2010-01-14, 15:50
Medlem
fhoshos avatar
Tänkte att det var värt ett försök, se ifall jag behöver köpa nytt eller inte.

•1 Vad jag gjorde tills problemet uppstod
•1.2 Vad jag gjorde när problemet uppstod
•1.3 Vad hände sen?

•2 Vad är sjävla problemet?
•2.2 Länkar till folk som har haft liknande
•2.3 Olika lösningar

•3 Vad jag har gjort!

•4 Sammanfattning
incase of tl;dr, wall of text etc.

•1

Började med att jag körde igång datorn när jag vaknade, drog på nån film på VLCV, upp med internet och startade igång WoW för att kika lite AH, anyways efter en stund så fick jag bluescreen.

Suckade och startade om datorn, och så kom ett fel meddelande:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<system32\\hal.dll.
Please re-install a copy of the above file.

•1.2

Hur fan ska jag göra det när jag inte kommer inte tänkte jag och startade om den igen, samma meddelande, /bryface drog och styrde upp frukost och testade igen, och nu så startar den inte alls.

•1.3

Problemet nu är då att den försöker starta upp men "orkar" inte, jag tippar då på att moderkortet eventuellt CPU'n är trasig eller något annat, kollade runt på google(yep true story) och fann inte direkt någon lösning, de som hade detta problem kom senare in på windows fast ett sketchy sådant och kunde installera det och reboota och funkade fint.

•2 - HAL

HAL - Hardware Abstraction Layer

HAL is Microsoft's abbreviation for the Hardware Abstraction Layer, the technology and drivers that let the Windows NT, 2000, and XP operating systems communicate with your PC's hardware

•2.2

http://pcsupport.about.com/od/findbyerrormessage/a/missinghaldll.htm

•2.3

"Test the hard drive. If all else has failed, including the clean installation from the last step, you're most likely facing a hardware issue with your hard drive but you'll want to test it to be sure."

Det kan vara problem nummer 2, då jag har 2 hårddiskar som HAR krånglat, en utav dem iallafall, t.ex datorn stannar på svart skärm och "blabla your harddrive is fucked up reinstall or fix it blala" men då har jag tryckt till kabeln till hårddisken och det har funkat. Har bluescreenat ofta då&då med, och bluescreen kommer ifrån fel på hårddisk.

MEN, hur ska jag testa hårddisken om det nu är problemet, och hur ska jag få igång datorn?

•3

Jag har gjort följande:

Dammsugit datorn
Plockat ur Graf. kort, upp med CPU'n, dammsugit alla fläktar och CPU'n, har provat startat datorn med hjälp utav dammsuga "snett" på CPU fläkten för att när man gör det så SPEEDAS den upp rejält, tänkte som när man rullar igång bilen.

•4 Sammanfattning
Datorn saknar hal.dll och den går inte igång nu, misstänker CPU/Moderkort eventuellt hårddisk problem, BAM.
Citera
2010-01-14, 15:52
Bannlyst
Gör en reparationsinstallation, vilket OS kör du?
Citera
2010-01-14, 15:58
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Gör en reparationsinstallation, vilket OS kör du?

Hur gör man det? Datorn går ju inte änns igång, startar inte, försöker men orkar inte. Windows XP, crackat givetvis.
Citera
2010-01-14, 16:24
Medlem
ändra i bios så att datorn botar från cd och kör igång med en xp skiva i den.
sedan kommer alternativet reparera att dyka upp har jag för mig.
fanns även tidigare nått som kallades systemfilsgranskaren som man kunde köra villken testade systemfilerna mot de som ligger på skivan
Citera
2010-01-14, 19:50
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
ändra i bios så att datorn botar från cd och kör igång med en xp skiva i den.
sedan kommer alternativet reparera att dyka upp har jag för mig.
fanns även tidigare nått som kallades systemfilsgranskaren som man kunde köra villken testade systemfilerna mot de som ligger på skivan

Återigen, datorn. Startar. Inte.
Inte alls.
Citera
2010-01-14, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Återigen, datorn. Startar. Inte.
Inte alls.
Hur får du då fram "hal.dll missing" om den inte startar?
Citera
2010-01-14, 21:17
Medlem
927s avatar
visas felmeddelandet när du startar med cd så är nog inte cdn bootbar
Citera
2010-01-14, 21:25
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Hur gör man det? Datorn går ju inte änns igång, startar inte, försöker men orkar inte. Windows XP, crackat givetvis.
Änns?
Citera
2010-01-14, 22:23
Medlem
Jag hade detta problem en gång och då var det moderkortet som hade slutat fungera .
Provat att resetta bios?(pin på moderkortet, dra ut och sätt tillbaks)
Om det är som du säger att nätagget inte startar är det väl rätt troligt att moderkortet är sönder.
Prova varje del(hårddisk grafikkort osv) på en annan dator om möjligt, fick låna ett moderkort ganska snabbt och upptäckte då att det var det som hade skitit sig.
Dra ut alla kablar förutom de som är nödvändiga(bildskärm, strömkablar) och resetta bios.

*3 Om nätagget inte startar lär väl inte fläkten heller gå igång, du lär ju höra om det är igång om du inte har något totalt ljudlöst.
Senast redigerad av Lurke 2010-01-14 kl. 22:27.
Citera
2010-01-14, 23:46
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Hur får du då fram "hal.dll missing" om den inte startar?

Den startade och visade hal.dll missing, startade om 1 ggr och sen så slutade den starta, som jag skrev.

Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory

Änns?

Nobody likes a wiseass, du förstår mycket väl vad jag menar.

Ska köpa nytt CPU imorgon, kan ju vara det också, pin på moderkortet? Hur menar du då? O.o

Har inga kablar förutom ström i, och den startar inte med det. Alla fläktar går igång men dör efter nån sekund.
Citera
2010-01-15, 00:20
Medlem
Inte helt säker på om den kallas pin, det jag har fått höra om den iaf.. har ingen beskrivning på det så jag ändrar mig till dra ut batteriet =P

om datorn dör efter någon sekund låter det ju precis som att bios inte startar, borde bli samma effekt om CPU inte fungerar kan man ju tycka.
Citera
2010-01-15, 02:58
Medlem
Kräkchocks avatar
Jag hade samma problem, på två olika datorer samma vecka! Hårddisken byttes på jobbdatorn och det löste problemet, i alla fall tills den havererade igen. Den andra ominstallerade jag Windows på och den har funkat problemfritt sedan dess. Kan ju iofs bli svårt om det inte ens går att starta datorn. Om du ändå skulle lyckas med det så föreslår jag att du lägger in ett nytt OS, innan du byter hårdvara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in