2010-06-28, 19:09
Citat:
Ursprungligen postat av 23838
42 -> for two (fr tv). Anta att svaret p frgan om meningen med livet, unisversum och allting r "fr tv", torde frgan d vara en uppmaning om att det r meningen att det ska vara tv motsatser i frhllande till varandra. Typ gott och ont, sant och falsk eller rent och smutsigt? Skulle frgan d kunna innefatta ngot som "Varfr finns det ondska?"?
Jag r trtt s resonemanget kanske inte hnger ihop om man lser det med en mer utvilad hjrna.
Jag r trtt s resonemanget kanske inte hnger ihop om man lser det med en mer utvilad hjrna.
Nja fast du kan ju vara inne p ntt hr.. Har sjlv funderat p meningen med livet, och menar d att det r att motverka kaos. Livet r ordning, livet bringar ordning i kaos, eller fr att teransluta till "For two", tvsamheten r ordningen och kaoset. Vi, "livet" (eller det som vi iallafall hr p jorden identifierar som liv, d.v.s djur, insekter, vxter osv..), strvar ju stndigt efter att ordna upp kaoset, att f kategorisera och skapa logiska mnster och sammanhang i vr omgivning som vi rent mentalt kan navigera efter. S gr vi som mnniskor, men s gr ju ven alla andra former av liv i mer eller mindre abstrakt utstrckning. Tnk p myrorna exempelvis, ven om deras arbete fr andra livsformer kan te sig kaotiskt kan jag garantera att det i allra hgsta grad finns en logik och ordning bakom deras verksamhet i och omkring stacken. Det r det myrlivet gr ut p, att fixa ordning i kaoset som rder. Och har du lst nda hit kan du ju skriva ntt om huruvida detta lter resonabelt eller helt jvla inrkt.
Iallafall; med detta i tanke tycker jag att frgan br vara: "Vad r meningen med livet?"