2010-01-14, 00:51
Medlem
Tegiss avatar
De har börjat dyka upp nu och de kan vara djävulskt gott. Kommer säkert bli ett par 3 stycken i veckan under säsongen.

Så vart hittar man den egentligen eller ska man försöka baka en själv. Mycket som ska stämma med fluffigt fint bröd med den rätt kryddningen(vad består den egentligen av?). Bottenskivan ska vara runt 2 cm tjockt i och ett lock som är någon halv cm så det inte viker ihop sig när man lyfter av det. Sen varför är det oftast bara lite mandelmassa i mitten, vore mycket bättre om den var utbredd över hela bullen så man får njutningen av den i varje tugga. Även viktigt att den är slät och fin med den rätta sötman så den smeker gommen. Sen kommer man till grädden som även den bör vara i ett 2 cm tjockt lager för att det ska bli en lättäten bulle. Är det möjligt att vispa grädden så den blir sådär härligt lätt och luftig hemma, vad är knepet egentligen?

Så tips om vart man köper goda semlor i Stockholm eller hur man bakar en själv.
Citera
2010-01-14, 01:01
Medlem
Sweeper80s avatar
Droppen (Sumpan), Tösse, Vetekatten, Telins (i den ordningen).
Senast redigerad av Sweeper80 2010-01-14 kl. 01:04.
Citera
2010-01-14, 01:36
Medlem
Tegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Droppen (Sumpan), Tösse, Vetekatten, Telins (i den ordningen).

Droppen har mycket bra bulle och mandelmassa men grädden är för lätt så den får nog bara en 8,5/10. Vetekattens har jag också för mig vara god men det är förra säsongens minne. Den andra 2 kommer jag inte riktigt ihåg men har för mig att jag provat dom.
Citera
2010-01-14, 02:47
Medlem
Baka själv, alla konditorier snålar med mandelmassan och drygar ut den med aprikoskärnor.

Så här gör jag. Baka släta bullar från en vanlig vetedeg i kokboken men krydda degen med kardemumma. För att göra semlan vispar du först grädde, inte så hårt att du kan vända bunken upp-och-ner utan bara så hårt att den "stannar". Skär av locket och gröp ur underdelen med en gaffel, blanda brödsmulorna med lika del riven mandelmassa och en klick vispad grädde. Blanda och tryck i smeten i den urgröpta bullen, släng på en klick grädde och på med locket. Florsocker på toppen.
Citera
2010-01-14, 06:20
Medlem
Hispers avatar
Diskussioner om var man köper den perfekta semlan faller definitivt utanför forumets område som är "Matlagning, metoder och redskap".

Diskussioner om deras utformning är väl OK. Men helst så skall vi väl diskutera hur man når dit själv?

/Mod
Citera
2010-01-14, 08:50
Medlem
klybans avatar
Man ska ju helt klart göra sin egen mandelmassa.
Gör oftast av enkel art, typ inkrom(bulle), riven mandel, socker och en skvätt grädde och även ibland lite vaniljsocker, vaniljsockret kan hamna i grädden lika gärna.
Jag gillar själva bullen med rätt bra med kardemumma.

Sen brukar jag äta min semla med hetmjölk och kanel på, men det är ju hur man föredrar att äta sin bulle.
Citera
2010-01-14, 09:08
Bannlyst
Är vi redan i påskveckan?
Citera
2010-01-14, 10:10
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHitlersson
Är vi redan i påskveckan?

Semlor äts på och omkring fettisdagen (16 feb i år) och har inget med påsk att göra.

Jag brukar blanda i saffran när jag bakar semlor, det blir fantastiskt gott och nått som jag rekomenderar andra att pröva.

Den vanliga semlan är helt ok men lite grå och trist. Saffran livar upp både smaken och färgen.
Citera
2010-01-14, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Semlor äts på och omkring fettisdagen (16 feb i år) och har inget med påsk att göra.

Har lite dålig koll på dessa traditioner, men läste nu att den svenska versionen av ramadan ursprungligen lär ha pågått i 40 veckor fram till påsk, och en av frossardagarna FÖRE fastan var fettisdagen. Så visst har det med påsk att göra, men mitt första inlägg här var helt åt pipan.
Senast redigerad av JesusHitlersson 2010-01-14 kl. 10:33.
Citera
2010-01-14, 11:08
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusHitlersson
Har lite dålig koll på dessa traditioner, men läste nu att den svenska versionen av ramadan ursprungligen lär ha pågått i 40 veckor fram till påsk, och en av frossardagarna FÖRE fastan var fettisdagen. Så visst har det med påsk att göra, men mitt första inlägg här var helt åt pipan.

Ja dom flesta högtider av påstått kristen härkomst är ju kopplade till varandra på något sätt. Min poäng var att det inte var någon påskmat...
Citera
2010-01-14, 11:52
Medlem
paradoxalts avatar
Jag tycker det blir godast om man gör själv. Gör dem på vetedeg och ha i kardemumma om du gillar det.

Här är ett exempel på recept om du inte vet hur man gör vetedegen:

http://www.tasteline.com/Recept/semlor__

Det blir smaskigare när man har i äkta vispgrädde, vilket det ibland (inte alltid) fuskas med på konditorier. Sen kan du välja själv hur mkt mandelmassa du vill ha i. Blanda inkråm, mandelmassa, lite mjölk & lite vispad grädde till fyllningen. Välj inte nåt lågprismärke på grädden.

Lovar att det blir succé

Jäklar vad sugen jag blev på att baka semlor nu...
Citera
2010-01-16, 19:59
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Lyd smallBrother´s och paradoxalt´s råd, men tillsätt också lite bakpulver (ca 1 tsk) i degen. Semlorna blir lika fluffiga som köpta om man bakar med både jäst och bakpulver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in