1000 meter, men det är svårt att få in precisionen på det avståndet med en helt vanlig patron. Finns underkalibrig am med mycket bättre precision som lämpar sig bättre för att skjuta människor på långa avstånd.

Sen kan man skjuta människor med spårljusbrandspräng också.. frågan är hur trevligt det är.
Senast redigerad av vivalaboeg 2010-01-14 kl. 19:31.
Citera
2010-01-14, 19:29
Medlem
Detta är jag osäker på.

men

Ag90 får, enligt prickskyttar på en utbildning för ngt år sedan, inte användas mot mjuka mål då detta tydligen ska strida mot internationell rätt (minns inte vilken dock)
Citera
2010-01-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Detta är jag osäker på.

men

Ag90 får, enligt prickskyttar på en utbildning för ngt år sedan, inte användas mot mjuka mål då detta tydligen ska strida mot internationell rätt (minns inte vilken dock)

Det är AG90 (Barrett M82A1) som Norrmännen pangar talibaner med.

http://www.soldf.com/ag90.html
Citera
2010-01-14, 19:48
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Detta är jag osäker på.

men

AG90 får användas mot oskyddad personal. Det som är omdiskuterat är de speciella ammunitionstyper som är avsedda för materiel. Exempelvis spårljusbrandsprängprojektil. Det finns ingen internationell lag som förbjuder det, och det finns ingen soldat som byter magasin bara för att det skulle vara ofint att skjuta med den han redan har laddat.

Normalprojektil och spårljusprojektil finns i försvarsmakten i 2 olika versioner, en vanlig och en med bättre precision som har "prick" tillagt i slutet av namnet. Av dessa fyra har jag bara skjutit spårljusprojektil prick, och jag vill påstå att man på litet längre håll träffar bättre än med PSG 90 fast med mycket högre eldhastighet. Det sista får ni gärna ta med en nypa salt då det bara är min hybris.

Sen finns det säkert underkalibrig ammunition med ännu bättre precision, men den finns mig veterligen inte i FM och är säkert ändå inte lämplig för AG90 med sin sladdriga pipa som omöjligen kan vara optimal ur precisionssynpunkt.
Citera
2010-01-14, 19:49
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Detta är jag osäker på.

men

Njae, det tror jag vad jag vill om. Barret och 12.7 i allmänhet används ju ganska flitigt runt om i världen mot folks magsäckar på extrema avstånd. Och vore det pga av kalibern så vart ju genast tunga maskingevär väldigt överflödiga, för inte tala om ännu grövre saker.

Får man isåfall inte beskjuta människor med 40mm i Strf90?

Nää.. låter konstigt. Men kanske kan det vara förbjudet att skjuta folk med viss ammo? Det finns ju större utbud av sådant till .50cal än tex 5.56.

EDIT: I finnish second place once more
Citera
2010-01-14, 19:57
Medlem
Kanadensarna leder fortfarande med den här bössan http://en.wikipedia.org/wiki/McMillan_TAC-50

Lika bra att säga det nu, för folk verkar ha fått uppfattningen att det är en amerikanare med barrett m82 som leder.
Citera
2010-01-14, 22:49
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alimama
AG90 får användas mot oskyddad personal. Det som är omdiskuterat är de speciella ammunitionstyper som är avsedda för materiel. Exempelvis spårljusbrandsprängprojektil. Det finns ingen internationell lag som förbjuder det, och det finns ingen soldat som byter magasin bara för att det skulle vara ofint att skjuta med den han redan har laddat.
Jo då, St. Petersburgskonventionen från 1868. Men den förbjuder bara länderna som skrev på att använda de mot varandra, man får använda dessa vapen (explosiva kulor under 400 gram) mot u-länder, i kolonier och så vidare. Automatkanoner, tunga kulsprutor och liknande är undantagna i och med Haagkonventionerna från 1899 och 1907.

Citat:
It is interesting that the Declaration only bans such munitions during wars among the co-signatory European and Eurasian nations. It notably leaves out instances of war with non-signatory nations, conflicts with undeveloped nations, or military operations in their own colonies and possessions.
I korthet är det alltså förbjudet för svenska soldater att skjuta brandsprängprojektil med AG90 på ryssar, men inte på afghaner.

Ps.

Citat:
The nations represented were Austria-Hungary, Bavaria, Belgium, Denmark, France, Great Britain (representing the British Empire), Greece, Italy, the Netherlands, Portugal, the North German Confederation (i.e., Greater Prussia), Russia, Sweden and Norway, Switzerland, the Ottoman Empire, and Württemberg.[1] The United States, not considered a major power at the time, was not invited, took no part in the convention, and has never acceded to it.
Senast redigerad av Starvid 2010-01-14 kl. 23:06.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in