2010-01-13, 23:04
Medlem
.carls avatar
Hallå i stugan!

Jag har äntligen lyckats hitta en serie jag vill ha som torrentfil och efter mycket om och men lyckats ladda ner den (wohoo!). Ikonerna ser ut som vanliga rar-ikoner, men avslutas med .cbr .

Glad i hågen försökte jag öppna dem, men fick avslag av "The unarchiver", så jag laddade ner ComicBookLover, men det funkar inte att öppna filerna ändå (Error recognising format of comig: 1 - donrosa.cbr).

Hur kan jag lösa det här problemet tror ni?
Citera
2010-01-13, 23:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Är det så jävla svårt att googla?!

första resultatet på "open .cbr mac" vid en googlesökning:

http://www.aboutonlinetips.com/how-t...dows-or-linux/

ah, missade det med comicbooklover - men nog finns det andra alternativ i länken?
Senast redigerad av Noetlovskij 2010-01-13 kl. 23:12.
Citera
2010-01-13, 23:09
Medlem
Det ska ju vara rar-filer, fast med ett annat suffix. Du kan pröva att byta suffix till rar, och sedan försöka igen med Unarchiver. Men det är konstigt att comicbook-läsaren inte kunde läsa filen. Filen kanske är defekt på något vis?
Citera
2010-01-13, 23:30
Medlem
th3vils avatar
Jag brukar använda Comical, ja inte på rar-fils-varianter då.
Citera
2010-01-14, 11:18
Medlem
.carls avatar
Jag har funderat lite över det där med defekt fil.. I Opera (som jag tydligen använder som torrentgrej) står det att filen är nedladdad till 22%, men när jag öppnar mappen så är den lika stor som filen jag har laddat ned..

Det fungerade nämligen inte att byta ut .cbr till .rar, så jag kanske ska ta och testa comical..
Citera
2010-01-14, 11:21
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .carl
Jag har funderat lite över det där med defekt fil.. I Opera (som jag tydligen använder som torrentgrej) står det att filen är nedladdad till 22%, men när jag öppnar mappen så är den lika stor som filen jag har laddat ned..

Det fungerade nämligen inte att byta ut .cbr till .rar, så jag kanske ska ta och testa comical..

Om du har laddat ned en torrentfil, alltså .torrent, och jämför nedladdningsmappen med den, och de är lika stora - samtidigt som det står att den bara laddat ner 22%... Då har du nog problemet där
Citera
2010-01-14, 12:01
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Om du har laddat ned en torrentfil, alltså .torrent, och jämför nedladdningsmappen med den, och de är lika stora - samtidigt som det står att den bara laddat ner 22%... Då har du nog problemet där

Jag laddade ned tre olika torrentfiler, men det är bara en av dem som öppnas i Opera.. Eller så är det alla tre under samma namn, jag har ingen aning.

I tisdags så sa "visa info" att mappen var på 200 mb, igår var den på 1,03 gb, alltså den storleken skiten ska ha när det är klart.

Det kanske märks att jag inte är så har på det här
Citera
2010-01-14, 15:33
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Jag laddade ned tre olika torrentfiler, men det är bara en av dem som öppnas i Opera.. Eller så är det alla tre under samma namn, jag har ingen aning.

I tisdags så sa "visa info" att mappen var på 200 mb, igår var den på 1,03 gb, alltså den storleken skiten ska ha när det är klart.

Det kanske märks att jag inte är så har på det här
Torrentprogram gör i bland så att de allokerar hela utrymmet, och sen "fyller på inifrån", om du fattar vad jag menar. Så att hela filen utrymmesmässigt finns där behöver inte betyda att hela innehållet gör det, tyvärr. Att döma av din story här tror jag filen är korrupt av den anledning att den inte är komplett. Tyvärr.
Citera
2010-01-14, 16:57
Bannlyst
Använd något vettigt torrentprogram som uTorrent eller Transmission istället..
Citera
2010-01-15, 02:23
Medlem
.carls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gläfs
Torrentprogram gör i bland så att de allokerar hela utrymmet, och sen "fyller på inifrån", om du fattar vad jag menar. Så att hela filen utrymmesmässigt finns där behöver inte betyda att hela innehållet gör det, tyvärr. Att döma av din story här tror jag filen är korrupt av den anledning att den inte är komplett. Tyvärr.

Jahapp, inte mycket annat att göra än att vänta med andra ord tack för hjälpen iaf!

Emilsund: jag är ju inte så haj på såna här program, jag hoppades att det skulle finnas nåt inbyggt, och det gjorde det ju vad blir skillnaden om jag använder ett annat program?
Citera
2010-01-15, 11:38
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Jahapp, inte mycket annat att göra än att vänta med andra ord tack för hjälpen iaf!

Emilsund: jag är ju inte så haj på såna här program, jag hoppades att det skulle finnas nåt inbyggt, och det gjorde det ju vad blir skillnaden om jag använder ett annat program?

Ptja, Opera är ju främst en webbläsare, inte en torrentklient.

Det är ju inte hela världen att ladda ned Transmission och köra på det.

Sedan lär du se till att det finns folk som "delar ut" (seedar) filen du vill ladda ned. Med torrentfiler är det så att du laddar ned en .torrent-fil med information som sedan söker upp folk som redan HAR den verkliga filen du vill åt och så samlas det in delar av, i ditt fall, serierna, tills den är komplett.

Så det är heller inte så att du laddar ned från en konstant källa - utan det är lite här och där, från olika personer. Därför kan det hända ofta att man aldrig får till en komplett fil, utan den stannar efter ett tag eftersom folk slutar seeda, stänger av datorn, eller så startar nedladdningen inte alls - för INGEN seedar.

Filerna kan oftast inte öppnas förrän nedladdningen är komplett - där bör ditt problem ligga.
Citera
2010-01-15, 16:17
Medlem
.carls avatar
Tack för bra svar Noetlovskij! Synd att det inte är fler som har filen helt enkelt men om jag laddar ner transmission borde ju den ta vid där opera slutade, tycker jag låter rimligt.. Så det är väl bara låta datorn stå på dygnet runt tills det är klart!

Tack för all hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in