• 1
  • 2
2004-02-16, 06:45
Bannlyst
Men pågar... Olivolja och champinjoner är väl inte särdeles billigt? Jävla finlir...

Nu ska farbror Roger lära Er att laga en riktigt god och billig måltid som räcker till två-tre personer i tre dagar.

Du behöver:
1,2 kilo potatis
1 kg morötter
Ett halvt huvud vitkål (eller mer om Du vill. Vitkål är gott och mycket gasframkallande...)
Ett par, tre rejäla palsternackor
Ett par ordentliga purjolökar
Sju stora lökar
6 fyrkanter Knorr Oxbuljong (Inte sån där fjollig grönsaksbuljong, utan en ordentlig oxbuljong med lite smak i ska det vara...)
En näve kryddpepparkorn

Hacka allt grönfoder och släng i en bytta. Ta en stor kittel och släng i ett par liter vatten. I med alla buljongtärningarna och smält dom. Nu bör Du ha en mörk och kraftig buljong. Töm hela baljan med grönskarer och rotfrukter i det kokande vattnet. Släng i näven med kryddpepparkorn och spä med mer vatten under koktiden om tycker att det behövs. Låt stå på medelvärme i två timmar.

Klart.

Nu har Du käk i tre dagar för ett par-tre man och allt har kostat Dig cirka 50 spänn. Det är budgetmat.

Om Du känner att Du saknar köttet så går det att fixa det med. Köp ett kilo högrev (c:a 50 kr/kg) som passar alldeles utmärt till soppor, kalops och andra rejäla rätter. Hacka i lagom stora bitar och släng i tillsammans med grönfodret. Nu har Du köttsoppa... Drick standardmjölk till detta och några grova mackor om Du är extra stor i maten. Det blir vem som helst mätt av.

// Roger P.
Citera
2004-02-16, 06:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Men pågar... Olivolja och champinjoner är väl inte särdeles billigt? Jävla finlir...

Nu ska farbror Roger lära Er att laga en riktigt god och billig måltid
Nu blir jag förvånad. Den store Roger Persson står vid spisen och sköter kvinnosysslor...
Citera
2004-02-16, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Nu blir jag förvånad. Den store Roger Persson står vid spisen och sköter kvinnosysslor...

Jag äter väl jag också? Och eftersom jag äter så är jag med och handlar alla dessa råvaror och betalar kalaset i kassan. Därför känner jag till vad som åker ner i vagnen och vad det brukar kosta.

Själva hackandet och kokandet har ju visserligen tanten hand om, men det är ju av underordnad betydelse i den här frågan eftersom jag ju vet hur det ska gå till.

Sover inte Du förresten? Jag trodde Du hade någon form av sysselsättning om dagarna, men där hade jag tydligen fel...

// Roger P.
Citera
2004-02-16, 10:31
Medlem
cutlers avatar
Omelett och pannkakor är billigt..
Man kan även köpa kassler på extrapris (blir billigt), bryna till denna med champinjoner och lök och häll i creme fraiche, så har du kanongod pastasås.
Citera
2004-02-16, 17:18
Medlem
OXzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Ett litet förbättringsförslag: Skär brödskivan i mindre fyrkanter innan du lägger dem på soppan. Förhöjer inte smaken men gör det mycket lättare att äta.

Tack för tipset förresten, det var alldeles för länge sedan vi hade löksoppa här hemma.

Självklart skall man göra det, orkade inte skriva ut det bara

Kan tipsa om en mycket bra bok att köpa, "Festmat för fattig gourmet" av Lotten Thörngren. En mycket bra bok med många trevliga recept. Boken visar verkligen att det går att laga riktigt bra rätter för en liten slant.

Ett litet smakprov från boken:

Sheperd's Pie
8pers

700g köttfärs
cirka 12 potatisar
2 stora lökar
500g gröna frusna ärter
500g grösaker i mindre bitar, t ex blomkål, broccoli och morötter
3 msk mjöl
4-5dl vatten
1 buljongtärning
soja, salt, peppar, paprikapulver, (chilipulver)
någon/några matskedar Creme Fraiche efter eget tycke

Skala och koka potatisen. Stek köttfärs, lök och grönsaker i omgångar och krydda efter behag med salt och peppar. Blanda ihop grönsakerna, ärtorna och köttet och rör ner 3 matskedar mjöl, häll i 4-5 dl vatten. Smaka av med soja, salt och nersmulad buljong och någon/några matskedar buljong (själv brukar jag ta hela burken) Lägg grönsaks- och köttblandningen i ugnsfast form. Häll av potatisvattnet och mosa potatisen med en mosstöt eller en gaffel. Bred moset som ett lock över grönsaks- och köttblandningen. Strö paprikapulver över (jag brukar ha chilipulver också) Grädda i ugn på 175 grader i en halvtimme.
Citera
2004-02-16, 22:45
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysharry
Mandel kan man ha i glögg, men inte i mat. Skolans mandeltorsk får mig fortfarande att må illa.

Ifall du menar den där mandeltorsken med jävligt mycket flöt kring och som nästan bara serverades till pulvermos så vill jag bara säga att det var nog den rätten jag gillade bäst. Någon som sniket till sig de receptet kanske??
Citera
2004-02-17, 14:08
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahlman
Eftersom du skrev som du gjorde:
Champinjoner.

tackar!
Citera
2004-02-17, 18:04
Medlem
Mysharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemlige Mårten
Ifall du menar den där mandeltorsken med jävligt mycket flöt kring och som nästan bara serverades till pulvermos så vill jag bara säga att det var nog den rätten jag gillade bäst. Någon som sniket till sig de receptet kanske??

Ta en bit fin torsk. Koka till oigenkännlighet. Krydda inte, absolut inget salt! Tag mandeln som blev över från julfesten förra julen. Lägg på den i en stor hög. Bränn skiten i ugnen ungefär hur länge som helst. Voila! Sprödbakad mandeltorsk! Serveras bäst med sönderkokt, osaltad potatis, eller osaltat sönderkokt pulvermos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in